Akinek még a rossz könyvei is jók voltak - a jók pedig lenyűgözőek

Rusznyák Csaba | 2013. június 13. |

Banks-001.jpg
Ha felmerül Banks neve, mindig az a takaros kis fehér szék jut eszembe, ami a Fegyver a kézben című Kultúra-regényének borítóján ágál, ártatlanul elrejtőzve a reflektorfényben, közvetlenül a gyanútlan olvasó szeme előtt, türelmesen várva, hogy az oldalak fogyásával rettenetes értelmet nyerjen a jelenléte. Ha valaki nem csak sok könyvet hagy az utókorra, de ráadásul egy olyan saját, komplex univerzumot is, mint ő, akkor valószínűleg mindenkinek más ugrik be elsőre az életmű felemlegetésekor. És Banks esetében, akár Iain, akár Iain M. könyveit nézzük, van miből válogatni – mennyiségileg és minőségileg is. Tragikus, hogy eddig is gazdag életművét 59 éves korában végleg lezárta a rák.

Banks 1954-ben született Skóciában, és a legtöbb nagy sci-fi íróhoz hasonlóan már gyerekkorában falta az inspirációként szolgáló zsánerkönyveket – azok közül is főleg a szokásos nagyokat: Robert A. Heinleint, Arthur C. Clarke-ot, Isaac Asimovot, és főleg Brian Aldisst. Ehhez képest első kiadott könyve egy szépirodalmi mű, a Darázsgyár volt 1984-ben: egy morbid rituálékat kiötlő, a világtól teljesen elidegenedett és elzárt, gyilkos 16 éves fiú egyes szám első személyben elmesélt kegyetlen, groteszk és sötét humorú története hatalomról, apáról és fiúról, vallásról és erőszakról. A nagy port kavart regény olyan döbbenetes, nyers jelenetekkel borzolta az idegeket, mint a főszereplőnek a nyulak ellen folytatott, csaknem egy teljes fejezetet felölelő irtó hadjárata: egyszerre felzaklató, gonoszul vicces és apokaliptikus. A Darázsgyár sikere után Banks felhagyott addigi alkalmi munkáival, amiket csak azért vállalt, hogy megélhetést biztosítson magának, amíg irodalmi területen bontogatta a szárnyait – innentől teljes egészében az írásnak szentelhette magát.

Bár már 1984-ben megírta első sci-fi regényét, a publikálással még várt – csak további drámák (Walking on Glass, The Bridge) után vette elő, és dolgozta át a kéziratot, ami 1987-ben, Emlékezz Phlebasra címen látott napvilágot. Ez volt az első könyv abban a sorozatban, amit Banks (sci-fi szerzőként: Iain M. Banks) élete főművének tartott: itt mutatta be a Kultúrát, azt a (közel) tökéletes csillagközi, poszthumán óriástársadalmat, ami a science fiction kevés tényleges utópiáinak egyikeként vonult be a műfaji kánonba. A Kultúrában, ebben a sok-sok egyenjogú faj alkotta hatalmas, évezredek óta fennálló galaktikus közösségben nincs többé nélkülözés, mindenki hozzájut mindenhez, ami az életéhez és a kényelméhez szükséges, ezzel pedig eliminálták a halált, a betegséget és többnyire a bűnözést is – még a szigorú értelemben vett törvények sem szükségesek többé. Ami tudatos rendfenntartásra ebben az ideális anarchiában szükség van, azt az Elméknek nevezett mesterséges intelligenciák látják el.

Miután Banks felépítette ezt a világot, először meglepő módon kívülről közelített hozzá: az Emlékezz Phlebasra morálisan ambivalens főhőse egy ellenséges, alakváltó zsoldos a Kultúra és egy másik nagy birodalom, az Idir háborújában. A hosszú, mégis sodró lendületű űropera nyers, durva, élő-lélegző, háromdimenziós karakterekkel operált, akik bár nem ismernek sem kegyelmet, sem félelmet, mégis esendőek, sérülékenyek, és az életben maradásuk sem garantált. Banks olyan mélyre hajította az olvasót a Kultúra és az Idir roppan fantáziadúsan felfestett filozófiai, vallási és katonai konfliktusába, hogy lehetetlen volt eldöntetni, melyik oldalnak kellene szurkolni – főleg, hogy a cselekmény fősodra mögött meghúzódott egy szépen kibontott, tiszteletre épülő kapcsolat is az Idirt szolgáló főhős és a Kultúra egy elszánt ügynöke közt.

Banks Kultúra-regényeinek sajátja, hogy nincsenek állandó szereplői. Az egyes sztorik más-más karakterekről szólnak, más-más világokon, más-más konfliktusokban, és az író fáradhatatlanul kidolgozta ezek legapróbb részleteit is, legyen szó akár az idegen kultúrák szokásairól, a társadalom működéséről, a jövő technológiai vívmányairól, a politikai helyzetről, vagy az utópikus eszméit erőnek erejével is terjesztő, és azt nem egyszer mocskos eszközökkel is megvédő „békés” birodalom finom ellentmondásairól. (Banks egyébként is szereti árnyalni saját képét a „tökéletes utópiáról”, ld. egy csoportnyi Elme összeesküvését a Holtpontban, vagy a Nézz a szélbe nehezen igazolható, dicstelen háborúját). A változatosság azonban nem csak a történetekben, hanem magában a történetmesélésben is tetten érhető. Az Emlékezz Phlebasra még egy könnyen követhető, akciókkal tűzdelt, lineáris űropera, A játékmestert már  hirtelen és merész szemszögváltások tarkítják, ráadásul mesélője ismeretlen az olvasó előtt, akihez alkalomadtán közvetlenül kiszól („Velem vagytok még?”), a Fegyver a kézben pedig több idősíkon bonyolódik, és mindjárt két prológusa van, amiből az egyik, nem akármilyen ravasz módon, a könyv végén található.

Banks prózája ötletes és erőteljes, leírásai roppant súlyúak, helyszínei és eseményei űroperához méltóan grandiózusak: menekülés egy űrhajóval egy szinte felfoghatatlan méretű másik hajó gyomrából 10 oldalon keresztül (Emlékezz Phlebasra), hatalmas, tucatnyi fajnak tucatnyi rétegen otthont adó, ősi mesterséges bolygók (Anyag), milliók, milliárdok, civilizációk hajszálon függő élete. És ahogy a Darázsgyár, általában a Kultúra-könyvek sem nélkülözik a humort, legyen az bármilyen sötét helyenként. A szerző talán legfrappánsabb „belső” poénjai az élő hajók beszédes elnevezései: az egyik kedvencem a főhős Korlátozó Tényező nevű hadihajója A játékmesterben.

Banks sosem tervezte „befejezni” a Kultúrában játszódó regényfolyamot, mondván, hogy addig fog történeteket írni ebbe az univerzumba, amíg nem fogy ki az ötletekből, és hogy ez a fajta felfogás harmóniában van magának a Kultúrának a külső hatalmakkal ellenálló, fennmaradásra, előrehaladásra törekvő eszmeiségével. Közben ugyanúgy írta szépirodalmi műveit (utolsó könyve, az Amerikában jövő héten megjelenő The Quarry egy 18 éves fiúról és rákban haldokló apjáról szól), és megjelent három olyan sci-fije is, ami nem része a Kultúra-sorozatnak (Sötét háttér előtt, Félemmetes géjpezet, A száműző); termékeny szerző volt, évi 1-2 könyvvel. A tudományos fantasztikum iránti, íróként való elkötelezettségét azzal magyarázta, hogy ebben a műfajban minden lehetséges, bármit megtehet benne, a szabadsága korlátlan: ellátogathat a múltba, a jövőbe, az űrbe, vagy akár egy földönkívüli szemszögébe. Pályafutása két aspektusa, pontosabban, a szépirodalom és a sci-fi közti különbséget hangszerhasonlattal érzékeltette: a szépirodalom egy nagyszerű, míves zongora, a sci-fi pedig egy katedrálisban elhelyezett orgona.

Banks halála megrázta rajongóit és írótársait – noha áprilisban maga adott hírt végzetes betegségéről, a váratlanságától így megfosztott tragédia nem bizonyult jelentéktelenebbnek. Többek közt Neil Gaiman is megemlékezett róla egy blogbejegyzésben, zseniálisnak, humorosnak, és nem utolsósorban, nagyszerű embernek írva le őt. Ránk hagyott munkásságát így összegezte: „Még a rossz könyvei is jók voltak, a jók pedig lenyűgözőek.”

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!