Gömbös is lehetett volna az "új Kockás" címe

-Szűcs Gyula- | 2008. május 31. |

B
ZAP, Képregény-antológia 1, Roham, 2008, 52 oldal, 2490 Ft.

Taraó és Pif helyett csöcsökkel és hulladarálással próbálja megnyerni olvasóit a legújabb magyar képregény-koktél. Kovács Péter budapesti ufóinváziója önálló kötetért és A4-es méretért kiált, a mackóvá változó méz sztoriját viszont  legszívesebben kitéptük volna a füzet végéből.

A Roham stábja nem kisebb feladatot vállalt, mint összehozni egy olyan népszerű képregény-antológiát, mint amilyen kölyökkorunkban a Kockás volt. A kiadó vezetője, Korchma Zsombor tervei szerint a ZAP félévente jelenne meg, kizárólag magyar szerzők populáris munkáival, míg a művészibb képregények továbbra is az ingyenes Roham magazinban kapnának helyet.

Ábrai Barnabás főszerkesztő és Korchma Zsombor sokáig agyaltak a címen. A Kockás örökségét továbbvivő Gömböst és az utópisztikus METRO 5-öt végül a politikai felhangok miatt elvetették. A végső változat, a filléres ponyvák lézerpisztoly-effektjeit idéző ZAP nem a 60-as évek underground képregényére utal, inkább az olyan, könnyen megjegyezhető (pina)magazin címekre, mint a CKM vagy az FHM.

A borító a női domborulatokat helyezi előtérbe. Az alulöltözött szuperhős maca a Nyugati előtt rózsaszín villámmal sorozza meg a Westend felől érkező ellenfelet, aki már lemaradt a képről. Persze lehet, hogy a dögös vörös közmunkában bontja le a felüljárót a sci-fikbe száműzött kormányzati negyed építése idején. Sajnos a kiadvány adós maradt ezzel a történettel, pedig a zöldes-barnás árnyalatban úszó borító után joggal várhatnánk el, hogy a nyitótörténet egy Budapesten játszódó, ezüstkort idéző szuperhős-sztori lesz. Helyette egy teljesen átlagos, négyoldalas képregényt kapunk, amiben egy vízvezeték-szerelő srác olyan félrekúrós tanmesével szórakoztatja az eldugult mosogató tulaját, amihez hasonlót bármelyik munkahelyi cigiszünetben hallhatunk. (Karma. Írta: Ábrai Barnabás, rajzolta: Emtrexx)


Sallai Péter hatoldalas A harcos című képregénye viszont az egyik legerősebb anyag a ZAP-ban. A  történet, amiért szintén Ábrai "Geek" Barnabás felelős, viszonylag egyszerű. Egy zártosztályon kezelt őrült Conan, a barbárnak képzeli magát, és lemészárol mindenkit, miközben azt hiszi, ronda démonoktól szabadítja meg a világot. A képregény igazi erőssége Sallai Péter látványos rajztechnikája, ami teljesen különbözik korábbi munkáitól (például az Ossian A szabadság fantomja című lemezének borítójától). Mintha photosppal megbolondított fotókból vágott volna ki alakokat, hogy aztán aprólékos ceruzarajzokkal egészítse ki, és a végén egy fél temperakészletnyi piros vérrel és zöld belsőséggel borítsa be.

Az Amazon Planetről már nem tudok ilyen jókat mondani. A játékfejlesztésből a képregények világába csöppenő Varga Zsolt űrhajókban és mellekben tobzódó, négyoldalas munkája számomra nem több, mint a Hatalom kártyái hasonló koncepcióval készült (értsd: jármű és csöcs témájú), rajzfilmszerű lapillusztrációinak egymás mellé dobálása. A kanos űrjáró jól megszívja a három méteres amazoncsajok bolygóján, és ennyi.

A tízoldalas Kántor viszont legalább annyira jó, mint amennyire egyszerű és semmitmondó a címe.  Nyomozókutya helyett gyönyörűen megrajzolt idegen-inváziót kapunk, ráadásul  a kiborgszerű űrlények Los Angeles vagy New York helyett a szmogba és kutyaszarba fulladt fővárosunkat rombolják le. Kovács Péter íróként és rajzolóként jegyzi a képregényt, ami az első oldalon még csak a barnás tónusú, fotorealisztikus rajzaival ejti rabul az olvasót, a második oldal szövegbuborékjaival viszont a fotelba szögezi: "Budapest, 2007. A metró építése közben a fúrópajzs elakadt valamiben. Mielőtt leállt volna, feltépte a különös anyagú burok falát. A szarkofág nem volt üres, bizarr szobrok meredtek a felfedezőkre."


Ezek a bizarr szobrok aztán módszeresen tapossák szét a Körtér ipari műemlék betongombáját és a Gellért szálló előtti pszeudo-kutat. Kovács Péter civilben építész, így képregényrajzolóként különösen nagy gondot fordít az épületek aprólékos kidolgozására, hogy aztán a Transformers 3 storyboardját idéző, látványos akciójelenetekben zúzhassa szét azokat. A cliffhangerrel végződő sztori miatt mindenképp érdemes lesz beszerezni a Zap 2-t, de a Kántort simán ki lehetne adni önálló kötetben, A4-es méretben, keménytáblás borítóval. Egyetlen hibája, hogy az egyik oldalon a barnás tónus szürkére vált át, holott ezt egyáltalán nem indokolja a dramaturgia.

Az M mindössze három oldalas, de a történet nem is igényel tennél öbbet. Egy bolygóközi zsebdiktátor, aki úgy néz ki, mint a Killer Klowns of the Outer Space gyilkos bohócai, az ellene szervezett puccs után a McDonald's bohócjelmezes idiótájaként szövögeti tovább világuralmi terveit. A könnyed hangvételről a Haribo gumicukor-szerű alakok és a nevetségesség határát súroló, elcseszett diktátor-monológok gondoskodnak (előbbi Joruto, utóbbi az időmilliomos főszerkesztő, Geek munkája), a Star Wars-rajongók pedig még Jabba palotájának rúzsozott ormányú énekesnőjét is felfedezhetik az egyik képkockában.

Monológból a Whole Car című hatoldalasba is bőven jutott. A graffitis szakzsargon a teljes hosszában lefújt vonatszerelvényeket nevezi így, ami Árva Szabó Péter történetében egy utolsó, buborékbetűs szerelmes üzenet tolmácsolójaként tűnik fel (pedig a főszereplő tagger tudhatná, hogy vasúti kocsik alatt átmászni már József Attila idejében sem volt egy életbiztosítás). Horváth Henrik egyébként az egyetlen, aki bevállalta a fekete-fehér rajzokat a színes ZAP-ban, és nem végzett rossz munkát. A fény-árnyék hatások különösen az éjszakai graffitizés jeleneteiben jönnek ki jól, a négy vízszintes, "szélesvásznú" panelre bontott utolsó oldal pedig (ami gyönyörűen mutatja be a lefestett személyvonatot) igazi vizuál-unikumnak számít a kötetben.


Az egy képkocka/egy nap munkatempóban festegető Futaki Attila végre testhezálló témát és dramaturgiai sűrítésre képes írót (Szellár) kapott, ami jót tett volna a Spirálnak is, de most már tökmindegy. Örüljünk, hogy a kopasz politikus-hasonmás véget nem érő szenvedéstörténete Franciaországban is megjelenik, és hogy Futaki kiomló belekhez és leomló házfalakhoz fűződő bensőséges viszonyát végre felismerte a mainstream képregényipar is, és nem fél (ki)használni. A végzet hatalma szövegben és képben nagyon erős (talán túlságosan is): tizenkét oldalban ismerhetjük meg egy isten háta mögötti hulladaráló rosszarcú zsoldos-dolgozóit, akik közül az egyiknek (Futaki munkáiban ez már szinte menetrendszerű) vérfürdővel végződnek a párkapcsolati gondjai. A vörösbe borult, széles panelek félszemű revolverhőse IPM-ponyvákon és bosszúállós Charles Bronson-filmeken nevelkedett képregényíróért kiált. Kurvajó lenne, ha Futaki végre összeállna egy ilyen tettestárssal, mert akkor a magas művészet és a popkultúra szintjén is Messiásként válthatná  meg a magyar bestsellerre éhező hazai képregényipart.

A kiadvány utolsó képregényére, a négyoldalas Mackóméz sajnos sokat ront a ZAP színvonalán. A szöveg rétestésztaként nyúlik, veretes és unalmas, akár egy politikai filozófia szöveggyűjtemény. Az elnagyolt, perverz nagypapás rajzok a szerzőnek (Geek) azt a korszakát idézik, amikor még fiatal volt, bohó, és megélhetési grafikusként péniszfaló démoncsajokat firkált a Morbidba. Ez a kábé két besörözött este alatt összedobott agymenés nagyon zavaró a ZAP minőségi képregényei (Kántor, A végzet hatalma) mellett. Legjobb lett volna perforált lapokra nyomni, hogy akinek nem tetszik, kitéphesse a kötetből.

A ZAP szerencsére nem követte el azt a hibát, amit két éve a Pinkhell 0. száma: nem áldozta fel a jó történetet a vizuális szőnyegbombázásra koncentráló, művészi zsebhokizás oltárán. Ha a szerkesztők szigorúan tartják magukat a látványos rajzok-ütős sztori koncepcióhoz, és nem haveri alapon (vagy a hiperaktív főszerkesztő munkáival) töltik ki a rendelkezésre álló oldalakat, a ZAP tényleg "az új Kockás" (most még nagyképűnek hangzó) címkéjével vonulhat be a képregényolvasók kollektív emlékezetébe. Kérdés persze, hogy az egyre színvonalasabb Pinkhell, és az egyre ritkábban megjelenő Papírmozi (illetve az utóbbi csak magyar alkotásokat közlő örököse, a Nero Blanco Comix) mellett mennyire lesz életképes egy újabb antológia a hazai piacon? Ősszel, a hetvenoldalas ZAP 2 megjelenésekor kiderül.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!