Alkotni és hazudni csak a legművészibb fokon

Alkotni és hazudni csak a legművészibb fokon

Ruff Orsolya | 2018. augusztus 05. |

Ha eleget teszek az első 50 oldalas szabálynak, akkor az Amit szerettem-et nem biztos, hogy befejeztem volna. Persze Umberto Eco a regényei legelején szánt szándékkal nehezítette meg olvasói dolgát, próba alá vetette őket, és aki kihullott, az egy könyves élménnyel lett szegényebb. Itt ilyenről szó sincs, Siri Hustvedt nagyon érzékenyen és összetetten ábrázolja szereplőit már a legelső oldalaktól, ami miatt mégis fontosnak tartom ezt a kezdeti döcögést elmesélni, az az, hogy az olvasás aktusa minden esetben és igen nagymértékben függ a befogadótól is. Vannak ugyanis könyvek, amelyek nem adják könnyen magukat, de nem azért, mert olvashatatlanok vagy nehezen követhető a gondolatmenetük, hanem egészen egyszerűen azért, mert nem a megfelelő pillanatban kapnak el minket.

Siri Hustvedt: Amit szerettem

Fordította: Farkas Krisztina, Park Kiadó, 2018, 460 oldal, 3950 HUF

 

Az Amit szerettem olvasása idején túl élénk volt még Paul Auster 4321-jének emléke, és jó darabig ezért is volt talán olyan érzésem, hogy a Hustvedt-könyvben felbukkanó New York-i felső-középosztálybeli értelmiségieket mintha már láttam volna valahol, holott regénye jó 15 évvel megelőzte férjéét (az más kérdés, hogy a magyar megjelenések között tényleg csak pár hónap eltérés volt, ezúttal Auster javára). A közeg mindenesetre nagyon ismerős volt, túlontúl is az, viszont ez a legkevésbé sem róható fel a szerzőnek. Ráadásul otromba tévedés lenne Hustvedtet egyfajta austeri koordináta-rendszerbe gyömöszölni, és íróként a nyilvánvalóan híresebb házastársához méregetni. Hustvedt a saját jogán kiváló szerző, és rossz, hogy ezt egyáltalán bizonygatni kell, de az írók közötti házasságok eleve olyan társas és művészi egyenletek, melyekből nagyon nehéz kitörölni a másik felet (bár történnek rá kísérletek, igaz, Lydia Davis?). Mindezt csak azért akartam elmesélni, mert maga az olvasás folyamata is rengetegféle, korábbi irodalmi benyomásaink pedig óhatatlanul is hatnak ránk, ha tetszik, ha nem; a dolognak később ráadásul plusz jelentőséget adott maga a regény is, amely több síkon foglalkozik a művészi befogadás élményével.

Hustvedt könyvének cselekményét amúgy ahhoz a magasugróhoz tudnám hasonlítani, aki sokáig egy helyben toporog, majd nekilendül és a végén csúcsot ugrik. Tematikailag is nagyon nehéz besorolni – az Amit szerettem ugyanis kezdetben művészregénynek álcázza magát erős párkapcsolati felütéssel, majd egy nagyon sokrétegű lélektani történetbe torkollik, melynek fő toposzai között megtalálható az előbb már említett művészi befogadás, a hisztéria, a testábrázolások, a szülő-gyerek kapcsolatok, a művészet örökérvényűsége vagy éppen blöffjei és a szeretet sokfélesége is. A plot alapvetően két férfi barátsága körül forog: Leo Hertzberg művészettörténész és Bill Wechsler festő- és képzőművész azután kötnek életre szóló barátságot, hogy Leo megvásárolja a férfi egyik képét, az Önarcképet, amely ugyanakkor meglepő módon egy meztelen nőt ábrázol, Violetet. Billnek ekkor még egy Lucille nevű költő a felesége, Leo pedig Erica nevű egyetemi tanár feleségével él boldog házasságban. Az emlékezést Violet Billnek szóló levelei indítják el, melyeket Leo talál egy kötet lapjai között, és végeredményben ezekkel startol a huszonöt évvel korábbi események felidézése. Utóbbi viszonylag lineáris, így szépen lassan felfesti előttünk Bill Wechsler pályakezdésének állomásait, felbomló házasságát, majd új kapcsolatát Violettel, aki tudományos munkáiban mindig a Zeitgeist bizonyos megtestesüléseit kutatja (hisztéria, étkezési rendellenességek, stb.). Az emlékezés fontos tárgyi generátora még az a fiók, melybe Leo az évek alatt rengeteg, sokszor haszontalannak tűnő tárgyat gyűjtött, például egy fánkos doboz megégett darabkáját, egy bicskát, fényképet vagy leveleket. Ez a fiók vissza-visszatérő eleme a regénynek, az abban tárolt tárgyak és az ahhoz kötődő képek időről időre úgy buknak ki Leo emlékezetfolyamából, mint valami rosszul záródó szekrényből a kínkeservesen beleszuszakolt holmik. A narrátor Leo eleve erősen reflektív és önreflektív alkat: szakmájához hűen rengeteget elemez, aprólékosan megvizsgálja szűkebb és tágabb környezetét, függetlenül attól, hogy a New York-i művészi közegről vagy barátai párkapcsolatáról van-e szó, amitől a szöveg már-már meditatívvá válik.

A lassan hömpölygő sztorit viszont egy adott ponton megakasztja egy esemény, amely onnantól kezdve teljesen más dinamikát ad a szövegnek. (Innentől spoileresek leszünk, az erre érzékenyek ugorjanak egy bekezdést.) Nagyjából a 170 oldal környékén ugyanis Leo és Erica fia, a tehetségesen rajzoló 11 éves Matt egy nyári táborozáson meghal. Leo világa darabokra hullik, a tragédia éket ver a házastársak köré, csak Bill és Violet tartja a lelket a férfiban, akik ugyanabban a házban, csak egy emelettel feljebb élnek Bill első házasságából származó fiával, az ugyancsak 11 éves Markkal. A művészi alkotásokat addig elméleti síkon elemző Leo egy olyan érzelmi viharba kerül, amelyből fokról fokra tud csak kikeveredni. A gyász bemutatásában nincsen semmi közhelyes: Hustvedt nagyon érzékletesen és érzékenyen villantja fel az egyes stációkat, és kellően visszafogott ahhoz, hogy az egész ne csapjon át egy zajos melodrámába. Miközben Leo egyre távolodik a feleségétől, a Wechsler családdal továbbra is szoros a kapcsolata, és az évek során azt is megengedi, hogy Mark egyfajta alkotószobának használja Matt egykori szobáját. Mark ugyanakkor egyre furcsábban viselkedik, és egyre különösebb alakok veszik körül. Közülük is kiemelkedik egy Teddy Giles nevű alak, aki horrorisztikus kiállításaival és a róla szóló (részben kitalált vagy esetleg maga által gerjesztett) mendemondákkal borzolja a kedélyeket. Leo lassan rájön, hogy a hazugságspirálba keveredett Mark nem az az ember, akinek ismerik. A maga módján ő is egy művész, aki a lehető legmagasabb fokon űzi a tettetés és a hazugság művészetét. Izgalmas nyomozás veszi ezzel kezdetét, melynek célja nemcsak az igazság feltárása, hanem a fiú lelkének a megmentése is.

Hiába beszélünk egyetlen történetívről, mégis olyan érzésünk lehet, mintha több nagyobb cselekményszakaszra tagolódna a regény. Ugyanakkor szinte mindegyik történetszálnak fontos eleme a perspektíva, az a pont, ahonnan a dolgokat szemléljük. Ez a pozíció (ami lehet fizikai és mentális is) nagyban hat a befogadásra is – így van ez rögtön a legelején, amikor Leo megveszi Bill egyik képét:

„Körülbelül egy percbe telt, amíg megértettem, hogy valójában három személy van a képen. Észrevettem, hogy jobbra hátul, a vászon sötét oldalán, egy nő lép ki a képből. A kereten belül csak a lába volt látható bokától lefelé, ám a papucscipőt, amit viselt, kínos gonddal dolgozták ki; miután felfedeztem, folyton visszatért rá a tekintetem. A láthatatlan nő éppen olyan fontossá vált, mint az, amelyik uralta a vásznat. A harmadik személy csupán egy árnyék volt. Egy pillanatra a saját árnyékomnak hittem, de aztán rájöttem, hogy a művész festette a képbe. A szép nőt, aki mindössze egy férfipólót viselt, valaki nézte a vásznon kívülről, egy szemlélő, aki feltehetően éppen ott állt, ahol én, amikor észrevettem a hasára és a combjára vetülő sötét árnyat.”

De ennek a pozíció az egyedisége rendkívül fontos az emlékezés szempontjából is. Leo szerint

„A rólunk szóló történeteket mind csakis múlt időben mesélhetjük el. Visszafelé peregnek onnan, ahol a jelenben állunk, és többé nem a történet szereplői, hanem a szemlélőik szólalnak meg.”

Az Amit szerettem tematikailag mintha legalább három könyvet rejtene, de ez csak jóval a könyv elolvasása után realizálódik. Olvasás közben és után így leszünk mi magunk is a történet alakítói: Hustvedt regénye ugyanis olyan sokrétegű, hogy az ember óhatatlanul is kiválaszt magának egy-egy történetszálat, ami neki a legfontosabb lesz, végérvényesen lehetetlenné téve ezzel a könyv műfaji beskatulyázását.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!