Az elárasztott Alsó-Manhattan közepén többé senki sem fordíthatja félre a fejét

.konyvesblog. | 2017. augusztus 29. |

Vajon hány ember kell a világ gazdasági rendszerének megdöntéséhez? Egy maroknyi lelkes szakember bőven elegendő: egy kőkemény szakszervezetis, egy még keményebb zsaru, két jóravaló, de önérvényesítésben nem jeleskedő hacker, egy állatvédő aktivista, valamint egy lenyűgözően sármos és laza exbróker-gazdasági elemző – és persze mindazok, akik szövetségüket segítik. Anélkül azonban, hogy – a spoilert elkerülve – alaposabban szemügyre vennénk a New York 2140 szereplőit, illetve a köztük felépülő viszonyrendszer hálóját, érdemes körbejárni azt a kérdést, hogy miért is van erre szükség.

Kim Stanley Robinson: New York 2140

Fordította: Farkas Veronika, Agave Könyvek, 2017, 656 oldal, 4480 HUF

 

Ma már mindenki tisztában van azzal, hogy a világ gazdasági, politikai, társadalmi képletében és folyamataiban döntő szerepe van a tőkének. Sőt, ez a tény közhellyé üresedett, a sztereotípiákat csattogtató, agresszívan semmitmondó retorika eszközévé. (És hogy egy lépéssel továbbmenjünk, ki ne tudná hazánkban, hogy a bankigazgatók, meg a hiénáik, pontosabban a pénzügyi világ vezetői, a szabadkőműves tudodkik időről időre összejárnak és a legnagyobb titokban Sade márkis orgiákon döntik el, mikor követnek el újra abúzust az olyan kiszolgáltatott, piciny nemzeteken, mint a mienk.) Szerencsére Robinson szakmai perspektívája jóval szélesebb annál, semhogy ezek a sztereotípiák egyáltalán fölmerülnének.

A perspektíva megértéséhez érdemes Kate Raworth közgazdász alábbi két másfél perces videójából kiindulni (ITT és ITT). (A fenti két videó egyébként egy hétrészes sorozat eleme, melyben Raworth röviden ismerteti azokat az égető elméleti és gyakorlati problémákat, melyekkel a huszonegyedik századi közgazdásznak szembe kell néznie, illetve tisztázza azokat az alapelveket, melyek mentén felépülhet az új gazdaság.)

Robinson regényében valamikor a huszonegyedik század derekán bekövetkezik az a természeti katasztrófa, mely gyökeresen átalakítja az emberek életét, felborítja a természet kényes egyensúlyát és újrarajzolja a világgazdaság térképét: a sarki jégsapka olvadásával jelentősen megnő az óceánok vízszintje, és a tengerparti városok jelentős része víz alá kerül (egyébként pontosan úgy, ahogy most a Harvey hurrikán miatt Houstonban történik - a szerk.). Természetesen ez is csak okozat – méghozzá fikción túli, vagy ha úgy tetszik, a regényvilágon innen is érvényes –; annak az elmúlt kétszáz évünket jellemző ipari tevékenységnek a következménye, melyet Raworth a kevéssé félreérthető degeneratív jelzővel illet.

2140-ben az emberek rákényszerülnek arra, hogy tudatosabban kezeljék a környezettel lokálisan és globálisan egyaránt fennálló viszonyukat. Benzin helyett elektromosság, kerozin helyett hélium, a szén elégetése helyett napenergia. Robinson az Aldo Leopold ökológus gondolkodásmódját mélyen meghatározó axiómát idézi: „Az a jó, ami a földnek jó.” A gondolatmenet is egyszerűnek tűnik:

"Mit is jelent a földről való gondoskodás? Az magába foglalja a mezőgazdaságot, az állattenyésztést és a várostervezést. Minden területhasznosítási gyakorlatunkat. Vagyis az erőfeszítéseink megszervezéséről lenne szó. Arról, hogy ahelyett, hogy a haszonért dolgoznánk, azt tegyük, ami a földnek jó. Így reménykedhetünk abban, hogy egy jó helyet hagyunk az utánunk következő nemzedékekre."

Megvalósítani már annál nehezebb. És ebben a tekintetben Robinson nem csal, nem állítja, hogy 2140-re helyrehozzuk, pótoljuk, regeneráljuk mindazt, amit a megelőző évszázadokban a termelés oltárán feláldoztunk. Regényének hősei ugyanannyira bizonytalanok, mint mi, olvasók, azzal a különbséggel, hogy ők egy globális ökokatasztrófa után az elárasztott Alsó-Manhattan közepén többé nem fordíthatják félre fejüket. Persze nem is szeretnék.

Száz év múlva az óceán ellepi New Yorkot, mégis nyüzsgő metropolisz marad

Az óceán szintje megemelkedett, és New York városa elsüllyedt. A lakói alkalmazkodtak az új helyzethez, és New York ugyanaz a nyüzsgő, élettel teli metropolisz maradt, ami mindig is volt - noha örökre megváltozott. Minden egyes utca csatornává vált, minden egyes felhőkarcoló egy...

Tervük kidolgozásában és végrehajtásában egymás segítségére és tehetségére vannak utalva. Ahhoz azonban, hogy képesek legyenek egy jobb világ lehetőségét felvillantani, elsősorban nem a környezeti változásokkal és annak hatásával kell foglalkozniuk, bármennyire is égető, mindennapi problémát jelent életükben. Az emberi gondolkodást veszik célba és ezzel párhuzamosan a gazdaságot irányító pénzügyi világot.

Robinson regényében többször foglalkozik a 2008-as válság kezelésére tett gazdasági lépések elemzésével, melyek – a fenti videóban ismertetett – gazdasági struktúra mechanizmusai mentén történtek. Ezt a struktúrát a folyamatos gazdasági növekedés, a profittermelés elve határozza meg, amit, ha újfent Raworth fogalmaihoz nyúlunk, a termelés tekintetében a take-make-use-lose négyesével írhatunk le praktikusan – meg kell jegyezni, maga Robinson is hasonló következtetésre jut regényében –, pénzügyi szempontból pedig a tőke folyamatos áramlásának, az egyes befektetések megtérülésének, az anyagi haszon növekedésének mértékével. A nem azonos mértékű növekedés vagy pangás leszakadáshoz, adott esetben összeomláshoz vezet.

Robinson regényének egyik főhősén, a Madison Square-i régi Met Life Tower lakóbizottságának oszlopos tagján, a bajbajutottakat segítő Háztulajdonosok Szakszervezetének elnökén, Charlotte Armstrongon keresztül fogalmazza meg azokat a kételyeket, amelyek ott motoszkálnak bennünk, olvasókban is:

"Mintha minden eszmény és érték elolvadt volna a pénznek, ennek az univerzális oldószernek a folyamától. Pénz, pénz, pénz. Mintha pénzzel minden helyettesíthető lenne, a látszat, hogy értelmet lehet rajta venni, életet."

Bár a fenti szavakból szinte csöpög a megfoghatatlan hatalommal szemben önmagát tehetetlennek érző ember keserűsége, Robinson másik jellegzetesen New York-i karaktere, az egykori brókerből lett gazdasági elemző, Franklin Garr kimért logikáján keresztül megkapjuk a pénzügyi lufikat pattanásig fújó gazdasági rendszer kritikáját:

"Nos, a magabiztosság egyik klasszikus példája 2008. Az a lufi azért pukkadt ki, mert olyan emberek kaptak jelzáloghitelt, akik megígérték, hogy fizetni fognak, de nem tudtak fizetni. Amikor csődbe mentek, az összes befektető rohant a kijárathoz. Mindenki egyszerre próbált meg eladni, de vásárolni senki nem akart. Azok, akik shortoltak, egy vagyont szereztek, de mindenki más tönkrement. Még a pénzügyi cégek is felhagytak a szerződések kifizetésével, mert nem volt pénzük mindenkit kifizetni, akinek tartoztak, és nagy esély volt arra, hogy a jogi személy, akinek fizetniük kellene, a következő hétre megszűnik, úgyhogy miért pazarolták volna arra a pénzüket, hogy kifizessék, csak mert eljött a határidő? Ezen a ponton már senki nem volt biztos abban, hogy a papír bármit is ér, úgyhogy mindenki pánikba esett, és megkezdődött a zuhanás a semmibe. (...) Az állam beleölt a dologba annyi pénzt, hogy néhányan kivásárolhassanak másokat, és addig öntötték a pénzt, amíg a bankok nagyobb biztonságban nem érezték magukat, és folytatni nem kezdték a megszokott üzletmenetet. Teljes mértékben az adófizetők térítették meg a bankok minden egyes dollárját, és ezt az alkut azért sikerült megkötni, mert a Szövetségi Jegybank és az Államkincstár vezetői a Goldman Sachs emberei voltak, és az volt az első dolguk, hogy megvédjék a pénzügyi világot. Államosították a General Motorst, egy autógyárat, és addig üzemeltették, amíg talpra nem állt, és vissza nem fizette az adósságait. De a bankok és a nagy befektetési cégek ingyenjegyet kaptak. És minden ugyanúgy folytatódott, mint korábban..."

Rövid és velős összefoglalása ez annak, hogy mi történik egy pénzügyi válság idején. És rávilágít arra is, hogy a gazdasági folyamatokban, illetve a politikai döntésekben is lényegileg meghatározó szerepe van a tőkének. A New York 2140 egyik alapgondolata pedig az, hogy bár az emberiség megélte azt a beláthatatlan következményekkel járó ökokatasztrófát, amit önmaga okozott, a világ politikai, társadalmi, gazdasági struktúrájában tulajdonképpen semmi sem változott 2008-hoz képest. A technikai fejlesztésekkel sikerült meghúznia a féket az újabb katasztrófa felé vezető lejtőn, sikerült életben maradnia félig a víz alá süllyedve, egyszerűen azért, mert rákényszerült. De a kényszer nem hozta magával a gondolkodásmód változását. A legkézenfekvőbb tünete ennek, hogy a világ népességének túlnyomó része nyomorog, a legszűkebb, leggazdagabb réteg egyre gazdagabb lesz – ne feledjük, a folyamatos fejlődés elve támogatja azt, hogy a tőke lefelé, visszafelé áramoljon –, kivéve, ha abban a további gyarapodás lehetősége rejlik. New York ugyanaz a Janus-arcú város marad, mint volt, ahol a csillogás, önhitt gazdagság mellett céltalan tömegek tengődnek a pokol legsötétebb bugyraiban. Robinson szociálisan érzékeny hősei pedig azt tűzik ki célként, hogy felszámolják a tátongó szakadékot.

A New York 2140 tekinthető sci-finek és disztópiának egyaránt, amennyiben mindkettő jellemzőit magán viseli, kriminek, melyről bár a fentiekben nem sok szó esett, a cselekményt és a regény szerkezetét alapjaiban meghatározza, a sűrű szövésű, egyes szám első és harmadik személyt váltakoztató, olykor társadalomelméleti értekezésbe átcsapó gondolat-monológokon keresztül pedig egyértelműen a jelen kor éles társadalomkritikája, valamint – Robinson gondolkodói nagyságát és elhivatottságát igazolandó – egy lehetséges új út, alternatív megoldási javaslat fogalmazódik meg.

Szerző: Szmerka Dániel

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!