Nincs komolyabb dolog a humornál

Rostás Eni | 2017. december 31. |

Minden vicces, és semmi sem az, de jó lenne, ha Rejtőt végre a pad felett is mernénk olvasni. A Sorvezető fókuszában ezúttal a humor, ami nem egyenlő a komolytalansággal. Baráth Katalin után Cserna-Szabó András válaszol.

cserna_konyves-1100.jpgNekem a művészetben a humor a legfontosabb. Persze, ostobaság az ilyesfajta kijelentés, mert ez éppen olyan, mintha azt mondanám, nekem a házban az ablak a legfontosabb. És mi van például a tetővel? Az nem fontos? Ha nem lenne tető, fejünkre esne a hó meg az eső. De azért nekem mégiscsak a humor a legfontosabb a művészetben. Ha valamiben nincsen humor, akkor én már le is pattantam arról a műről. Nyilván, amikor humort mondunk, sokféle dologról beszélünk egyszerre. Mert egész más mondjuk a rejtői és a kafkai humor. Tarantino véres humora, Moliére morális humora, Esterházy intellektuális humora, Rabelais vaskos humora. Woody Allen vagy Botero vagy az A. E. Bizottság. Mind más-más, de fantasztikus humorérzékek. Az összes humorban egy közös pont van: a szerző kívül kerül önmagán, kívülről szemléli magát.

Én sokszor elmondtam már, hogy úgy érzem, a humor nálunk gyanús dolog. Főleg az irodalomban. A sznob elitista azért fél a humortól, mert félreérti – azt hiszi, a humor egyenlő a komolytalansággal. Pedig nem. Nincs komolyabb dolog, mint a humor. Karinthy teljesen komolyan gondolta, hogy a humorban nem ismer tréfát. Mert a humor nem tréfadolog. Kundera egyenesen azt állítja, hogy „a regény nem az elmélet, hanem a humor szelleméből született”, „a regény művészete Isten nevetésének visszhangjaként jött a világra”. Valami ilyesmit mond Szerb Antal is: Rabelais és Cervantes felfedezték a földi világot, „és úgy találták, hogy nincs értelme. Ezen a meglepetésen mulattak olyan kétségbeesetten”. És Swift is. És Gogol is. És Hašek is. Nálunk Rejtő pad alatti olvasmány volt mindig is, Hazai frenetikus humorát még mindig alig értjük, Karinthyt korholjuk, hogy eljópofáskodta a tehetségét. Még nem értjük Hamvas talán legjobb esszéjét sem, mert nem ismerjük Arlequint, aki valóban az emberiség főalakja, a bolond, aki Isten trónusában – fején csörgősipkával ­– hahotázik, tótágast áll, és hosszú orrot mutat, és akinek nevetése mögött ott a melankólia – mert aki nem szomorú, nem igazi bolond.

 

A cikk eredetileg a Könyves Magazin 2017/5. számában jelent meg.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

...

Pajor Tamás: Pályatársaim erős virtuális pofonokkal józanítottak ki

Milyen egy későn jött dackorszak? Miért nincs a művészetnek feladata? Pajor Tamás Veiszer Alindával beszélgetett a Margón.