Este lefekszel, másnap meg már majdnem megszűnt az NDK

Este lefekszel, másnap meg már majdnem megszűnt az NDK

Ruff Orsolya | 2018. április 01. |

Akinek a családi élete annyira összetapad egy országéval, mint Maxim Leóé, szinte elképzelhetetlen, hogy a kettő története ne fonódjon kibogozhatatlanul össze. Volt egyszer egy NDK című kötetében szándékoltan nem is tesz kísérletet erre, helyette nagyszülei és szülei történetén keresztül, valós eseményeket megidézve mesél egy országról, amely már eltűnt a történelmi süllyesztőben, de amelynek egykori mindennapjai sok tanulsággal szolgálhatnak még ma is. 

Az NDK összeomlása Magyarországról nézve is generációs élmény, egy olyan előre nem látható fordulat, amely nemcsak más európaiak, hanem a keletnémetek számára is sokáig elképzelhetetlennek és valószerűtlennek tűnt. Hogy mekkora képtelenségnek látszott 1989 őszén, hogy az állam, melyet évtizedekig építgettek és védtek a külső-belső ellenséggel szemben, csak úgy, egyik pillanatról a másikra összeomolhat, azt jól illusztrálja az a jelenet, amely közvetlenül azután játszódott le, hogy Günter Schabowski, a keletnémet Politikai Bizottság egyik tagja egy tévéműsorban felolvasta az új utazási szabályokról szóló rendelkezést:

„Anne, aki gyakorlott a Politikai Bizottság jelentéseinek megfejtésében, rájön, hogy azokra az NDK állampolgárokra utalnak, akik el akarják hagyni az országot. Wolf azt javasolja, menjenek el a falhoz, de Anne fáradt, azonkívül nem is akar átmenni Nyugatra. „Ugyan mi lehetne a falnál?” – kérdezi, és Wolf hagyja magát rábeszélni, hogy maradjanak otthon. Fél tizenegykor lefekszenek. Mire másnap fölébrednek, az NDK már majdnem megszűnt.”

Anne és Wolf a Volt egyszer egy NDK című kötet szerzőjének, Maxim Leónak a szülei. Mindketten saját néven szerepelnek könyvben, melynek műfaja a dokuregényhez áll a legközelebb. Leo első körben talán nem is az országról, mint inkább a saját családjáról akart írni, viszont a megtagadott ősökkel és a rendszer által kirakatba állított hősökkel is büszkélkedő család élete annyira összefonódott a kommunista Németországéval, hogy enélkül képtelenség lett volna írni róluk.

Ki az a Maxim Leo? Író, újságíró, forgatókönyvíró. Az 1970-es születésű Leo az NDK-ban nevelkedett, Berlinben és Párizsban végezte a felsőfokú tanulmányait. A Berliner Zeitung című lapnál saját kolumnája volt, a Volt egyszer egy NDK című könyvéért 2011-ban elnyerte az Európai Könyvdíjat.

Leo családjából egyszerűen nem lehet kivonni az NDK-t, mert bárhogy is döntöttek a család tagjai (volt, aki a behódolásban, más a lázadásban vélte megtalálni a maga útját), az a mindennapokba beszivárgó politika miatt nemcsak a saját, hanem a szűkebb környezetére is hatással volt.

Maxim Leo: Volt egyszer egy NDK - Egy keletnémet család története

Fordította: Blaschtik Éva, Park Kiadó, 2018, 304 oldal, 3490 HUF

 

Végeredményben nem a szülei, hanem anyai nagyapja miatt döntött úgy Maxim, hogy az ország és a család történetének mélyére ás. Gerhard igazi kommunista celebritás volt, aki kamaszként a francia ellenállásban harcolt a nácik ellen. „Gerhard már az előtt hős volt, mielőtt felnőtt” – írja róla unokája. A Franciaországban tevékenykedő fiút kis híján megölte az SS, de túlélte a háborút, visszatért Németországba, és újságíróként fontos fogaskerék lett a keletnémet állam működtetésében. Egy élő emlékmű lett, állandó hivatkozási alap, aki otthon is szívesen idézte fel a háborús kalandjait:

„Folyton kérleltem Gerhardot, meséljen a múltról. Félelmetes nácikról beszélt meg bátor partizánokról. Néha fölugrott, és eljátszott egy-egy jelenetet, felváltva alakítva a szerepeket. Amikor nácit játszott, rémes grimaszokat vágott, és mély, gurgulázó hangon beszélt. Az előadás után rendszerint megajándékozott egy Milka csokival. Még ma is a rémes nácik jutnak eszembe, valahányszor Milka csokit eszem.”

Ebből is látszik, hogy a történelem néha hétköznapi, bagatellnek tűnő formában furakszik be az ember életébe. Leo szüleinek például volt egy kis háza Basdorfban, ahol a család a nyarakat töltötte, idilli heteket sok fürdéssel, biciklizéssel, evezéssel. Az csak jóval később derül ki (valószínűleg számára is), hogy ez a ház valaha egy teljesen másik család tulajdona volt, akinek csak a keletnémet rendszerváltás után lesz alkalma arra, hogy visszaperelje tőlük az ingatlant. De Maxim Leo gyerekkorában ez még nem téma, és nemcsak azért, mert az NDK összeomlása, és mindaz, ami vele jár, fel sem merül. Leginkább azért, mert a basdorfi nyaralóhely a gyerek Leo számára egy olyan menedék, ami kívül helyezi őt az NDK valóságán. Gyerekkorának fontos helyszíneit, ott, ahol igazán boldog volt, képzeletben ugyanis leválasztotta az államról:

„Az NDK nekem az igazgatónőm, Frau Reichenbach, a május 1-jei tribünön álló funkcionáriusok, a szász nyelvjárásban beszélő rendőrök és az esti híradó bemondója volt. Az NDK nekem a tilalmakat, az idióta szabályokat, a „Kezeskedem a termékemért” vagy „Ahogy ma dolgozunk, úgy élünk holnap” feliratú vörös, utcai transzparenseket jelentette.”

Maxim Leót akkor vágja először pofán az NDK valósága, amikor az érettségi után visszadobják a továbbtanulási kérelmét (esélyeit nagyban ronthatta, hogy az apja, Wolf előtte nem sokkal leordította az iskolaigazgató fejét), és vegyésztanulónak áll. A fiú akkor döbben rá, hogy az otthoni értelmiségi közeg egészen addig burokban tartotta, és szinte semmit sem tudott a hétköznapokról. A fiú szülei szándékosan igyekeztek távolságot tartani az államtól. Újságíró anyja, Anne a hős Gerhard lányaként a rendszer kegyeltje volt, hithű és naiv kommunista, aki viszont fokozatosan csalódott a rendszerben. Apja, Wolf eredendően egy lázadó művészalkat, aki ugyancsak egy elfojtásokkal és titkokkal teli családból érkezett. Az ő apja volt Werner, aki fiatal korában szépen belesimult a Harmadik Birodalom hétköznapjaiba. Hogy náci volt-e, azt még az unokája sem tudja minden kétséget kizáróan eldönteni. Werner az a figura, aki száz százalékosan rendszerhű – még akkor is, ha az a rendszer időközben teljesen megváltozik körülötte:

„Sigrid beszámol egy Wernerrel folytatott vitájáról. Az esküvőjük után történt, amikor rátaláltak az első lakásukra, egy egyszobásra Pankow-ban. Werner föltétlenül ki akart lógatni egy horogkeresztes zászlót az ablakon. Sigrid ezt hülyeségnek tartotta, nem akart zászlózni, már csak az apja miatt sem. Végül abban maradtak, hogy egy egészen kicsi zászlót vesznek, de Werner mégis a kapható legnagyobbal tért haza. Állítólag a kicsik már mind elfogytak. Apósáéknál is fölszerelt két zászlótartót az erkélyre. Még a zászlókat is megvette volna, mondja Sigrid, de Fritz megtiltotta neki, hogy náci zászlókat tűzzön ki. Húsz évvel később Werner vörös zászlót vásárolt Fritz erkélyére. De ez már egy másik történet.”

Anne és Wolf nagyon más közegből érkezett, egymásra találásuk egyáltalán nem volt sorszerű („Azt szokta mondani, hogy baleset voltam. És ahogyan mondja, az inkább Csernobilt juttatja az eszembe, nem a véletlen szerencsét.”), mégis nagyon hasonlóképp élték meg a rendszer erodálását. A vége felé mindketten a teljes visszavonulás mellett döntöttek: Wolf az otthon kialakított stúdióban dolgozott, Anne pedig anyai nagyapjáról, a német kommunista pártot belülről kritizáló újságíróról írt könyvet, akit 1943-ban a nácik Auschwitzban kivégeztek. Nagyon szerteágazó tehát az a család, ahonnan Leo érkezik, és ugyanilyen sokféle az a kötelék, amely a rendszerhez fűzi a felmenőit. A legszemléletesebben talán Maxim anyja fogalmazta ezt meg, amikor azt látta, hogy a kamasz fia egyáltalán nem találja a helyét az NDK-ban:

„Anne akkor azt mondta, hogy többféleképpen lehet élni ebben az országban. Lehet együttműködni és lehet ellenállni. Lehet egy kicsit együttműködni és egy kicsit ellenállni. Anne azt ígérte, mindig támogatni fog, akárhogy döntök is, de azzal legyek tisztában, hogy annak, aki komoly ellenállásra szánja el magát, nagyon erősnek kell lennie. Meg hogy nem olyan egyszerű kiszállni, ha az ember korábban együttműködött.”

A fiatal Maximot a család sokáig megvédte az NDK valóságától, az élete épp ezért nem különbözött sokban azoknak a fiataloknak az életétől, akik történetesen az NSZK-ban éltek. Csajoztak, bandáztak, buliztak: „Az élet otthon, a kertben, a tengernél, a barátoknál, a focipályán zajlott. Arról szólt, hogy leugrunk a mászókáról, horgászunk, elszívjuk az első cigit, és smárolunk a parkban egy lánnyal.” Közben pedig simán megfeledkezhettek arról, hogy egy olyan kommunista államban élnek, amely szó szerint mindent tudni akart a polgárok életéről. Ez mondjuk akkor vált sokadjára nyilvánvalóvá, amikor elkapták őt meg az akkori barátnőjét az utcán, és a birtokukban lévő illegális egyházi lap miatt a Stasi beviszi mindkettőjüket. A kihallgatás kicsit sem hősies, épp ezért hétköznapian életszerű. A Stasi akkor este sikeresen lerombolta Leónak a saját magáról alkotott képét; az önbecsülése romokban hevert. A sebeket nyalogatni viszont nem maradt túl sok idő, az események ugyanis nagyon hamar elsodorták a rendszert és annak működtetőit is.

Az NDK-ban még egy hatéves is összeütközésbe kerülhetett a Stasival

Leóék családjában sokat vitatkoztak. De csak ritkán személyes okokból, többnyire inkább politikáról, társadalomról, az ügyről. A zsidó Gerhard nagypapa a francia ellenállás harcosa, kém és újságíró, a hatalom vonalas képviselője. Kedvenc leánygyermeke, Anne hozzámegy a művész Wolfhoz, aki zöldre festett hajjal mászkál, és bűnbandának titulálja az NDK államot.

Maxim Leo nem igazán tudta eldönteni, hogy családregényt vagy inkább országregényt szeretne írni, és lehet, hogy nem is akarta. Többször leírja, hogy nem unokaként, hanem családkutatóként próbált a dolgok mélyére ásni, a távolságtartás viszont ennek ellenére sem sikerült, ami viszont ebben az esetben inkább jót tett a szövegnek, és nem rosszat. Tanulságos a kötet epilógusa is, amiből kiderült, hogy az NDK és polgárai közti viszony sokkal visszásabb volt annál, mint az kívülállóként gondolnánk. Az örök rendszerkritikus Wolf például kezdetben kimondottan szorongott a jövőtől:

„Hiányzott neki az állam a súrlódásaihoz. A Nyugatnak nem voltak élei, ellenállása. Most azt csinálhatott, amit akart, nem érkezett rá válasz, reakció. Az új állam olyan volt, mint egy bokszzsák, püfölhette, nem maradt nyoma. Ugyan kinek csinálja akkor a műveit? És főleg ki ellen?”

Maxim Leo anyja, Anne, rövid politikai kitérő után történészként dolgozott tovább, és fő kutatási tárgya az a történelmi süllyesztőben eltűnt ország volt, amelyet annyira szeretett, és amelytől olyan sokáig szenvedett. Hogy milyen lehetett valójában élni és túlélni ebben az országban, az csak részben derül ki Maxim Leo könyvéből, de az értelmiség meghasonlása és kételyei nagyon szépen kirajzolódnak a kötetből. A Volt egyszer az NDK olvasása közben az embernek időről időre Eugen Ruge regénye jut eszébe, aki A fogyatkozó fény idején című könyvében sokkal erősebben támaszkodott a fikcióra, regényéből mégsem tudta (vagy akarta?) ő sem kivonni azokat az elemeket és eseményeket, melyeken a saját keletnémet családja ment keresztül.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!