Könyvesblokk: Turi, Kürti, Háy, Schein, Zilahi

.konyvesblog. | 2017. április 10. |

kblog_kblokkfejlec_1_1_2_6.jpgIndítsuk a hetet a költészet napja előtt néhány remek magyar verseskötettel. A Könyvesblokkban ezúttal Turi Tímea, Kürti László, Háy János, Schein Gábor és Zilahi Anna. Éljenek a versek!

Turi Tímea: Anna visszafordul

Turi Tímea: Anna visszafordul

Magvető, 2017, 88 oldal, 1990 HUF

 

Turi Tímeát nem lehet azzal vádolni, hogy nem foglalkozna nőügyekkel, Karinthy viszont hatalmasat tévedett, amikor a férfi-nő konfliktusok gyújtópontjaként az ellentétes irányú vágyódást jelölte meg. „Nem egymást akarják:/a férfi férfi, a nő nő akar lenni”, ebből pedig egyenesen következik, hogy nemcsak a boldogságot, a mosogatás helyes metódusát és a téli fákat kell tanulni, hanem a lelki munkamegosztást is. Kimondhatatlan, visszanyelt vágyak materializálódnak a kötetben, ami megmutatja, hogyan festi teljesen más árnyalatúra ugyanazt a döntést, csöndet és életeseményt néhány év vagy évtized. A felismeréshez olyan irodalmi és mitológiai nőalakok állnak sorfalat, mint a peronról visszaforduló Anna Karenina, a túl sokat agyaló Tatjana, vagy épp Delila, aki szólt előre. És közvetlenül mögöttük ott vannak a teljesen hétköznapi nők, akik keresztként hordják a táskájukat, amibe belefér egy fél élet, és tudják, hogy „vannak fontosabb dolgok, mint a szerelem.” (RE)

A nők naplói

„A nők nem írnak naplót, miközben a férfiak

kétségbeesetten próbálnak szavakat találni

önmagukra. A nők inkább önmagukkal

próbálnak azonosak lenni pár papírlap helyett.

A papírlap zavar! Az én lépéselőnye behozhatatlan,

és a nőknek nincs idejük arra, hogy a túlélés eszközei,

az önszeretet és az önsajnálat, formát kapjanak.

Ők csak szimplán túlélnek.”

Kürti László: A csalásról

Kürti László: A csalásról

Kalligram, 2017, 96 oldal, 2000 HUF

 

Csalni nemcsak szerelmet lehet, hanem anyát, apát és akár múltat is. A memóriánk persze közben minket csal, mégis könyékig vájkálunk a vér- és könnyáztatta emlékek között. Kürti László új kötetében szerelmi bosszúk bábjai vagyunk, és kisfiúk „a nyolcvanas évek vöröslő padlószőnyegén”. Vagy férjek, akiktől rákos feleségük úgy búcsúzik, hogy „részletesen újramagyarázza a mosógép, kávéfőző, itthoni készülékek működését”. Valami kimondatlan marad, valami mégis mindig ott feszül. A szavak nem ott és nem akkor jönnek, amikor kellene. Talán ezért is van, hogy emberi kapcsolatainkban a bűntudat üli torát, a megbocsátás pedig sokszor elmarad. De baj nincs, hiszen ahogy Kürti is aláhúzza,  „vannak kapcsolatok, erőterek, melyeket nem írnak le szavak, képletek”. (RO)

születésnapjára

kegyes sorsot ígért magának,

csillárt és perzsaszőnyeget.

szeretkezést, hetente hármat:

ha már az Istent nem lehet.

nincsen neki fia, se lánya,

gubbaszt harminckét évesen.

kisvárosi szobák magánya

gyötri, a kompakt értelem.

Háy János: Az öregtó felé

Háy János: Az öregtó felé

Európa, 2017, 200 oldal, 3490 HUF

 

Muszáj igazat adni: az ember mást sem tesz, csak várja, hogy véget érjen az a rohadt kis élet, és néha a lélek is csak hálni jár belé. Háy János legújabb verseskötete gyomorszorító, elgondolkodtató, versei befurakodnak a bőr alá, a lélekbe, berágják magukat az agyba, hogy ott kattogjanak, rezonáljanak egész nap. Sehova nem futó sorsok, széteső individuumok, búcsúölelésből fogant „nem szerelemgyerekek”, és szeretők, akiket csak azért tartanak, hogy éjjel, részegen legyen kinek sms-t írni. Szánni valók is lehetnének akár, ha nem lennének fájdalmasan ismerősek, olyanok, mint mi mindannyian, akik egyszer régen, valaha tényleg azt hittük, hogy nekünk „más lesz az, hogy élet”. (RO)

Az nevet, aki a végén

Felesküdött ellened,

mondod, a világ,

holott csak született

egy gyerek, akit te nem,

de volt, aki nagyon is várt,

csak meguntad, ahogy éltél,

s nincs erőd csinálni

valami mást,

csak napi szinten

növekszik benned

a káros anyag,

és senki nem bír

már elviselni,

s te sem bírod

elviselni magad.

Schein Gábor: Üdvözlet a kontinens belsejéből

Schein Gábor: Üdvözlet a kontinens belsejéből

Jelenkor, 2017, 101 oldal, 2499 HUF

 

„Aludni kell megint vagy/harminc évet, mire fájó szemét/a kor újra fölnyitja?” – kérdi Ragyogni fog című versében Schein Gábor. Tízedik verseskötete társadalmi, közéleti és metafizikai déjà vu, melyben nemcsak a korról, a múltból táplálkozó, múlt felé tartó, múltat teljesen félreértő és a félreértést legitimizáló kortárs jelenről, hanem az emberi mulandóságról is gondolkodik. Közéleti versei, melyeket akár lírai nyílt leveleknek is tekinthetnénk rémország és kísértethaza lakóihoz (vagyis magához a közhöz), az Esernyők a Kossuth téren (Jelenkor, 2014) esszéit idézik, formába kényszerítik az évtizedes mozdulatlanságot, és éles ellenpontul szolgálnak a Kórházi reggelek című ciklushoz, melyben a költő betegszobájának intim teréből figyelhetjük a halálos betegséggel való viaskodás. Borzongatóan éleslátó, és ebből fakadóan rendkívül nyomasztó könyv lett az Üdvözlet a kontinens belsejéből, melynek legfontosabb kérdése, hogy ha az embernek sikerült, vajon az ország le tudja-e győzni a feje fölött köröző démonjait. (RE)

Hó nélkül

Minden a régi. A tarkón meggyűlő

ráncok, a vezércikkek, a gyűlölet,

a vakolat réseiből kiömlő sötét.

Aki hosszú távollét után látogat haza,

mégsem talál semmit a helyén.

És az sem, aki minden nap itt ébred.

A jövő nyomait úgy kerülgetik,

mint a kutyák ürülékét. Menekülnek

mindannyian, beteljesül rajtuk a jóslat.

Sóhajuk a múlni képtelen idő.

A szív dobozba zárva kívül pihen,

már nem makacs gyermekököl.

Zilahi Anna: A bálna nem motívum

Zilahi Anna: A bálna nem motívum

Magvető, 2017, 56 oldal, 1990 HUF

 


A jó és a rossz verseskötet könnyű megkülönböztetni. A jó képes egy olyan nyelvi világot teremteni, amiben hosszú időre el lehet veszni, hogy szóról szóra haladva felfedjük a nyomokat, és megmutassa magát az addig ismeretlen univerzum. Zilahi Anna verseivel különböző folyóiratokban már találkozhattak a figyelmesek, első verseskötete ennek ellenére kellemes meglepetés, annyira színes és összetett.

"Minden látszat ellenére, ez itt csak a felkavarodott/ mély, nem átjáróház, remélem, megértik a piranhák,/ és amikor lerágják rólam a bálnát,/ hozzám érve megtorpannak, és beérik ennyivel.” Pontosan ilyen Zilahi Anna első verseskötete: nem átjáróház; folyamatos reflexió és a korai Kispál és a Borz dalaszövegek hatása is tetten érhető benne. A bálna nem motívum borzasztó jó cím, Zilahi pedig szuperérdekes költői világot épít nagyon sok vízzel, köddel, testtel és bálnával, de ezek mind csak arra szolgálnak, hogy a nyelvről gondolkodjon: “A nyelvben, ebben a szomorú véredényben,/ nem utazhatunk tovább./ (...) A vérem még én vagyok, a nyelvemen átfolyik,/ a test fosszília". A nagyon erős és hangulatos képek között játékosan csúszik be a filozofálgatás is, de ez ne ijesszen el senkit, mert a költő ügyes házigazda a nyelvi univerzumában. (vl)

Irtás

Mint aki még nem látott embert kérget kaparva

önmagát keresni egy fában.

Kettő óra nulla nulla, kinézek az ablakon, a ganggal

keverem az eget. Nyilakat rajzolok a karomra,

pragmatikusan tanulom kezelni a nem-öleléseket.

Épp új alkut kötök, még nem értem, kivel.

Mert a sötétben ugyanaz a szőke, a vörös és a barna is.

Sötétben akár te is lehetnék, de nem vagyok.

Ahogy szénbe fordul minden szűkölés,

kórházban a csend és a nappalok.

Láttam már valahol, jutna eszembe, ha

szembejönnék magammal az utcán, de nem

jövök. Heg van minden tenyérközépen,

kézfejen. A szorongás hol kezdődik el.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!