Szegednél nincs mocskosabb hely

barraban | 2012. október 08. |

Kolozsi László: Mi van a reverenda alatt?

Jószöveg Műhely Kiadó, Budapest, 308 oldal, 2012, 2542 Ft

Miután forradalom nélkül dobtuk le vállainkról a kommunizmus igáját, rohamléptekkel kezdtünk felzárkózni a nyugathoz. Már ami a bűnözést illeti. Olajszőkítés, benzinezés, robbantásos gyilkosság az Aranykéz utcában, Farkas Helga elrablása, Fenyő János kivégzése – hirtelen szakadt a nyakunkba minden, ami a világ fejlettebb részén megszokott módon, már-már olajozottan működik. Vér- és rögvalóság ez a javából.

Az operettkrimiknek egyre kevésbé lett helye a könyvespolcokon, időszerűvé vált megteremteni a magyar hard boiled műfaját, melyben nemcsak a gyilkos és az áldozat személye a fontos, hanem a társadalom is, amelyben élnek, a romlott közeg, ahol elszabadulva burjánzik a bűn. Erről – sok-sok késéssel, mint nálunk általában – Kondor Vilmos, és mostanában Kolozsi László vérbe és bűnbe áztatott történetei gondoskodnak. Előbbi a harmincas évek Budapestjén rója az aljas utcákat, utóbbi a kilencvenes évek Szegedjének lett bűnügyi krónikása.

Regényei alapján nincsen helyszín, mely reménytelenebbül fuldoklana a bűnben, mint a dél-alföldi nagyváros a Tisza partján. Nem akármilyen közeg, Chicago elbújhat mellette: a véráztatta várost törvényenkívüliség árnyékában meglapuló figurák, kis- és nagystílű bűnözők, extrém életvezetési technikákat gyakorló csodabogarak népesítik be.

Interjú Kolozsi Lászlóval

"A magyar társadalom tele van feszültséggel, főleg a távoli, keleti területeken feszült pattanásig a helyzet. Égetően szükség van krimikre: nem azért, mert fel tudja oldani a feszültséget, hanem mert a diskurzus kezdeményezőjévé válhat. Ma már csak provokálni lehet a mélyebb beszélgetéseket. Én a témaválasztásommal kicsit provokálok." Olvasd tovább!

Kolozsi oknyomozó újságíróként dolgozott Szegeden a kilencvenes években, és úgy tűnik, (sokk)élményei legalább két regényre elegendő művészi munícióval látták el. Mindjárt két főhőse is van, ők azok, akik a Ki köpött a krémesbe? és a Mi van a reverenda alatt? lapjain a legmagasabb szintekig elérő, csavaros bűnügyeket – úgy-ahogy - felgöngyölítik. A szocializmus krimijeiben a rendőrség volt az egyetlen, szent és sérthetetlen bűnmegoldó szerv, monopóliuma azonban a rendszerváltással megszűnt. Kolozsi kitartó kopói újságírók, „minden lében két kanál” jellemek, személyiségük mint a tűz és víz, ám szívósságuk, bátorságuk és tántoríthatatlanságuk azonos. Általában több lépéssel a rendőrség előtt járnak, gyorsabbak és hatékonyabbak a hatóságoknál.

Egyikük Novák Gábor, aki igazi duhaj: mértéktelen alkoholfogyasztása alapvetően határozza meg jellemét, vedelés-etűdjei végigsorjáznak a regény szinte minden lapján. Hol söröket dobál be sötét kocsmák mélyén egymagában, félúton egyik helyszíntől a másikig, hol lepusztult szórakozóhelyeken tequilázik kurvák, kétes egzisztenciájú informátorok, félvilági alakok társaságában, hol töménytelen mennyiségű borral juttatja magát önkívületi állapotba (ez a motívum az egyik találkozási pont a skandináv krimikkel, ahol a nyomozók szintén előszeretettel viszik túlzásba a szeszelést).

Ellenpontja a valamivel idősebb és higgadtabb Lakan Péter, akinek azért szintén akad a múltjában sötét folt (az alkoholt ő sem veti meg). A perspektíva kettős: Gábor a regények narrátora, ő beszél egyes szám első személyben, gyakoriak azonban a nézőpontváltások, ilyenkor Péter szemével látjuk az eseményeket, sokmindenről értesülünk úgy, hogy csak ő van jelen, személyes érzelmekkel és gondolatokkal. A főhősök egymás nélkül nem sokra jutnának, munkamódszereik kiegészítik a másikét, máskor viszont nagyon hasonlóvá válnak egymáshoz (például amikor szorult helyzetükben erőszakkal kénytelenek rendet tenni).

Kolozsi első műve, a Ki köpött a krémesbe? 2011-ben jelent meg. A balkáni háború által fizikailag és erkölcsileg megtépázott közeg – alvilág, bűnüldözés és civilek tanyája egyaránt – olyan szövevényes és könyörtelen bűnügyet kínál tálcán az újságíró-nyomozóknak, amitől nemcsak a karrierjük, de az életük is komoly veszélybe kerül. Kolozsi nem szépeleg, akkor sem, ha a háború morálisan amortizáló hatásáról beszél: többek között a szerbek embertelen rémtettei is elborzasztó részletességgel idéződnek fel a szereplők visszaemlékezéseiben. Van itt minden, fetrengés a bűnben, gyilkosság, árulás, súlyos önbüntetések. A regény lényegében megtörtént események rekonstruálása, Magda Marinkóra például igen könnyű ráismerni, hiába neveztetik Mirko Tudornak, de a legyilkolt Pongrácz-família is kétsételenül azonos az 1994-ben megölt Z. Nagy Bálint cukrásszal (innen a sejtelmes cím) és családjával. Anélkül, hogy poént lőnék le: Kolozsi elképzelései vadul hangzanak, de egyáltalán nem egyedülállóak. Többen osztották annak idején azt a véleményt, hogy Marinko csak egy bábu, és a Z. Nagy família lemészárlását valójában a legmagasabb körök fegyverkereskedelemmel kapcsolatos érdekei diktálták. Hogy hogyan, és ki mozgatja a háttérből a szálakat, a könyv mesélje el, és ne egy kritika. Elég az hozzá, bűnből van elég, de ahogy egy tisztességes hard bolied krimitől elvárható, az igazi bűnhődés elmarad (a valóságban a mai napig nem tudni, kik követték el a vérengzést – Marinkót a Z. Nagy-gyilkosság vádja alól felmentették).

A Ki köpött a krémesbe? után idén jelent meg Kolozsi következő, valóságos események által inspirált, 300 oldalas hard-boiled krimije, a Mi van a reverenda alatt?, címében ismét egy kiegészítendő kérdő mondattal (lehet, hogy ezek védjeggyé válnak majd?). A Magda Marinko-ügy után a mostanában egyre több kínos kérdésre válaszolni kénytelen katolikus egyház viselt dolgait vetette papírra: egymásra utalt főhősei ismét fáradhatatlanul loholnak suhogó barna reverendák nyomában, hogy aztán olyan szuroksötét titkokra derítsenek fényt, amilyeneket még nem látott ez a kis ország. Az iszákos Gábor és az első regény óta a Hit Gyülekezetét is megjárt Péter a megszokott, cseppet sem színpompás szegedi miliőben üti bele az orrát abba, amibe épeszű ember nem tenné, és próbál újra megfejteni csavaros, életveszélyes bűnügyeket. Homályos szerkesztőségi szobákon, steril bankhelyiségeken, kocsmatúrákon, alterrockkoncerteken keresztül vezet útjuk a megrázó megfejtésig, a regény pedig szerencsére nem satnyul elnyűtt pedofildrámává, ahogy a pajkos cím utalása alapján talán várható. A kificamodott morált a bűnösök bűnhődésével persze itt sem lehet tökéletesen helyrerántani.„A regény szereplőinek nincs köze a mai magyar valósághoz” – olvashatjuk a könyv legelején. Hát persze, éppen úgy, ahogy az első esetében sem volt.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!