Az amerikai általános iskolások számára 2010 óta nem kötelező képesség a folyóírás, ekkor került ki az akadémiai követelményrendszerből. Sőt, valójában a nyomtatott betűkkel való írás is épp csak említésre kerül a dokumentumban. Most azonban több államban is felvetették, hogy vezessék vissza, ugyanis számos előnye van a tetszetős kézíráson túl. Kalifornia, Iowa és Oklahoma már meg is lépték ezt.
Mégsem felesleges az írás?
Az amerikai állapotot jól jellemzi, hogy az erről szóló cikkben a folyóírást külön definiálnia kell a szerzőnek. A lap szerint a legtöbb oktatónak nincs elég ideje, hogy megtanítsa a gyerekeket írni, pláne nem egy olyan, nem kötelező és bonyolult módszerre, mint a folyóírás. Több országos felmérésben is jelezték a tanárok, hogy nagyon kevés idejük van az írástanításra, az instrukciók elmagyarázására és gyakran választaniuk kell, hogy az olyan alapvető készségeket fejlesztik, mint a tanulók kézírása vagy hogy meg tudnak-e írni egy fogalmazást.
A folyóírás mostani növekvő népszerűsége abból eredhet, hogy a kutatások szerint ez a technika nemcsak az íráskészséget, de az olvasási képességet is fejleszti a gyerekeknél. A felmérések eredetileg a nyomtatott írásra koncentrálta, az eredmények alapján azonban kiderült, hogy a folyóírás javítja az írásképet, az írás olvashatóságát, az írás hosszát és egyes olvasási képességket.
Egy 2020-ban készített tanulmány szerint jó hatással van a helyesírásra és fejleszti a történetmesélési képességet
A titok pedig azokban a finommotoros mozgásokban rejlik, amelyeket a folyóírással alkalmazunk. Ezek mélyebb olvasási ismeretekhez kötődnek, számos kognitív és fizikai folyamatot hangolnak össze. A diákok másképp memorizálják a betűket a nyomtatott és a folyóírás tanulásakor, így az utóbbi esetében mélyebb és sokoldalúbb tudásuk lesz róluk és könnyebben idézik majd fel őket.
A tanulók az agyuk több területét mozgásba hozzák, amikor így írnak.
Az olvasáshoz szükséges tudást, – hogy melyik betű melyik és hogy kell ejteni – a memóriájukból hívják elő. A látásuk és a motorosképességeik összehangolásával válik lehetővé az írás. A nagyobb mozdulatokkal a karjukat elrendezik az íróasztalon, a ceruzatartás és a betűk formázása pedig már finommotoros készség, amelyet folyamatosan koordinálnak.