A San Diegóban évente megrendezésre kerülő Comic-Con (sok névváltoztatás után jelenlegi nevén: San Diego Comic-Con International) a világ legnagyobbika és leghíresebbike – a képregényesek szent zarándokhelye, a geekek mekkája, a popkultúra szívének adott, négynapos adrenalinlöket, és nem utolsósorban, az Eisner díjátadó otthona. A csütörtöktől vasárnapig tartó banzájon idén is egy rakás kiadó, stúdió, író, rendező, rajzoló és egyéb neves vendég jelent meg, Brian Michael Bendistől Jim Lee-n és Max Brookson át Neil Gaimanig.
Az eseményt képregényrajongók, bolttulajdonosok és Greg Bear író alapították 1970-ben, céljuk az volt, hogy támogassák a képregényeket és az egyéb populáris művészeteket, piacot, fórumot és promóciót biztosítsanak a számukra: a Comic-Conon lehet vásárolni, programokon részt venni, kiállításokat megnézni, alkotókkal találkozni, beszélgetéseket meghallgatni, cosplayezni, és úgy általában, jelen lenni, amikor a következő egy-két év nagy képregényes/filmes projektjeit bejelentik. Az első Cont 1970-ben rendezték meg: egy egynapos tavaszi „próbacon” szolgált arra, hogy a szervezők felmérjék az igényeket, és pénzt gyűjtsenek az első igazi, akkor még csak háromnapos rendezvényre. Erre augusztusban került sor, és 300 látogató volt kíváncsi a programokra és a már akkor is igen nagynevű vendégekre, Ray Bradburyre, Jack Kirbyre és A. E. van Gogtra. Már ezekből a nevekből is látszik, hogy az alapítók a kezdetektől fogva sem csak a képregényes témákat tartották relevánsnak.
Infinty
A látogatószám az évek során folyamatosan emelkedett. A ’70-es évek végére több mint ötezren, a ’80-as évekre több mint tízezren keresték fel a Comic-Cont. 1991-ben a rendezvény beköltözött az akkoriban felhúzott San Diego Convention Centerbe (korábban egyik hotelból a másikba vándorolt), ami azóta is helyszínéül szolgál (bár az utóbbi években kezdi kinőni az épület kapacitását). A látogatószám innentől még nagyobb növekedésnek indult, amibe később belejátszott a képregényfilmek 2000-es évek eleji boomja is. Az X-Mennel (2000) és a Pókemberrel (2002) átszakadt a gát, a szuperhősök sok százmilliót termelő szélesvásznú látványossággá váltak, és a mozis mainstreambe bekerülve végleg túlléptek a képregényes piac keretein. 2005-ben a Comic-Cont már több mint százezren, tavaly pedig több mint 130 ezren látogatták meg.
Lássuk, mik voltak a mostani rendezvény legfontosabb képregényes témájú bejelentései, hírei, témái.
Inhuman
MARVEL
A Marvel paneljei nem meglepő módon főleg a Bosszú Angyalai és az X-Men körül forogtak. Előbbi esetében az Infinty című, augusztusban startoló univerzumrengető crossover állt a figyelem középpontjában. A történetet, amiben Thanos lerohanja a Földet, miközben annak legnagyobb hősei egy másik fenyegetés elhárításával vannak elfoglalva az űrben, Jonathan Hickman, az Avengers és a New Avengers szerzője írja (ezek a sorozatok szintén bekapcsolódnak a sztoriba), és Jim Cheung, Jerome Opena és Dustin Weaver felváltva rajzolják. A hatrészes event egyik közvetlen következménye az Inhumanity című sztori lesz, ami aztán egy új, az Inhumansról szóló sorozatba, a jövő januárban induló, Matt Fraction és Joe Madeira által jegyzett Inhumanba vezet.
X-Men: Battle of the Atom
Az X-Men háza táján a tízrészes, szeptemberben induló Battle of the Atom című crossover volt a sláger, amit az Avengers Vs. X-Men mintájára rotáló írógárda (Brian Michael Bendis, Brian Wood, Jason Aaron) jegyez – noha nem külön minisorozatban, hanem a már jelenleg is futó X-Men szériákban. A sztori szerint az X-Men jövőbeli tagjai a jelenbe utaznak, hogy megakadályozzanak egy katasztrófát, amit az öt eredeti, tinédzserkorú, a múltból szintén a jelenbe érkezett (ld: All-New X-Men) X-Men tag fog előidézni. Az alkotók nagy meglepetéseket és komoly következményeket ígérnek (ahogy minden egyes sztorinál). A nagy bejelentés azonban az volt, hogy novemberben egy új sorozat indul Amazing X-Men címen, Jason Aarontól és Ed McGuinnestől. A főszereplői Rozsomák, Vihar, Bestia, Jégember, Sarkcsillag (Northstar) és Tűzcsillag (Firestar) lesznek – és Árnyék (Nightcrawler), aki démoni felmenőinek köszönhetően tér vissza valahogy a halálból (a karaktert a 2010-es Second Comingban ölték meg). Emellett novemberben folytatódik Rozsomák híres, 2001-es eredettörténete, a Wolverine: Origin, az igen fantáziadús Origin II címen (Kieron Gillen írja, Adam Kubert rajzolja).
Wolverine: Origin II
Szintén a Comic-Conon jelentették be a következő nagy Pókember-sztorit, a novemberben startoló Darkest Hourst, amiben a jelenlegi Pókember (vagyis a Peter Parkert megölt és a testét „megszállt” Octopus doki) és a jelenlegi Venom (vagyis Flash Thompson) csap össze egymással. A most még az űrben kalandozó Vasember novemberben visszatér a Földre az új, Iron Metropolitan című sztoriban, aminek írója, Kieron Gillen a technológiai fejlődés egy következő szintjére akarja vinni a karaktert.
Spider-Man: The Darkest Hours
Az Ultimate-univerzumban közben nagy bajok lesznek: az Age of Ultron többek közt azzal ért véget, hogy a mainstream világbeli Galactus megérkezett az ultimate világba, ahol először a Hunger című minisorozatban (Joshua Fialkov írja, Leonard Kirk rajzolja) fog pusztítani a galaxisban, majd a Cataclysm: The Ultimates Last Stand című crossoverben megérkezik a Földre. Ezt a sztorit Bendis írja, és Mark Bagley rajzolja, és az ultimate univerzum egyik legnagyobb eseményének ígérik, ami lebontja a falat az Ultimate és a Marvel világok között (amely falat a tavalyi Spider-Men már átütötte), és ami az ultimate Pókember, Miles Morales számára is döntő fontosságú lesz.
Hunger és Cataclysm: The Ultimates Last Stand
A Marvel folytatja a digitális képregények területének meghódítását is: a külön néven, külön formátumban (Infinity Comics) futó digitális részlegében legközelebb egy Rozsomák (Japan’s Most Wanted) és egy Vasember (Fatal Frontier) minisorozat indul.
DC
A DC-nél a már jelenleg is futó crossover, a Trinity War (a három Justice League-csapat kisebb belháborúba torkolló konfliktusa) volt a középpontban, amit némileg elspoilereztek azzal, hogy elárulták, a harcból a rosszfiúk fognak győztesként kiemelkedni – a sztori a Forever Evil című sorozatba vezet majd, amiben a gonoszok nem egészen értenek egyet abban, hogyan igazgassák a hősök nagyrészétől megfosztott (?) világot. Ez lesz a DC első, a teljes univerzumukra kiterjedő crossovere az Új 52 elindulása óta. Geoff Johns és Jeff Lemire azt is elmondták, hogy legalább 2015-ig mindketten maradnak az általuk most is futtatott Justice League-szériák élén, és már dolgoznak a következő két év történetein.
Forever Evil
Az októberben induló Forever Evil egy hétrészes minisorozat lesz, Johns és David Finch tollából, és szeptemberben megelőzi a „Villains Month” (gonoszok hónapja): a legtöbb DC-s sorozat átmenetileg szünetel, pontosabban átadja a helyét teljesen új címeknek, amiknek a gonoszok lesznek a főszereplői. Így a Batman 24. része helyett pl. egyebek mellett lesz egy Joker és Bane képregény, a Justice League helyett pedig egy Darkseid és Lobo sztori.
Superman és Wonder Woman új képregénye (a két karakter nemrég romantikus kapcsolatba lépett egymással), a meglepő című Superman/Wonder Woman is szóba került, Charles Soule író egy „őrült”, akciódús sorozatot ígér. Az újonnan bejelentett széria a Harley Quinn volt, és valószínűleg inkább ez lesz az, amire állni fog az „őrült” jelző. Joker barátnőjének kalandjait Jimmy Palmiotti írja, és felesége, Amanda Conner rajzolja.
Superman/Wonder Woman
A DC is beszélt a DC2-ként, még júniusban bejelentett új, digitális és interaktív (!) képregényeiről, köztük az 1966-os tévésorozat szellemiségében készült Batman sorozatról, a Batman ’66-ról, és a Beware the Batman című animációs sorozat képregényes változatáról. Ami Batmant illeti, a karakter egyébként inkább a szeptemberben megjelenő új számítógépes játék, az Arkham Origins kapcsán (az Arkham Asylum és az Arkham City előzménye) volt fókuszban.
Plusz kisszínes: a kiadó természetesen még mindig kitart amellett, hogy az Új 52 jó ötlet volt.
IMAGE, VERTIGO, DARK HORSE
A kisebb kiadók közül az Image vitte a pálmát, nyilván a The Walking Deaddel, ami idén ünnepli a 10. évfordulóját. Robert Kirkman, miután poénkodott kicsit („Mint tudjátok, Rick meghalt a legutóbbi számban. Ja, az még nem jelent meg?”), az októberben startoló, mindössze 7 hónap alatt megjelenő, 12 részes All Out War című sztoriról beszélt, mint a sorozat eddigi történetének egyik legfontosabb fordulópontjáról.
The Walking Dead: All Out War
A DC felnőtt részlege, az utóbbi években jócskán leeresztett Vertigo is feléledni igyekszik: a Sandman prequelt maga Neil Gaiman promózta, emellett pedig bejelentették Jeff Lemire új sci-fi szerelmi történetét, a Trilliumot, aminek első száma igen rendhagyó formátumban készül (két sztorit mesél el, az egyiket a füzet elejéről, a másikat a végéről, és a kettő középen összeér). A Fablesbe visszatér egy rég meghalt karakter (plusz beszéltek a képregény alapján készülő videójátékról is), új sorozat jelenik majd meg a Dead Boys Detectivesről (Sandman spin-off), és egyéb, teljesen friss címek mellett, mint a Hinterkind (fantasy), a Coffin Hill (horror) vagy a Collider (sci-fi) elstartol majd egy új, ismeretlen íróknak és rajzolóknak esélyt adó antológia is, The Witching Hour címen.
The Star Wars
A Dark Horse-nál szinte minden a Star Warsról szólt: a képregények sorsa a kiadónál azóta lóg a levegőben, hogy a Disney ősszel megvette a Lucasfilmet, és mindenki azt várja, hogy emiatt a Star Wars-licenszek a szintén Disney-kézben lévő Marvelhez vándoroljanak. A Comic-Conon elmondták, hogy erről majd csak idén fognak többet tudni, de az biztos, hogy legalább 2014 végéig még náluk maradnak a jogok. Folytatódnak az eddigi sorozatok (mint a Star Wars, Legacy, Dark Times), beszéltek a George Lucas korai forgatókönyvéből készült adaptációról (The Star Wars, amiben Anakin Skywalkert még Annikin Starkillernek hívják, és ő és Darth Vader két külön karakter), és bejelentettek két új szériát. Az egyik a Star Wars: Ewoks, aminek első sztorija azokról az időkről szól, amikben a Birodalom megjelent az Endoron, és ezzel felélesztettek ott valami legendás szörnyet. A másik egy egyelőre cím nélküli sorozat, ami egy rohamosztagos szemein keresztül láttatja Darth Vadert és közös küldetéseiket. Illetve a már véget ért Invasion írója, Tom Taylor is készül egy új projekttel, de erről még semmit nem árultak el.
FILMES ADAPTÁCIÓK
Superman/Batman filmes logó
Hollywood az utóbbi években többé-kevésbé átvette az uralmat a Comic-Con felett (emiatt többen kritizálták is) – az esemény a stúdiók számára az egyik legnagyobb, legértékesebb promóciós felületté vált az év eleji Super Bowl kupa mellett. Most a Fox és a Warner képviseltette magát a legerősebben, előbbi a következő X-Men filmmel (A jövendő múlt napjai), utóbbi a Godzillával és persze a saját filmes univerzumuk építésével.
A legnagyobb hír, hogy 2015-re Superman/Batman mozifilm készül, Zack Snyder rendezésében. Az Acélembert Henry Cavill játssza, a Sötét lovagot még nem tudni ki (de biztosan nem Christian Bale). Christopher Nolan executive producer lesz.
Avengers: Age of Ultron logó
A szintén 2015-re várt Bosszúállók 2-ről Joss Whedon elmondta, hogy Avengers: Age of Ultronként fog futni, de a nevén kívül mást nem kölcsönöz az idén megjelent, azonos című képregénysorozatból. Annyit lehet még tudni róla, hogy nem lesz benne Hank Pym karaktere, vagyis Ultront, a Marvel világának rettegett mesterséges intelligenciáját a filmes verzióban valaki más fogja megépíteni.
A jövőre érkező X-Men: A jövendő múlt napjai-ban a képregényes verzióval ellentétben nem Kitty Pryde, hanem Rozsomák (Farkas) tudta utazik majd vissza a múltba, a fiatalabb testébe.
Mutánsellenes propagandaplakátok az X-Men: A jövendő múlt napjai-hoz
Marc Webb elmondta, hogy A Csodálatos Pókember 2 zenéjét Hans Zimmer (Sötét lovag trilógia, Acélember) szerzi majd – ezzel a világ mindhárom legnagyobb szuperhőséhez komponálni fog.
Levetítettek egy teasert a Guardians of the Galaxyból, annak ellenére, hogy még alig két hete forgatják a filmet. A visszajelzések alapján vicces, és az eddigi Marvel-produkcióktól teljesen eltérő stílusú filmre lehet számítani.
Koncepciós rajz a Guardians of the Galaxyhoz
A Comic-Con egyik legnagyobb meglepetése az volt, hogy Joss Whedon levetítette a Marvel mozis világában játszódó, ősszel startoló Agents of S.H.I.E.L.D. című sorozat teljes első epizódját – a fogadtatása kitörően lelkes volt.
EISNER-DÍJAK
Végül, de egyáltalán nem utolsósorban: íme, a legfontosabb Eisner-jelöltek és nyertesek listája (utóbbiak vastagon szedve, a teljes lista pedig itt tekinthető meg):
A Saga, több kategória győztese
A legjobb sorozat:
Fatale
Hawkeye
The Manhattan Projects
Prophet
Saga
A legjobb új sorozat:
Adventure Time
Bandette
Fatale
Hawkeye
Saga
A legjobb író:
Matt Fraction (Fatale)
Brandon Graham (Multiple Warheads, Prophet)
Jonathan Hickman (The Manhattan Projects)
Brian K. Vaughan (Saga)
Frank M. Young (The Carter Family)
A legjobb rajzoló/kihúzó:
David Aja (Hawkeye)
Becky Cloonan (Conan the Barbarian, The Muse)
Colleen Coover (Bandette)
Sean Phillips (Fatale)
Joseph Remnant (Harvey Pekar’s Cleveland
Chris Samnee (Daredevil)
A legjobb színező:
Charles Burns (The Hive)
Colleen Coover (Bandette)
Brandon Graham (Multiple Warheads)
Dave Stewart (Batwoman, Fatale, BPRD, Conan the Barbarian, Hellboy in Hell, Lobster Johnson, The Massive)
Chris Ware (Building Stories)