Szirmay Ágnes: Volt olyan reakció, amitől egy Kafka-novellában éreztem magam

Szirmay Ágnes: Volt olyan reakció, amitől egy Kafka-novellában éreztem magam

.konyvesblog. | 2017. szeptember 29. |

Harmadik alkalommal kapja meg valaki a Margó-díjat, mi pedig immár hagyományosnak mondható interjúsorozatban mutatjuk be a rövidlistára került jelölteket. Szöllősi Mátyás és Szerényi Szabolcs után Szirmay Ágnes mesél a prózai szikráról, az írás közbeni flow-élményről és az anyai célprémiumról. A legjobb első prózakötetnek járó elismerést, és a Budapest a fiatal tehetségekért program különdíját az őszi Margó Irodalmi Fesztivál és Könyvvásár zárónapján, október 22-én adják át a Teslában. Az 500 ezer forinttal járó Margó-díj kiemelt támogatói a Főváros, a Bookline, a Balassi Intézet és az Aegon-díj.

Mi volt a legfontosabb tapasztalat az első kötetig vezető alkotói folyamatban?

Akárhogy is szeretném kikerülni, sajnos nem tehetem meg, hogy ne valljam be: ez a könyv ugyan valóban egy első prózakötet, de úgy indulhat max a Margó-díjért, mint Babe a juhászkutyaversenyen. Ez a könyv ugyanis nem szépirodalmi mércével készült, és egy pillanatig sem hízeleg magának azzal, hogy az alkotófolyamat, ami elvezetett a megszületéséig, egy valódi, művészi alkotófolyamat lett volna. Egy olyan munka volt, amit magamnak találtam ki, és nem pénzért csináltam, hanem valami számomra sem egészen felismert valamiért, és írás közben átélhettem azt a flow-élményt, amiről már annyit hallottam harangozni. A legfontosabb tapasztalatom is ez: hogy ezért az élményért érdemes belekezdeni a dolgokba.

Mi volt az a szikra, ami beindította az alkotói munkát? Mi adta a kötet alapötletét?

Viszonylag prózai szikra volt. Jókor voltam jó helyen: Péczely Dóra, a Tilos az Á kiadó főszerkesztője a saját lányom ifjúsági regényének (Kemény Zsófi: Én még sosem, 2014.) egyik bemutatóján megkérdezte, hogy nincs-e kedvem egy ifjúsági regényt írni. Másnap írtam neki, hogy üljünk le, és beszéljük meg. Az alapötlet tehát tulajdonképpen maga a műfaj volt, és az a döntés, hogy azt a világot fogom megírni, amiben élek: a Barátok közt-ben dolgozom immár tizenkilenc éve. Onnantól csak kikevertem a műfajkoktélt: karakterek, sztori, szerkezet, kisszínesek.

szirmay_agnes.jpg

Fotó: Szöllősi Mátyás

Mit vártál az első könyvedtől?

Hogy írónak érezzem magam tőle. Meg hogy bebizonyítsam magamnak, hogy tudok mást is írni, nem csak szappanoperát.

Ha tehetnéd, mit változtatnál a könyvön?

Eggyel több jelenetet adnék a Boros Pál-Terike-szálnak, mert egy kicsit hiányos maradt. És jobban odafigyelnék, hogy ne essen szét a könyvbeli forgatási jelenetek fejléce.

Kinek a véleményére adtál a leginkább írás közben, kinek mutattad meg először a kész kötetet?

Elég ciki képet fest rólam, hogy ötvenévesen ennyire függök a külső véleményektől, de az írós napjaim úgy néztek ki, hogy miután kitettem az utolsó pontot, azonnal szétküldtem az aznapi részeket az anyukámnak és a kisebbik lányomnak, Zsófinak. Majd odaálltam a gyerekszoba ajtaja elé, és hallgatóztam, hogy Zsófi nevet-e és sír-e, ahol kell. Aztán átmentem az anyukámhoz (aki a szomszéd házban lakik), és felvettem tőle az oldalanként nekem járó ezerforintos célprémiumot, amit ő minden este szépen a kezembe nyomott. Nélkülük biztos nem tudtam volna rávenni magam ennyi összefüggő szöveg kitermelésére. A egész könyvet pedig először a férjemnek, Kemény Istvánnak és a nagyobbik lányomnak, Lilinek mutattam meg, és nagy eredménynek tekintem, hogy mindketten végig tudták olvasni.

Mi volt a legfurcsább, legemlékezetesebb olvasói reakció a kötet kapcsán?

Mikor a molyon azt írta valaki a könyvről, hogy látszik rajta, hogy a szerzőnek gőze nincs róla, hogy milyen egy szappanopera-forgatás. Na akkor egy Kafka-novellában éreztem magam. Lehet, hogy tényleg nincs?

Szirmay Ágnes: Szerelemre castingolva - Szappanopera 1.

Tilos az Á Könyvek, 2016, 333 oldal, 2990 HUF

 

Mi volt az első regény, amit valaha elolvastál? Milyen emlékeid vannak róla?

Nem regény volt, hanem a János vitéz, elsős koromban egy őszi bárányhimlőjárvány idején. És csodálatos emlék, ahogy fekszem betakarva, mellettem egy pohár Olympos-narancslé, már érzem a betegnek járó grillcsirke illatát, és közben mégis valahol egészen máshol járok, és főleg valaki egészen más vagyok.

Hány évesen írtad meg az első olyan szöveget, amit már úgy mutattál meg másnak, hogy irodalomnak tartottad?

Ez egyelőre nem történt meg, de bízom benne, hogy előbb-utóbb eljön majd az a pillanat is.

Mi a kedvenc debütáló köteted, és miért?

Ha őszintén válaszolok, akkor nem mondhatok mást, mint ami tényleg: az Én még sosem. A saját tizenkilenc éves lányom első regénye, aminél szebbet és jobbat életemben nem olvastam. És nincs könyv, amin többet bőgtem volna. De valószínűleg ezt én nem láthatom másképp, ez az anyasággal kódolva van. Ha az Én még sosemet (és Az ellenség művészetét) kivesszük a listából, akkor Ulickaja Szonyecskája, mert azon kívül, hogy csodálatos könyv, az író 52. életévében jelent meg. Legalább tíz éve ez lebeg a szemem előtt, amikor a saját írói ambícióimra gondolok: hogy még nincs késő.

Olvass bele a könyvbe:

Szerelemre castingolva_reszlet by konyvesblog on Scribd

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!