Margit Auer: A gyerekek szeretik a valóság és mágia közötti finom határvonalat
Ruff Orsolya

Margit Auer: A gyerekek szeretik a valóság és mágia közötti finom határvonalat

Van egy iskola, amely ránézésre pontosan ugyanolyan, mint bármelyik másik – a különbség, hogy az egyik osztályban mindenkinek van egy különleges barátja, egy mágikus állat, amely megérti és meghallgatja, elkíséri, bárhová is megy, akivel beszélgetni lehet, és aki vigasztal, ha éppen arra van szükség. A Mágikus állatok iskolája című kisiskolásoknak szóló sorozat első kötete 2013-ban jelent meg németül, és rögtön nagy feltűnést keltett. A széria azóta már 13 kötetnél tart (magyarul 12 jelent meg eddig), léteznek vakációs különkiadások és kezdő olvasóknak szóló spin-off kötet is (ITT beleolvashatsz a 11. kötetbe). A szerző, Margit Auer az egyik legnépszerűbb kortárs német gyerekírónak számít, könyveit több mint 25 nyelvre fordították le, és azokat több mint 8 millió példányban adták el szerte a világon. Az író novemberben Budapestre látogat, mi pedig írásban kérdeztük gyerekkori olvasásélményeiről, gyerekeknek szóló írástippekről, közben pedig kiderül az is, ő maga milyen mágikus állat bőrébe bújna a legszívesebben.

Ez a szerző(k) helye
Margit Auer: Mágikus állatok iskolája 12. - Tiszta káosz!
Ford.: Nádori Lídia, Babilon, 2022, 248 oldal
-

Jövőre lesz tíz éve, hogy megjelent a Mágikus állatok iskolája című sorozat első kötete. Sejtette, hogy ekkora siker lesz? Egyáltalán hány könyvben gondolkodott a kezdet kezdetén? 

Ekkora sikert egyszerűen nem lehet előre eltervezni! Mi, azaz a kiadó és jómagam, kezdetben három könyvvel indítottunk. Magamnak csak egyetlen dolgot kívántam, hogy olyan jó fogadtatásra találjanak a könyvek, hogy továbbírhassam őket. Még olyan sok jó ötletem volt! De mindenki szkeptikus volt: úgy tartották, hogy legkésőbb a negyedik kötet után csökkeni fog a kereslet. Szerencsére másként alakult a dolog! 

Vissza tud még emlékezni arra, hogyan indult a Mágikus állatok iskolája, mi volt a kezdőötlet? 

A gyerekeim akkoriban nagyjából annyi idősek voltak, mint a Miss Cornfield osztályába járó gyerekek. Anyaként az tűnt fel, hogy micsoda izgalmas időszak ez egy gyerek életében! Egyúttal azt is észrevettem, hogy milyen kevés olyan könyv van a piacon, amely pozitívan ábrázolja az iskolát. A tanárokat túl gyakran ábrázolták vicces figuraként, amit igazságtalannak és méltatlannak tartottam. 

Az élete egy adott szakaszában sok gyereknek van láthatatlan barátja. Ön szerint a mágikus állatok is hasonló szerepet töltenek be? 

Én nem így látom az állatokat. Az én szememben ők a legjobb barátok, akik szilárdan kitartanak a gyerekek mellett. A láthatatlan barátok elérhetetlenek – a mágikus állatok nagyon közel állnak hozzájuk és bizalmas jó barátok. 

A reakciók alapján mit szeretnek a gyerekek leginkább a könyveiben: a mágikus világot, az állatokat, a kalandokat? 

Szerintem ezt a nagyon finom határvonalat a valóság és a mágia között. A mindennapi iskolai élet úgy jelenik meg bennük, ahogy ők is ismerik – de aztán ez a bizonyos Mr. Morrison egyszer csak bekopogtat az ajtón. Az olvasók ezt olyan hihetetlenül jól el tudják képzelni. Még soha senki nem írt és panaszkodott nekem amiatt, hogy egy pingvinnel nem lehet zuhanyozni. Vagy hogy milyen valóságtól elrugaszkodott dolog egy fókával uszodába menni. A gyerekek egészen magától értetődően álmodják tovább az álmomat! 

Ha beléphetne a saját történetébe, milyen állatot választana? 

Eugéniát, a denevért. Murphy, a jegesmedve túl nagy lenne nekem! 

Gyerekkorában milyen szerepet játszott az ön életében a mese és az olvasás? Volt olyan szerző vagy könyv, amely különösen fontos és feledhetetlen volt az ön számára? 

Astrid Lindgren. Kislányként nagyon otthon éreztem magam az ő világában. 

Mit gondol, másképp olvasnak manapság a gyerekek? Vajon mi az, ami ma megragadja őket a könyvekben, mesékben?  

Szerintem a jól elmesélt történetek évtizedeken át működnek. Mióta is van már Pettson és Findusz? A történetmesélés üteme talán egy kicsit felgyorsult... Én képzett újságíró vagyok. Nem időzök sokat a tájleírásokkal, nálam sok mindennek kell történnie. A kezdő olvasók különösen szeretik ezt. Így aztán minden egyes fejezet megjutalmazza őket, hiszen annyira izgalmas a történet. 

Sok szülőt aggodalommal tölt el, ha a gyereke nem olvas. Nekik mit tudna tanácsolni? 

Maguk olvassanak! És a mobiltelefont gyakrabban tegyék félre. 

És milyen tanáccsal szolgálna azoknak a gyerekeknek, akik írni szeretnének? 

Egy olyan világot kell kigondolniuk, ahová ők maguk is szívesen ellátogatnak mindennap. Emellett olyan főszereplőre van szükségük, akinek jól a helyébe tudják képzelni magukat. Fontosak az érzések – ahogy a konfliktusok is. Ha mindenki aranyos és kedves, akkor hamar unalmassá válik a dolog. 

Még annyit áruljon el, hogy önnek mit jelent az írás – leszámítva, hogy ez a foglalkozása? 

Óriási ajándék, hogy a munkaidőm nagy részét történetek írásával tölthetem. Ez igazán boldoggá tesz.

Margit Auer Budapesten.
A Mágikus állatok iskolája szerzője november 23-án Budapestre látogat, és a Goethe Intézetben találkozik az olvasókkal. Az esemény nyelve német, de a szervezők szinkrontolmácsot biztosítanak. A közönségtalálkozón való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Másnap, azaz november 24-én pedig a Libri Mammut Könyvesboltban dedikálja a könyveit. Részletek ITT és ITT olvashatók.