"Megette, és a testében vitte magával"

Valuska László | 2014. november 09. |

het_konyve1_1_7.JPG

A Konzum legártalmatlanabb leírásában is zsírszag van, egy sima dugásból is kikerekedik egy visszataszító, fehér váladékozással járó nemi betegség, a műtétet úgy fotózzák, mintha a Playboyba készülne a fotósorozat, a mellrákos nővel zajló szexjelenetben pedig a főszereplő férfival együtt tapintjuk ki szex közben a csomókat. Az elsőkönyves szerző, David Cronenberg regényében az ismert témák, testhorror, technikai világ, perverzió és erőszak izgalmasan és jó ritmusban bukkannak fel. A kezdő író valójában iszonyú tapasztalt,, filmjei jelentős része kihagyhatatlan, és ahogy negyven éve mindig, most is azzal szembesít, amivel életünk jelentős részében egyáltalán nem nézünk szembe: a testet imádjuk és ünnepeljük minden nap, miközben az uralma alatt állunk. A Konzum, előre szólok, sokak számára visszataszító lehet, de ha elindulunk Cronenberggel a bioprózában, akkor borzasztó jól fogunk szórakozni.

David Cronenberg első regénye összetett, szórakoztató, perverz, húsalapú próza, amit iszonyú lelkesen falok, mert minden oldalon azt bizonyítja, hogy működő és beteg testek vagyunk, amit ha nem ismerünk fel, akkor minden sokkal nehezebb lesz az életben. Utoljára Daniel Pennac Testnapló című regénye volt ennyire testközeli élmény (hét könyve volt), abban a francia író főhőse gyerekkorától kezdve úgy írja meg az életét, hogy a testét helyezi központi helyre. Így zárja a saját történetét: “azért halunk meg, mert testünk van, és minden halállal egy kultúra enyészik el”. Cronenberg ezen annyiban csavar, hogy történetében mindenki elsősorban izzadó, elélvező, étkező, öregedő vagy beteg test, vagyis mindig a test határozza meg az én-t, nem fordítva.

A test összeköt

Nathan és Naomi újságírók, előbbit az etikátlan orvosi gyakorlatok, utóbbit a bűnügyek érdeklik, és bár látszólag párkapcsolatban élnek, valójában repülőtereken és szállodákban találkoznak csak. Mindkettő saját ügyében nyomoz, és mindent megfigyelnek, folyamatosan fotóznak, videóznak, voyeurködnek. A megfigyelés mindig a hatalomról és az uralkodásról szól, ezért izgalmas a Konzumban, hogy ki, mikor és mit vesz fel, illetve milyen sikerrel.

David Cronenberg: Konzum

Fordította:  Hegyi Pál, Európa Könyvkiadó, 2014, 392 oldal, 3290 HUF A

Első mondat: Naomi bekerült a képbe.

 

A Konzum eleinte kriminek mutatja magát egy erős testhorroros vonulattal: a filozófus házaspár férfi tagja, Aristide Arosteguy megöli és megeszi a beteg Célestine-t, amiről videó is készül (nem spoilerezem el, de ennél betegebbet és szebbet még nem olvastam). A házaspár nemcsak filozófiai, tudományos és oktatói munkáik miatt népszerű, hanem aktív közösségi szexuális életük miatt is. Az egyik tanú így számolt be:

“Két testben egy lélek, ahogy mondani szokás. A nő beteg volt, értik? Haldoklott. Láttam a tekintetében. Valószínű agydaganat. (...) Szerintem megváltás volt neki a halál. Megkérte az urát, hogy ölje meg, az meg beleegyezett. És aztán, hát igen, azután pedig megette. (...) - Minél többet meg akart tartani belőle. Ezért aztán megette, és a testében vitte magával, bárhová is menekült” (19. old.).

Arosteguyék lehetnek a posztmodern megfelelői Jean-Paul Sartre és Simone de Beauvoir kettősének.

Az újságíró, Naomi ered a történet nyomába, aki fiatal, magabiztos, motivált, és persze a kihívásokat keresi. Barátja, a fotós Nathan mindeközben Budapesten a Molnár Klinikán nyomoz a névadó professzor után, aki elhiteti rákos betegeivel, hogy benne még bízhatnak. Kettőjüket egy elég undorító nemi betegség és rengeteg technikai segédeszköz köti össze, ráadásul ez a két téma egy okoskodó szexjelenetben csúcsosodik, amikor Naomi a Blackberryjét iPhone-ra cseréli, sőt az új telefonjával Nathan farkát fotózza (utólag kiderül, hogy itt kapta el a betegséget). Ez leírva sok lehetett egyszerre, pedig kifejezetten izgalmasan kapcsolja össze főszereplőinket a test és technika segítségével.

A regény tehát két szálon fut: az egyiken Naomi felkeresi Japánban a teljes elvonulásban élő Aristide Arosteguyt, hogy interjúra és vallomásra bírja, de helyette a filozófushoz költözik, hogy minél jobban megértse a karizmatikus férfit. Csendes, intim ismerkedés indul el, hirtelen szétfoszlik a nagy nyomozati munka, és a helyét átveszi a gyermeki érdeklődés, hogy végre valamit megérthet Naomi, amit a világon senki más nem érthet meg. Például arra is rákérdez, hogy tényleg megette-e a feleségét:

“Látja, most eszem, igaz? És természetesen ez teljesen megszokott, normális dolognak tűnik. De számomra az evés már nem jelenti többé ugyanazt. Utána egy hétig nem tudtam enni. Még vizet is alig tudtam magamba diktálni. Kis híján itt haltam meg Japánban, egy idegen ország földjén. Mégis épp ez az idegenség segített abban, hogy kiszakadjak Európából, Franciaországból, ennek az egész úgynevezett bűnügynek a hálójából.” (175. old.)

A másik szálon Nathan látszólag a nemi betegsége után nyomoz Kanadában, de belefut persze valami sokkal csúnyább történetbe. Nathan felkeresi azt az orvost,, Dr. Roiphe-ot, akiről nemi betegsége a nevét kapta, és meggyőzi, hogy interjúzzon vele. Persze ez is csak figyelemelterelés volt, hogy a szerző utána egy sokkal durvább sztorit dobjon be, ugyanis az orvos lánya sem normális: “Az ön lánya, Chase egy körömcsipesszel kis darabokat szel le saját húsából, a nyesedékeket babakonyhába való apró, műanyag tárnyérkákba teszi, majd gyerek-evőeszközzel megeszi” (165. old.). A Kanadában élő orvos minden játékba belemegy, ha cserébe Nathan segít megírni neki a Konzum - egy különleges kór anatómiája című könyvet.

Még a Dropbox is előkerül!

Az elsőkötetes Cronenberg filmrendezőként az Existenzben, A légyben, a Videodrome-ban már jobbról-balról megmutatta, hogy a hús nem csupán alkotóelemünk, hanem leglényegünk is, és hogy a testet hiába imádjuk önfeledten, valójában az uralkodik felettünk sérülékenységével, betegségeivel.

A technika és a test elválaszthatatlanok egymástól, mert mindennek a testünkhöz van köze, amikor Skype-olunk, látjuk és halljuk egymást, amikor a digitális fényképezőgépen objektívet cserélünk, amikor iPhone-on követjük, mennyit futunk, mennyit ver a szívünk, hány kalóriát fogyasztottunk, esetleg milyen feladatokat kell elvégeznünk. Minden helyzetben a technika is mi vagyunk, ahogy egy interjúban mondta Cronenberg, leválaszthatatlan rólunk. A biológiai testünk nyúlványaiként működik minden technikai készülék az iPhone-tól a Nikonon át a Macbookig: ezek a kiterjesztések nemcsak a mindennnapi életünk alaptartozékai (az idősödő filozófus említi meg, hogy minél rosszabb állapotban van, annál több szerepet vesz át a telefonja), hanem testünk részeivé váltak. Mihez kezdünk egy olyan világban, ahol nem tudunk rögtön a Google-ban rákeresni valamire? Ha nem tudjuk a legtökéletesebben rögzíteni (még pontosabban: megteremteni/újrateremteni) digitálisan a valóságot? A technika annyira áthatja a regényt, hogy az egyik oldalon még egy tumoros női mellből lógnak a csövek, míg a következő oldalon már szénszálas gépekről, Nikon-objektívekről és Dropboxról is szó van. Ez utóbbiról soha nem gondoltam volna, hogy regényben látom majd.

“Ameddig még élek, csupán egyetlen szexepilem maradt, az pedig nem más, mint a vég igézete, az elmúlás illata. A pusztulás parfümjét árasztom, ebből táplálkozik az én végzetes vonzerőm. Hiszen téged is ezzel csábítottalak el, nem igaz?” - mondja a mellrákos Dunja az őt fotózó Nathannak, akivel kölcsönösen elcsábítják egymást. Miközben regény behúzza az olvasóját, látszólag minden eszközével azon dolgozik, hogy folyamatosan elidegenítse őt, érezze kutyául magát, miközben ilyen beteg dolgokról olvas. Ennek ellenére sok ponton a határhelyzetek élessége miatt kifejezetten érzékeny és izgalmas lesz a szöveg.

Látott már szép rákos nőt? Haldokló, magatehetetlen, összeaszott testek, kihullott hajak, testsúlyukat vesztett betegek, orvosi műszerek ugranak be olvasóként, miközben ez csak a betegséggel vívódó test. Viszont a betegség teljesen átveszi a hatalmat az ember felett.

Ha a rák uralkodni kezd a testen, akkor minden mást elrejt, vagyis a kérdésre nem lehet normálisan válaszolni - ezt gondoltam eddig, mert a Konzum az egyik legelterjedtebb és legkegyetlenebb betegséget radikálisan új szempontból ábrázolja. Erotikusan, szenvedélyesen vezet közel Nathan fényképezőgépe segítségével egy beteg nő testéhez. A test betegségével azonosítjuk az én-t, és ha szexuálisan érdekessé válik a nő, akkor perverziónak tartjuk az érdeklődést, mint a következő példában:

“Annyi rákos nő van manapság. Gondolod, hogy új szépségeszmény van kibontakozóban? A rákos beteg mint szépségideál? Végül is a heroin köré is kialakult egy halálvágykultusz” - ezt szintén Dunja mondja, aki az egyik oldalon a mellébe helyezett titániumgolyókról beszél, majd utána róla írja a narrátor, hogy “Az újabb operáció során felnyitott emlőiből kiemelték az apró daganatokat. A műtőlámpa kék fénye alatt húsa és vére magenta árnyalatú pasztává és szilikonná alakult át.”

Eleinte féltem attól, hogyan teremti meg a filmes Cronenberg a regény világát, mert vizuálisan hihetetlen erős volt. Attól is féltem, hogy ez csak egy sértődött rendező meg nem valósult forgatókönyve. A 20. oldalra megnyugodtam, mert a Konzum valóban önálló munka, tényleg regénynek íródott és szuperbeteges világa behúzott, elfogadtam a szabályait. Cronenberg regényében visszaköszönnek filmes munkái, a korai időszakból A légy, a Videodrome, a Meztelen ebéd és a Karambol, a kétezres évek erőszakmozijain át (Gyilkos ígéretek és Erőszakos múlt) a Veszélyes vágyat érintve az utóbbi évek kifejezetten gyenge munkájáig, a Don DeLillio regényéből készült Cosmopolis (a filmről és a regényről is írtunk) fogyasztói világának okoskodásáig. Mégis a Konzum inkább a korai, a sikerét és hírnevét megteremtő alkotásokra emlékeztet. Az egyik interjújában azt mondta Cronenberg, hogy most nincs filmes projektje, viszont egy új regényt nagyon írna. Én várom.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!