Darvasi László: Novelláskötetet még mindig nehezebb írni, mint címet

Darvasi László: Novelláskötetet még mindig nehezebb írni, mint címet

Ruff Orsolya | 2015. október 11. |

darvasi01.jpgFotó: Neményi Márton

Isten. Haza. Csal. címmel jelent meg Darvasi László legújabb novelláskötete, a cím pedig Megyesi Gusztáv publicista szerint leginkább egy olyan kisgazda életpályát idéz, melyet nem sikerült befejeznie Torgyán Józsefnek. A kötet bemutatóját a Margó Irodalmi Fesztivál zárónapján tartották, melyen a novellaságra vágyó tárcákról, az elemelt valóságról és a szegedi boszorkányperekről is szó esett.

Mindenki olvasott tőle? – teszi fel a nyitókérdést közönségének Megyesi Gusztáv, majd magyarázatként felidézi az ÉS-nek egy balatonfüredi író-olvasó találkozóját, ahol a csekély létszámot egy, a vihar elől berobbanó harmincfős csoport emelte meg hirtelen. Utóbbit észak-szlovákiai ápolónők alkották, akik magyarul nem beszéltek, de élénk érdeklődéssel követték a beszélgetést, majd miután megszáradtak, leléptek. A Szabó Ervin Könyvtár termében szombat délután összegyűltek között – a reakciók tekintetében – viszonylag kevés észak-szlovák ápolónőt lehet felfedezni, ráadásul a terem végében is pontosan érzékelhető, ahonnan pedig az írót már nem is lehet látni, csak hallani, melyek azok a pontok, ahol a beszélgetés hirtelen nagyon személyessé, esetenként fájdalmassá válik.

Darvasi László: Isten. Haza. Csal.

Magvető Könyvkiadó, 2015, 264 oldal, 3290 HUF

 

Itt azonban még nem tartunk, hiszen Megyesi Gusztáv először is a novellák keletkezését firtatja, mire Darvasi László a világ legtermészetesebb hangján közli, hogy a maga részéről soha nem tudja, hogy mi születik, „csak azt, hogy van”, és azt veszi észre, hogy már írja. A címről tudni kell, hogy néhány éve Keresztury Tibor novelláskötetéről írt az ÉS-be, annak a cikknek volt az alcíme az Isten. Haza. Csal., és amikor a most megjelent novellák háromnegyedével készen volt, már tudta, hogy ez lesz az új kötet címe. Akadt, aki úgy vélelmezte, hogy a címet Parti Nagy Lajos találta ki – Darvasi pedig ezt dicséretnek veszi. Megyesi felvetésére, hogy a jó címhez ír novellákat, igyekezett gyorsan leszögezni, hogy novelláskötetet még mindig nehezebb írni, mint címet.

darvasi02.jpg

A mostani kötet nagyjából harminc novellát tartalmaz, két év alatt állt össze, és csupán két olyan mű olvasható benne, melyek sok évvel ezelőtt születtek; ezek egyike egy romániai történet, a másik pedig egy nyaktól lefelé lebénult apáról szól, akit eladnak. Egy-két novella megírása egyébként már hozza magával a harmadikat, avat be írói műhelytitkaiba Darvasi: „Egy hang megszólal, és az létrehoz egy többé-kevésbé egy dramaturgiai madzagra felhúzható szöveget”.

A novellák alapanyagát sok esetben egy-egy elkapott pillanat adja, például egy „félhajléktalan öregasszony”, aki a Mammut üvegfolyosóján töltötte fel a telefonját. Ez a pillanat adta meg a Pláza című novella alapját. Vagy az az eset, amikor egy ismerős ismerőse, amúgy gyógyszerész, elégette a haszontalannak ítélt papírjait, dokumentumait, és kiderült, hogy a recept bizony nem ég el. Ennek a motívumnak ugyanakkor erős önéletrajzi vonatkozása is van: Darvasi László másfél évvel ezelőtt veszítette el az édesapját, akivel soha nem álltak közel egymáshoz: „A végén jöttem rá, hogy félt az élettől, és szeretni is félt”. Az apa soha nem dobott ki semmit, minden csekket, szelvényt megőrzött, és amikor meghalt, a fiának kellett felszámolnia utána mindent. Ezekből az eseményekből vagy pillanatokból akár három-négy novella is születhet, ugyanakkor soha nem konkrét formában köszönnek vissza, hiszen írásaiban mindig kicsit elemeli őket a valóságtól, és úgy szövi bele azokat a történetbe. Előfordul, hogy a mindennapi villanásokból tárca lesz, de ha valami novella akar lenni, akkor az előbb-utóbb az is lesz. A tárca ugyanis Darvasi szerint folyamatosan visszakiabál, hogy „novella szeretnék lenni!”, mire az író egy idő után belenyugszik: „jó, akkor legyél novella”.

darvasi04.jpg

Szövegeit általában „közléskészre” hozza, igaz, fontosnak érzi tisztázni, hogy hibátlan szöveg nem létezik. Mivel sokat ír, ezért kapcsolata a szövegeivel sajátos. Ha készen van egy novellával, akkor odaadja Grecsó Krisztiánnak, aki az ÉS prózarovatának vezetőjeként javít rajta, majd amikor Darvasi később már kötetbe rendezi, akkor többször átírja, esetenként meghúzza őket. A mostani kötet szerkesztőjével, Turi Tímeával a zárlatokra, a novellák befejezésére figyeltek különösen. A szövegeken persze örökké lehetne javítani, és nem példa nélküli, hogy amikor az ezerszer átfésült, korrigált, „dupla szemüveggel átolvasott, szerelmeskedés előtt és után, ebéd előtt és után” átnézett szöveg megjelenik, „a hiba, ami addig rejtőzött, ráugrik az arcodra”. A novella, ha nem kerül kötetbe, néha elfelejtődik, és azután persze akadnak olyanok, melyek a válogatásnál könnyűnek találtatnak és kiesnek, és akadnak, amelyekből akár egy oldalnyi szöveget is ki kell húzni.

darvasi06.jpgJelenleg egy olyan regényen dolgozik, amely az 1728-as szegedi boszorkánypert dolgozza fel. Annak idején 12 embert égettek el (a kivégzettek száma ennél is több volt) egy olyan koncepciós per végén, melyben főleg nincsteleneket, javasasszonyokat, bogyógyűjtőket vádoltak boszorkánysággal. A történetben korabeli szereplők is felbukkannak, és nyilván „egy bizonyos képet” fest mindegyikükről, ugyanakkor erősen foglalkoztatja, hogy íróként ezt megteheti-e, ez jogos-e – egyelőre azonban mindenki még a saját nevén szerepel a történetben.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!