Csak a zaj a fejében - Kritika a Cosmpolis című könyvről

verespalne | 2012. június 04. |

Cosmopolis - micsoda nap, Libri könyvkiadó, 2012, 260 oldal, 2990 HUF (Bookline: 2390 HUF)

Első mondat: "Egyre gyakrabban kerülte az álom, nem heti egy-két alkalommal, hanem négyszer, ötször."

 

A főhős

"Semmi sem létezett körülötte. Csak a zaj a fejében, s az elméje az időben". Egy álmatlan, üres, medítatív elmeállapot leírásával kezdődik a történet, és ez a lekerekített, fogás nélküli létezés, ez az egyszerre tompa és közben meglepően éber világszemlélet a könyv egész hangulatán végigvonul. A főszereplő Eric is ennek megfelelően érdeklődő, lesajnáló, nyitott és mindentudó egyszerre. Eric milliárdos, akinek egyetlen napját követi a történet, ahogy fehér limuzinjával igyekszik eljutni a temetéssel, zavargásokkal és elnöklátogatással zsúfolt New Yorkon, hogy gyerekkori fodrásza levágja a haját.

Mindehhez járul egy teljesen szenvtelen elbeszélői hang: az egyes szám harmadik személyű első fejezetre következik egy Benno Levin nevű figura zaklatott vallomása egy gyilkosság utàn, majd a regény visszavált Ericre és a mindentudó elbeszélő pozíciójába, és következetesen, mindvégig így meséli a történetet, egészen a befejezésig. Főszereplőjét helyezi a történet középpontjába, a mellékszereplőkkel való találkozása, interakciója képez egy-egy epizódot. Márpedig olyan sok epizód nincs: főhősünk hajat vágatni indul luxuslimuzinjával , amely végül egy 24 órás küldetésbe torkollik.

Az Ulysses

A Cosmopolis kapcsán szeretik emlegetni az Ulysses-t előképként: amennyiben egy napos az időkeret, van egy küldetés és találkozások szervezik a történetet, de az Odüsszeia, a nagyváros mocskában egy luxuslimuzinnal hajózgató főhős legalább ugyanilyen fontos előkép. Eric a feleségével szeretne kapcsolatba kerülni, de közben teljes természetességgel szexel műgyűjtőjével, testőrével, sőt pénzügyi tanácsadójával is, igaz, csak verbálisan, sőt még a bibírcsókos elemzőjéről is álmodozik. Eric különleges képességekkel bír, egy zseni, és elméje olyasmiket ért meg, amire mások képtelenek, mégis a testi örömöket hajszolja: a szexet, az evést, a hajvágást és a prosztata vizsgálatot, és miközben kis homonclusként egy limuzinban figyeli és írányítja a külvilág eseményeit, a teste védőburkát képező luxusjármű az elméje elborulásával párhuzamosan megy tönkre.

Sok-sok beszéd és filozofálás

Eric a kapitalizmus, a szabad verseny nagy nyertese: így Eric pusztulása, leépülése olvasható a társadalmi-politikai kritikaként is. "Pénzegység lett a patkány" áll a regény mottójában: a gondosan kidolgozott, többször is előkerülő motívumot Zbigniew Herbert verséből kölcsönözték, de a pénz értéke, jelentése és jelentősége az egész történetben központi szerepet játszik, az autóba ki-beszálló elemzők, szakértők főként erről elmélkednek (néhol valóban elég papírízűen), különböző következtetésekkel. Eric bukása a yen-spekulációval indul: miközben hiába keresi a mintázatokat, a jelentést a pénzpiacok mozgásában, az őt körülvevő világot felemészti egy politikus látogatása, egy népszerű repper temetése és egy antiglobalista, teljesen értelmetlen tüntetés.

"A jelent nehezebb megtalálni, kiszippantják a világból." - bizonygatja Kinski, miközben azt magyarázza, hogy új időelméletre van szükség. Eric többször is tapasztalja, hogy a kamera, amelyen saját magát látja, előrébb tart az időben, és a teste éri utol a vetített képet. Nincsen idő, ugyanígy relativizálódik a szavak jelentése, Eric folyamatosan megkérdőjelezi, miért pont így vagy úgy hívunk valamit, és amemennyire konkrétan jelenik meg a kozmopolita New York tere, annál arctalanabb és semlegesebb a térélmény. (Noha DeLillo olyan konkrét, hogy ennek a blognak a segítségével le lehet sétálni a regényben megtett utat.)

A kritikusai szerint

DeLillo látszólag egyszerű szövege számos kritikusa (pl. John Updike) szerint lapos és unalmas. Nagyon sok aktuális kérdéssel foglalkozik és a lassú cselekményvezetés mellett inkább a túlságosan fennkölt, elméleti szövegeket lehet rajta számonkérni. A pénzpiac, a társadalom, a technológia, populáris kultúra, a lázadás morális-etikai kérdései foglalkoztatják a szereplőket, de az elbeszélői hang meglepő húzásokra képes, két tőkepiaci elemzés között jön a mondat: "Chin eleresztett egy vegetáriánus fingot", majd következik a folytatás: "A levegőszabályozó rendszer azonnal semlegesítette". DeLillo olyan világot épít fel, amelyben nincs helye hibának, minden előrelátható, kalkulálható, a rendszeren kivüli létezés is csak másolt minta, vagy a sajtónak szóló magamutogatás.

Ami nem jó: a film

Don LeLillo regénye eredetileg 2003-ban jelent meg: a megfilmesítés szándéka pedig alig néhány év múlva fel is merült - a Cosmopolis filmváltozata a Cannes-i Filmfesztiválon mutatkozott be David Cronenberg rendezésében, és az újságírók egyöntetű véleménye szerint a mustra leggyengébb munkája volt. Ami különösen bosszantó az eredeti mű ismeretében: a Libri Kiadó gondozásában először magyarul megjelenő regény borítójával a filmadaptációt köszönti, Robert Pattinson néz ránk egyenesen.

Cronenberg rajongói kitörő örömmel fogadtak az első képek és előzetesek után: a test, a biológia és a horror egykori szakértője a Cosmopolison is találhatott volna fogást bőven. Elég ha csak azt a jelenetet emeljük ki, amikor a férfi limuzinban végzett prosztavizsgálat közben beszélget a kocogásból érkezett, szétizzadt nővel. A képernyőkön követett valóság és annak visszahatása a jelenünkre szintén olyan téma, ami Cronenbergért kiált - ezért is felfoghatatlan, hogyan volt képes a kanadai rendező ennyira unalmasan felmondani a könyvet. A forgatókönyv alig hat nap alatt készült - és ez látszik is: Cronenberg az író jóváhagyásával ugyan, de változtatott is a történeten, éppen ezért ragaszkodott is ahhoz, hogy színészei ne olvassák el a könyvet, csak a forgatókönyv alapján dolgozzanak. Lényegtelen és felesleges eltérések vannak, a lényeget pedig egyáltalán nem sikerült átadni, Márpedig igen impozáns gárdát gyűjtött össze, és nehéz is olvasás közben leválasztani, hogy tudjuk melyik karaktert játssza Paul Giamatti, melyiket Juliette Binoche és melyiket Robert Pattinson - és talán elég is, ha csak a fejünkben lévő mozit nézzük végig, Cronenberg filmjét pedig elfelejtjük.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!