20 éve nem élvezték ennyire kevéssé a gyerekek az olvasást a National Literacy Trust felmérése alapján. A brit gyerekek olvasási kedve egyébként is bezuhant, akik pedig mégis olvasnak, azok sem találnak benne annyi örömöt – állítják a kutatók. A filmek és sorozatok még motiválják őket, de az olvasóklubok már nem segítenek, hogy többször vegyék kézbe a könyveket.
Fele annyian olvasnak
Elkészítette éves felmérését az analfabétizmus ellen küzdő brit National Literacy Trust a gyerekek olvasási szokásairól. A kutatásban 114.970 Nagy-Britanniában élő, 5-18 év közötti iskolást kérdeztek. A lányoknál kicsi jobb a helyzet, a 8-18 közötti korosztály 39,1 %-a olvas a szabadidejében, míg a fiúknál csak 25,7%-uk tett így. A kíváncsiság, mint hajtóerő viszont nagyjából egyenlő arányban jelenik meg mindkét nemnél.
Ráadásul a lányok azért is olvasnak, hogy jobban legyenek, érzelmi támogatást is remélnek a könyvektől.
A 8-18 év közöttiek válaszadóknak csupán harmada (32,7%) nyilatkozott úgy, hogy „nagyon sokat" vagy „elég sokat" olvas. Ez 36%-os esést jelent a 20 évvel ezelőttihez képest, amikor először végeztek ilyen kutatást. Megfeleződött az elmúlt 20 évben azoknak a száma is, akik szabadidejüket könyvvel töltik. A felmérések kezdetekor 38,1% volt, jelenleg 18,7%, akik naponta olvasnak valamit a szabadidejükben.
Reményt adhat, hogy a nem olvasók közül is 38,1% nyilatkozta, hogy a kedvenc filmjével vagy sorozatával kapcsolatos olvasnivalókat szívesebben forgattak, 37,1% kifejezetten kereste a hobbijukhoz, érdeklődési körükhöz kapcsolódó könyveket. A legkevésbé lelkes csoportból 30,9 % érdeklődését is fel tudják kelteni az érdekes borítók vagy címek. Vagyis a kulcs feltehetőleg az, hogy az olvasást más tevékenységekkel, különösen a vizuális médiumokkal kapcsolják össze, hogy meghozzák hozzá a gyerekek kedvét.
A legkevésbé az hatott az olvasási kedvre, ha valamilyen csoportos tevékenységhez, például olvasókörhöz kapcsolták.
Mindössze 2,7% állította, hogy ez segítene neki.
Az eredmények szembemennek néhány régi hiedelemmel azzal kapcsolatban, hogyan lehet népszerűsíteni az olvasást és a könyveket. Úgy tűnik, hogy a mostani módszerek azoknál működnek, akik már eleve lelkesek ezen a területen, azonban alig érintik meg a nemolvasókat.
A gazdasági és szociális háttér alapján is csupán minimális volt a különbség a gyerekek között. Az ingyenes iskolai étkeztetésre jogosult gyerekek 33%-a szeret olvasni, a nem jogosultaknak pedig 31%-a. Egyedül a földrajzi különbségek mutattak némi különbséget: az angol gyerekek 33,2% olvas a szabadidejében, a skótoknál ez a szám 30,3 %, Észak-Írországban 28,9 %, Walesben pedig csupán 25,5 %.
Kép: pexels.com