Legújabb rovatunkban különleges könyvborítók tervezőit kérdezzük meg arról, hogyan dolgoznak, miként születnek a nagy ötletek, és milyen tendenciákat látnak a szakmájukban itthon, illetve külföldön. Ezúttal Pintér Józseffel, a Magvető művészeti vezetőjével beszélgettünk Clarice Lispector Minden történet című novelláskötetének borítójáról.
Clarice Lispector - Minden történet
Fordította: Bense Mónika, Dorcsák Réka, Lukács Laura, Pál Ferenc, Magvető, 2018, 632 oldal, 4999 HUF
Minden történet. Az Ukrajnából származó brazil író forradalmasította a novella műfaját, olyannyira, hogy életművének jelentőségét a kritikusai egyenesen Kafka és Borges munkáihoz hasonlítják. Kötetének különlegessége, hogy az összes novelláját tartalmazza, s a sok kis cselekményszálból végül egy nagy történet is összeáll. A hol szürrealista, hol patetikus, gyakran szarkasztikus humorú írások varázslatos módon beszélnek el nem mindennapi eseményeket. A történetek főszereplői saját szexuális és művészei erejükre ráébredő kamaszok, unatkozó háziasszonyok, a mindennapokat végzetes választási lehetőségekként megélő emberek.
Hogyan készült el a borító?
Mindig nagy felelősség egy Magyarországon addig ismeretlen szerző könyvét megtervezni. Ezt még az is nehezítette, hogy ez egy összegyűjtött novelláskötet, amelyben nagyon különböző jellegű írások vannak. Adta magát, hogy a szerzőről kerüljön rá portré, mert különlegesen szuggesztív és szép. Megnézve más kiadásokat, a tervezők szinte kivétel nélkül ugyancsak erre jutottak. Az én borítómon ez a portré mozaikszerűen áll össze, arany négyzetekkel, mint a bizánci mozaikoknál, és ez számomra valamiféle emelkedettséget, komolyságot sugároz.
Mennyire lett más a végeredmény, mint a legelső változat?
A koncepcióm kezdettől fogva ez volt, ehhez csináltam variációkat, kipróbálva, mennyi látszódjon az arcból, illetve mekkora legyen a négyzet mérete, az arany négyzetek és a portrérészlet négyzetek aránya.
Tervezte: Paul Sahre (New Directions, 2015)
Mit gondol a könyv angol borítójáról?
Nagyon erős és bátor borító, mivel a felirat teljesen hiányzik. Mikor megjelent, nagyon hamar végigfutott a szakmai oldalakon, ez persze egy kicsit nehezítette is a feladatot, könnyen bele lehet ilyenkor csúszni abba, hogy valami nagyon hasonló úton induljon el a tervező.
Három kívánság: Lispector, Enrigue, Canin
A világon egy évben kétmillió könyv jelenik meg a Wikipédia szerint, ebből Magyarországon tizenkétezer. Ennek a töredékét sem vagyunk képesek elolvasni, de hogy még tovább nőjön az elolvasásra váró könyveink listája, választunk három könyvet, amit nagyon szeretnénk magyarul is kézbe venni.
Melyik friss külföldi megjelenés az, aminek a borítója különösen megragadta, és miért?
Nemrégiben ezt találtam: Tom Fisher: Writing Not Writing, tervezte Anne Jordan és Mitch Goldstein (University of Iowa Press, 2017)
Egészen más eszközökkel dolgozik, mint itthon szokás. Szép, finom és nem szájbarágóan, hanem nagyon szellemesen felel meg a címnek. Nagyon üdítően hat.
Szerző: Forgách Kinga