A szuperhősök ellepték a Comic Cont

Rusznyák Csaba | 2013. július 22. |

sdcclead.jpgA San Diegóban évente megrendezésre kerülő Comic-Con (sok névváltoztatás után jelenlegi nevén: San Diego Comic-Con International) a világ legnagyobbika és leghíresebbike – a képregényesek szent zarándokhelye, a geekek mekkája, a popkultúra szívének adott, négynapos adrenalinlöket, és nem utolsósorban, az Eisner díjátadó otthona. A csütörtöktől vasárnapig tartó banzájon idén is egy rakás kiadó, stúdió, író, rendező, rajzoló és egyéb neves vendég jelent meg, Brian Michael Bendistől Jim Lee-n és Max Brookson át Neil Gaimanig.

Az eseményt képregényrajongók, bolttulajdonosok és Greg Bear író alapították 1970-ben, céljuk az volt, hogy támogassák a képregényeket és az egyéb populáris művészeteket, piacot, fórumot és promóciót biztosítsanak a számukra: a Comic-Conon lehet vásárolni, programokon részt venni, kiállításokat megnézni, alkotókkal találkozni, beszélgetéseket meghallgatni, cosplayezni, és úgy általában, jelen lenni, amikor a következő egy-két év nagy képregényes/filmes projektjeit bejelentik. Az első Cont 1970-ben rendezték meg: egy egynapos tavaszi „próbacon” szolgált arra, hogy a szervezők felmérjék az igényeket, és pénzt gyűjtsenek az első igazi, akkor még csak háromnapos rendezvényre. Erre augusztusban került sor, és 300 látogató volt kíváncsi a programokra és a már akkor is igen nagynevű vendégekre, Ray Bradburyre, Jack Kirbyre és A. E. van Gogtra. Már ezekből a nevekből is látszik, hogy az alapítók a kezdetektől fogva sem csak a képregényes témákat tartották relevánsnak.

infinitymarvelcomc013.jpg

Infinty

A látogatószám az évek során folyamatosan emelkedett. A ’70-es évek végére több mint ötezren, a ’80-as évekre több mint tízezren keresték fel a Comic-Cont. 1991-ben a rendezvény beköltözött az akkoriban felhúzott San Diego Convention Centerbe (korábban egyik hotelból a másikba vándorolt), ami azóta is helyszínéül szolgál (bár az utóbbi években kezdi kinőni az épület kapacitását). A látogatószám innentől még nagyobb növekedésnek indult, amibe később belejátszott a képregényfilmek 2000-es évek eleji boomja is. Az X-Mennel (2000) és a Pókemberrel (2002) átszakadt a gát, a szuperhősök sok százmilliót termelő szélesvásznú látványossággá váltak, és a mozis mainstreambe bekerülve végleg túlléptek a képregényes piac keretein. 2005-ben a Comic-Cont már több mint százezren, tavaly pedig több mint 130 ezren látogatták meg.

Lássuk, mik voltak a mostani rendezvény legfontosabb képregényes témájú bejelentései, hírei, témái.

Inhumancover.jpg

Inhuman

MARVEL

A Marvel paneljei nem meglepő módon főleg a Bosszú Angyalai és az X-Men körül forogtak. Előbbi esetében az Infinty című, augusztusban startoló univerzumrengető crossover állt a figyelem középpontjában. A történetet, amiben Thanos lerohanja a Földet, miközben annak legnagyobb hősei egy másik fenyegetés elhárításával vannak elfoglalva az űrben, Jonathan Hickman, az Avengers és a New Avengers szerzője írja (ezek a sorozatok szintén bekapcsolódnak a sztoriba), és Jim Cheung, Jerome Opena és Dustin Weaver felváltva rajzolják. A hatrészes event egyik közvetlen következménye az Inhumanity című sztori lesz, ami aztán egy új, az Inhumansról szóló sorozatba, a jövő januárban induló, Matt Fraction és Joe Madeira által jegyzett Inhumanba vezet.

xbattleofatomcc.jpg

X-Men: Battle of the Atom

Az X-Men háza táján a tízrészes, szeptemberben induló Battle of the Atom című crossover volt a sláger, amit az Avengers Vs. X-Men mintájára rotáló írógárda (Brian Michael Bendis, Brian Wood, Jason Aaron) jegyez – noha nem külön minisorozatban, hanem a már jelenleg is futó X-Men szériákban. A sztori szerint az X-Men jövőbeli tagjai a jelenbe utaznak, hogy megakadályozzanak egy katasztrófát, amit az öt eredeti, tinédzserkorú, a múltból szintén a jelenbe érkezett (ld: All-New X-Men) X-Men tag fog előidézni.  Az alkotók nagy meglepetéseket és komoly következményeket ígérnek (ahogy minden egyes sztorinál). A nagy bejelentés azonban az volt, hogy novemberben egy új sorozat indul Amazing X-Men címen, Jason Aarontól és Ed McGuinnestől. A főszereplői Rozsomák, Vihar, Bestia, Jégember, Sarkcsillag (Northstar) és Tűzcsillag (Firestar) lesznek – és Árnyék (Nightcrawler), aki démoni felmenőinek köszönhetően tér vissza valahogy a halálból (a karaktert a 2010-es Second Comingban ölték meg). Emellett novemberben folytatódik Rozsomák híres, 2001-es eredettörténete, a Wolverine: Origin, az igen fantáziadús Origin II címen (Kieron Gillen írja, Adam Kubert rajzolja).

wolvoriginIIpromo.jpg

Wolverine: Origin II

Szintén a Comic-Conon jelentették be a következő nagy Pókember-sztorit, a novemberben startoló Darkest Hourst, amiben a jelenlegi Pókember (vagyis a Peter Parkert megölt és a testét „megszállt” Octopus doki) és a jelenlegi Venom (vagyis Flash Thompson) csap össze egymással. A most még az űrben kalandozó Vasember novemberben visszatér a Földre az új, Iron Metropolitan című sztoriban, aminek írója, Kieron Gillen a technológiai fejlődés egy következő szintjére akarja vinni a karaktert.

SmDarkestHours.jpg

Spider-Man: The Darkest Hours

Az Ultimate-univerzumban közben nagy bajok lesznek: az Age of Ultron többek közt azzal ért véget, hogy a mainstream világbeli Galactus megérkezett az ultimate világba, ahol először a Hunger című minisorozatban (Joshua Fialkov írja, Leonard Kirk rajzolja) fog pusztítani a galaxisban, majd a Cataclysm: The Ultimates Last Stand című crossoverben megérkezik a Földre. Ezt a sztorit Bendis írja, és Mark Bagley rajzolja, és az ultimate univerzum egyik legnagyobb eseményének ígérik, ami lebontja a falat az Ultimate és a Marvel világok között (amely falat a tavalyi Spider-Men már átütötte), és ami az ultimate Pókember, Miles Morales számára is döntő fontosságú lesz.

ultimcc013.jpg

Hunger és Cataclysm: The Ultimates Last Stand

A Marvel folytatja a digitális képregények területének meghódítását is: a külön néven, külön formátumban (Infinity Comics) futó digitális részlegében legközelebb egy Rozsomák (Japan’s Most Wanted) és egy Vasember (Fatal Frontier) minisorozat indul.

DC

A DC-nél a már jelenleg is futó crossover, a Trinity War (a három Justice League-csapat kisebb belháborúba torkolló konfliktusa) volt a középpontban, amit némileg elspoilereztek azzal, hogy elárulták, a harcból a rosszfiúk fognak győztesként kiemelkedni – a sztori a Forever Evil című sorozatba vezet majd, amiben a gonoszok nem egészen értenek egyet abban, hogyan igazgassák a hősök nagyrészétől megfosztott (?) világot. Ez lesz a DC első, a teljes univerzumukra kiterjedő crossovere az Új 52 elindulása óta. Geoff Johns és Jeff Lemire azt is elmondták, hogy legalább 2015-ig mindketten maradnak az általuk most is futtatott Justice League-szériák élén, és már dolgoznak a következő két év történetein.

forevereviltease.jpg

Forever Evil

Az októberben induló Forever Evil egy hétrészes minisorozat lesz, Johns és David Finch tollából, és szeptemberben megelőzi a „Villains Month” (gonoszok hónapja): a legtöbb DC-s sorozat átmenetileg szünetel, pontosabban átadja a helyét teljesen új címeknek, amiknek a gonoszok lesznek a főszereplői. Így a Batman 24. része helyett pl. egyebek mellett lesz egy Joker és Bane képregény, a Justice League helyett pedig egy Darkseid és Lobo sztori.

Superman és Wonder Woman új képregénye (a két karakter nemrég romantikus kapcsolatba lépett egymással), a meglepő című Superman/Wonder Woman is szóba került, Charles Soule író egy „őrült”, akciódús sorozatot ígér. Az újonnan bejelentett széria a Harley Quinn volt, és valószínűleg inkább ez lesz az, amire állni fog az „őrült” jelző. Joker barátnőjének kalandjait Jimmy Palmiotti írja, és felesége, Amanda Conner rajzolja.

supermanwonderwomancc1.jpg

Superman/Wonder Woman

A DC is beszélt a DC2-ként, még júniusban bejelentett új, digitális és interaktív (!) képregényeiről, köztük az 1966-os tévésorozat szellemiségében készült Batman sorozatról, a Batman ’66-ról, és a Beware the Batman című animációs sorozat képregényes változatáról.  Ami Batmant illeti, a karakter egyébként inkább a szeptemberben megjelenő új számítógépes játék, az Arkham Origins kapcsán (az Arkham Asylum és az Arkham City előzménye) volt fókuszban.

Plusz kisszínes: a kiadó természetesen még mindig kitart amellett, hogy az Új 52 jó ötlet volt.

IMAGE, VERTIGO, DARK HORSE

A kisebb kiadók közül az Image vitte a pálmát, nyilván a The Walking Deaddel, ami idén ünnepli a 10. évfordulóját. Robert Kirkman, miután poénkodott kicsit („Mint tudjátok, Rick meghalt a legutóbbi számban. Ja, az még nem jelent meg?”), az októberben startoló, mindössze 7 hónap alatt megjelenő, 12 részes All Out War című sztoriról beszélt, mint a sorozat eddigi történetének egyik legfontosabb fordulópontjáról.

AllOutWar00.jpg

The Walking Dead: All Out War

A DC felnőtt részlege, az utóbbi években jócskán leeresztett Vertigo is feléledni igyekszik: a Sandman prequelt maga Neil Gaiman promózta, emellett pedig bejelentették Jeff Lemire új sci-fi szerelmi történetét, a Trilliumot, aminek első száma igen rendhagyó formátumban készül (két sztorit mesél el, az egyiket a füzet elejéről, a másikat a végéről, és a kettő középen összeér). A Fablesbe visszatér egy rég meghalt karakter (plusz beszéltek a képregény alapján készülő videójátékról is), új sorozat jelenik majd meg a Dead Boys Detectivesről (Sandman spin-off), és egyéb, teljesen friss címek mellett, mint a Hinterkind (fantasy), a Coffin Hill (horror) vagy a Collider (sci-fi) elstartol majd egy új, ismeretlen íróknak és rajzolóknak esélyt adó antológia is, The Witching Hour címen.

thestarwars02cc.jpg

The Star Wars

A Dark Horse-nál szinte minden a Star Warsról szólt: a képregények sorsa a kiadónál azóta lóg a levegőben, hogy a Disney ősszel megvette a Lucasfilmet, és mindenki azt várja, hogy emiatt a Star Wars-licenszek a szintén Disney-kézben lévő Marvelhez vándoroljanak. A Comic-Conon elmondták, hogy erről majd csak idén fognak többet tudni, de az biztos, hogy legalább 2014 végéig még náluk maradnak a jogok. Folytatódnak az eddigi sorozatok (mint a Star Wars, Legacy, Dark Times), beszéltek a George Lucas korai forgatókönyvéből készült adaptációról (The Star Wars, amiben Anakin Skywalkert még Annikin Starkillernek hívják, és ő és Darth Vader két külön karakter), és bejelentettek két új szériát. Az egyik a Star Wars: Ewoks, aminek első sztorija azokról az időkről szól, amikben a Birodalom megjelent az Endoron, és ezzel felélesztettek ott valami legendás szörnyet. A másik egy egyelőre cím nélküli sorozat, ami egy rohamosztagos szemein keresztül láttatja Darth Vadert és közös küldetéseiket. Illetve a már véget ért Invasion írója, Tom Taylor is készül egy új projekttel, de erről még semmit nem árultak el.

FILMES ADAPTÁCIÓK

supbatlogocc.jpg

Superman/Batman filmes logó

Hollywood az utóbbi években többé-kevésbé átvette az uralmat a Comic-Con felett (emiatt többen kritizálták is) – az esemény a stúdiók számára az egyik legnagyobb, legértékesebb promóciós felületté vált az év eleji Super Bowl kupa mellett. Most a Fox és a Warner képviseltette magát a legerősebben, előbbi a következő X-Men filmmel (A jövendő múlt napjai), utóbbi a Godzillával és persze a saját filmes univerzumuk építésével.
A legnagyobb hír, hogy 2015-re Superman/Batman mozifilm készül, Zack Snyder rendezésében. Az Acélembert Henry Cavill játssza, a Sötét lovagot még nem tudni ki (de biztosan nem Christian Bale). Christopher Nolan executive producer lesz.

avengersaoucc.jpg

Avengers: Age of Ultron logó

A szintén 2015-re várt Bosszúállók 2-ről Joss Whedon elmondta, hogy Avengers: Age of Ultronként fog futni, de a nevén kívül mást nem kölcsönöz az idén megjelent, azonos című képregénysorozatból. Annyit lehet még tudni róla, hogy nem lesz benne Hank Pym karaktere, vagyis Ultront, a Marvel világának rettegett mesterséges intelligenciáját a filmes verzióban valaki más fogja megépíteni.

A jövőre érkező X-Men: A jövendő múlt napjai-ban a képregényes verzióval ellentétben nem Kitty Pryde, hanem Rozsomák (Farkas) tudta utazik majd vissza a múltba, a fiatalabb testébe.

xdaysoffuturecc.jpg

Mutánsellenes propagandaplakátok az X-Men: A jövendő múlt napjai-hoz

Marc Webb elmondta, hogy A Csodálatos Pókember 2 zenéjét Hans Zimmer (Sötét lovag trilógia, Acélember) szerzi majd – ezzel a világ mindhárom legnagyobb szuperhőséhez komponálni fog.

Levetítettek egy teasert a Guardians of the Galaxyból, annak ellenére, hogy még alig két hete forgatják a filmet. A visszajelzések alapján vicces, és az eddigi Marvel-produkcióktól teljesen eltérő stílusú filmre lehet számítani.

guardians013cc.jpg

Koncepciós rajz a Guardians of the Galaxyhoz

A Comic-Con egyik legnagyobb meglepetése az volt, hogy Joss Whedon levetítette a Marvel mozis világában játszódó, ősszel startoló Agents of S.H.I.E.L.D. című sorozat teljes első epizódját – a fogadtatása kitörően lelkes volt.

EISNER-DÍJAK

Végül, de egyáltalán nem utolsósorban: íme, a legfontosabb Eisner-jelöltek és nyertesek listája (utóbbiak vastagon szedve, a teljes lista pedig itt tekinthető meg):

sagacc2013.jpg

A Saga, több kategória győztese

A legjobb sorozat:
Fatale
Hawkeye
The Manhattan Projects
Prophet
Saga

A legjobb új sorozat:
Adventure Time
Bandette
Fatale
Hawkeye
Saga

A legjobb író:
Matt Fraction (Fatale)
Brandon Graham (Multiple Warheads, Prophet)
Jonathan Hickman (The Manhattan Projects)
Brian K. Vaughan (Saga)
Frank M. Young (The Carter Family)

A legjobb rajzoló/kihúzó:
David Aja (Hawkeye)
Becky Cloonan (Conan the Barbarian, The Muse)
Colleen Coover (Bandette)
Sean Phillips (Fatale)
Joseph Remnant (Harvey Pekar’s Cleveland
Chris Samnee (Daredevil)

A legjobb színező:
Charles Burns (The Hive)
Colleen Coover (Bandette)
Brandon Graham (Multiple Warheads)
Dave Stewart (Batwoman, Fatale, BPRD, Conan the Barbarian, Hellboy in Hell, Lobster Johnson, The Massive)
Chris Ware (Building Stories)

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél