Meghalt Futaki Attila, a New York Times bestseller listájára felkerülő képregényes

Meghalt Futaki Attila, a New York Times bestseller listájára felkerülő képregényes

A magyar képregénykultúra itthon és külföldön is meghatározó alakja, Futaki Attila 39 éves korában "méltósággal viselt, gyors lefolyású betegség következményeképp elhunyt" - közölte a Prae.hu-val a család.

vl | 2024. január 03. |

Futaki Attila kiskorától a képregény szerelmese volt, 2008-tól jelentek meg munkái, nagy áttörése, a Spirál című, Nikolényi Gergellyel írt önálló kötetét 2008-ban a Magvető adta ki. Nemcsak az volt döbbenetes, hogy Futaki a nagy szépirodalmi hagyományú kiadónál megjelent, hanem az is, hogy Amerikában is jelentős projekteket rajzolt, például az H.P. Lovecraft nyomán készült Severed című sorozatot, vagy a még nagyobb durranást, a többkötetes Percy Jackson-szériát. Franciaországban a sokkal szerzőibb kötetei jelentek meg.

Az 1984-ben Békéscsabán született alkotónak rendszeresen jelentek meg illusztrációi a legkomolyabb helyeken: New York Times, Atlantic, GQ, Forbes vagy a Frankfurter Allgemeine Zeitung. A Magyar Képzőművészeti Egyetemen és a firenzei képregényiskolában tanult. A Percy Jackson-képregény a New York Times listáján együtt szerepelt többek között a magyarul is megjelent, világhírű Scott Pilgrim-képregényekkel, és sikerült maga mögé utasítania a sorozat miatt most fokozott érdeklődésre számot tartó The Walking Dead köteteket.

"Magabiztosság és kitartás, el kell hinned, hogy kurva jó vagy, és ezt el kell hitetned másokkal is. Be kell lőnöd magadnak egy szintet, és a nagyobb kiadókat kell ostromolnod. Kis megbízásokat felesleges elvállalni, mert azokat úgysem veszik észre, és nem visznek előre. És főleg, ismertséget kell szerezni, jóban kell lenni az írókkal, mert ők viszik be a rajzolókat a kiadókhoz. Időt és pénzt kell áldozni arra, hogy eljárj Conokra, fesztiválokra, vinni, küldeni kell a portfóliódat, be kell kerülni a vérkeringésre. Van olyan, hogy néha valakit kicsípnek a tömegből, de nem Magyarországról, mert ez a piac nem is létezik számukra. És persze kell egy jó adag véletlen, jó helyen kell lenned jó időben – és semmire nincs garancia" - mondta Futaki a vele készített 2013-as interjúnkban.

Korábban így foglaltuk össze pályája alakulását: "A rendkívül részletes és realisztikus stílusban alkotó rajzolónak Franciaország jelentette a belépést a nemzetközi képregény vérkeringésébe, amikor Spirál című, készülőben lévő albumának néhány oldalát megmutatta egy ottani képregényfesztiválon a Carabas kiadónak (ami végül meg is jelentette az eredetileg a magyar piacra készült művet). Így ismerkedett meg egy veterán spanyol színezővel, José Villarrubiával, aki számtalan amerikai képregényen dolgozott már, és aki bemutatta őt a megfelelő embereknek a tengerentúlon. A Disney-hez aztán Robert Vendettin, többek közt a Surrogates graphic novel (a Hasonmás című Bruce Willis-film alapanyaga) író-rajzolóján keresztül került (kapcsolatok, kapcsolatok), ahol néhány mintaoldal prezentálása után megbízást kapott a Percy Jackson: A villámtolvaj című ifjúsági fantsasy képregényes adaptációjának megrajzolására.

A kötet nem csak, hogy 8 hétre befészkelte magát a New York Times bestseller listájára (olyan címek közé, mint a The Walking Dead vagy a Scott Pilgrim), de kiadták Franciaországban is, ahol nagyjából 40 ezer példány fogyott belőle (az átlag 10-15 ezer körül van). A siker után Futaki az Image-hez került: az amerikai képregény egyik legújabb sztárírójával, Scott Snyderrel (American Vampire, Batman) dolgozott a Severed című hétrészes horroron, és ezzel ő az első magyar, aki egy nagy (ami azt illeti, a harmadik legnagyobb) amerikai kiadó sorozatát rajzolhatta. Az eredetileg filmnek készült, de megfelelő finanszírozás híján képregénnyé avanzsált sztori középpontjában egy fiú áll, aki a ’30-as években keresztülutazza fél Amerikát az apja nyomában, és összeakad egy rettenetes lénnyel, ami főleg gyerekekkel, illetve egészen pontosan, a bennük lakó reménnyel táplálkozik. A lassú eleganciával építkező, klasszikus szerkezetű, atmoszférikus horrort a külföldi kritikák is elsősorban Futaki, az átlagnál jóval kifinomultabb és aprólékosabb látványvilága miatt dicsérték, mi több, azonnal a legjobbak közé sorolták a realisztikus stíluson belül (és megkapta a jó értelemben vett „európai” jelzőt is) – és a sorozat az eladásokat tekintve is jól teljesített. Azóta megjelent Spanyolországban, és készül a francia és az olasz megjelenés is, a Dargaud és a Panini kiadóknál."

-  

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Elszáll az agyad: tudományos, közgazdasági és filozófiai non-fictionok 2024 tavaszán

Hogyan látja az ember képzelőerejét Csányi Vilmos? Hogyan alakul át a világ, ha a politikai és hatalmi játszmák kiterjednek a világűrre? Miért kannibál a kapitalizmus? Hogyan dolgozik az idegsebész? És mit gondol az elidőzésről napjaink sztárfilozófusa, Byung-Chul Han?

...
Zöld

Mikor hasznos az AI az irodalomban, és miért nem cseréli le soha az embert?

A japán Rie Kudan megkapta hazája legjelentősebb irodalmi díját, majd elárulta, hogy a szöveg egy kis részét a ChatGPT nevű chatbottal generálta. Az eset nyomát áttekintjük, hogyan alakult az elmúlt két évben nagy nyelvi modellek és az irodalom viszonya, hogyan látják ezt az írók, valamint hogy mikor lehet hasznos eszköz az AI az írás során.

...
Zöld

Összekapaszkodva zuhanni – Így alakíthatod a klímagyászt felszabadulássá

Jem Bendell Mélyalkalmazkodás című, nagy port kavaró tanulmánya után új könyvében azt ígéri, hogy nemcsak segít szembenézni a klíma, és így a mai társadalom elkerülhetetlen összeomlásával, hanem a szorongás és a gyász megélése után segít új, szilárdabb alapokon újraépíteni az optimizmusunkat, életkedvünket.