Felnyitottuk Wes Anderson agyát

Valuska László | 2014. március 30. |

Sokszor szeretném felnyitni kedvenc alkotóim agyát és szívét, hogy az adott területek feltárásával közelebb kerüljek a megértésükhöz. Az alkotók alig-alig fedik fel személyiségük minden apró részletét. Alapvetően az alkotásokhoz nyilván nem sokat tesz hozzá, hogy milyen ember például Wes Anderson, mert a filmjeit amúgy is imádom. Viszont hiába hangzik jól, hogy a szöveg megértéséhez nem kell az alkotót is pontosan ismernünk, a gyakorlatban ez már sokkal problémásabb. Ki nem szeretné tudni, mi jár kedvenc alkotója fejében? Wes Anderson Grand Budapest Hotel című filmjét tíz napja játsszák a mozik, ezért nem lehetett más a hét könyve. 

Egészen elképesztő könyv jelent meg Wes Anderson Collection címmel a rendező munkásságáról, ami egyszer olyan, mint egy hollywoodi blockbuster (hatalmas, vastag, színes, képekkel, rajzokkal teli interjúkötet) és egyszerre hasonlít Wes Anderson munkáihoz (színes, játékos, őrült, vicces). A könyvet ezen a tök cuki honlapon és a lenti videón lehet közelebbről megismerni:

A könyv egy hosszú, maratoni Wes Anderson-orgia, ami több szempontból is szórakoztató: sima lapozgatással napokat lehet eltölteni vele, annyi a szép nagy kép, rajz, storyboard, terv, skicc és böngészni való, az interjúkon túl pedig hihetetlen mennyiségű lábjegyzet és képaláírás fullaszt. Képzeljünk el egy óriási, mély medencét, melyet Wes Anderson személyiségével és filmjeivel, karaktereivel töltenek meg, így amikor az olvasóbúvár akárhányszor és akármilyen mélyre alámerül, olyan kincset hoz felszínre, ami újdonságként hathat. Csak azért lehetséges ez, mert a mindent középre komponáló Wes Anderson rendezői világa annyira egyedi, ha valaki nem tudná, hogy akár a Star Wars új epizódjait is feldobhatná:

Egy olyan alkotót ismerhetünk meg, aki nem fél kockáztatni, és aki könnyed játékossággal teremti meg minden filmjének világát. Erre egy példát is hozunk a könyvből: az Édesvízi életről szóló részben megismerhetjük a díszlethajót, az Adidas Zissout-t, a szobák berendezését. Az előkészítés során bélyegeket, plakátokat is készítettek, majd a Jacques Cousteau figurájából gyúrt Zissou kapott útlevelet és fekete-fehér fiatalkori fotót is. Ez persze egy filmnél nem különleges, viszont elképesztő figyelemmel részletezik a világot és karaktereit, valamint bizonyíthatóan ezektől az apró részletektől is működnek a rendező filmjei.

A szerző, a RogerEbert.com főszerkesztője, Matt Zoller Seitz régóta ismeri Wes Anderson munkásságát, ő írta az első cikket Wes Andersonról még a kilencvenes évek elején a Dallas Observerbe. 1994-ben látta a dallasi filmfesztiválon a Petárda (Bottle Rocket) című rövid filmet, ami Wes Anderson első rendezői és forgatókönyvíró kreditét hozta, és amiben először dolgozott együtt Owen Wilsonnal (később, 2001-ben Oscar-jelölést kaptak forgatókönyv kategóriában a Tenenbaum, a háziátokért). Owen Wilsonnal az egyetemen ismerkedett meg, Owen szobatársa Wes haverja volt. Később a Petárda nagyjátékfilmmé érett.

Wes és Owen jó régen

Seitz felkészült gruppiként kérdez, és ez egyáltalán nem baj egy ilyen könyvnél: nagyobb távolságtartásnál biztos nem készülne el egy ilyen könyv. A probléma kettős: Seitz sokszor elég bénán kérdez, Wes Anderson meg nagyon sokszor elég bénán, vagyis sehogy nem válaszol. Igen, nem, szeretem, hmmm. Az interjúkötetekre általában az jellemző, hogy mindkét félnek, a kérdezőnek és a válaszolónak is bele kell mennie abba a játékba, hogy csak akkor lesz jó az interjú, ha mindketten a legjobbat akarják kihozni magukból (Mihancsik Zsófia-Nádas Péter: Nincs mennyezet, nincs födém). Senki ne várjon elméleti kérdéseket, vagy az andersoni életmű értelmezését a helyéről kimozdító érveléseket. Lépésről lépésre haladunk, biztonságos pályán, nagyon vigyázva arra, nehogy elmélyüljünk a beszélgetésben.

A könyv alapját Seitz és Anderson beszélgetése adja, amit több ülésben folytattak sok év alatt, de alapvetően a rendező filmográfiája alapján haladtak. Az interjúk alapkérdésekből indulnak ki, Seitz nem szuper kérdéseiről, hanem alaposságáról marad emlékezetes, sőt nagyon szép, hogy meghagytak egy csomó kérdést, amire igazi érdemi válasz nem születik. Mert az is egyfajta válasz, ha csak hümmög az interjúalany. Seitz minden filmet egy kis esszével vezet fel, melyekkel megpróbálja kontextusában bemutatni az adott alkotást, illetve az adott kor Wes Andersonját. Milyen hatással volt rá Alfred Hitchcock Hátsó ablak című filmje, vagy a Csillagok háborúja, esetleg a Zabhegyező vagy a Dűne? Mit tanult meg Spike Lee-től a filmkészítésről? Rengeteg infó, mondom még egyszer.

A könyvet Max Dalton képei illusztrálják, például az egyik képen megfestette az összes Anderson-karaktert. A 336 oldalas könyvben a képek mellett van egy 1265 szavas bevezető, egy 896 szavas előszó, az interjúk 5000-11000 szó között készültek. Honnan tudom? Ezt is számolják.

Az Anderson-filmek karakterei

Az elég érdekes, hogy a filmen kívüli életéről semmit el nem áruló Wes Anderson elég sokat tud beszélni a filmjei technikai készítéséről, lencsékről, castingról, forgatókönyvről, de a közös értelmezésekbe már nem megy bele, azt meghagyja nekünk, nézőknek. Viszont kiderül, hogy

  • a Hey Jude-nak az eredeti verzióját nem tudta megszerezni a Tenenbaum-filmhez, de így még jobb lett,
  • Owen Wilson színészi karrierje csak azért indult be, mert az első közös filmjükhöz nem találtak ismertebb színészt,
  • az Okostojást Anderson középiskolájában forgatták Houstonban,
  • a Tenenbaum nevet Anderson és Wilson egyetemi haverjuktól vették,
  • a Darjeeling-ben Francis Ford Coppola, Jack Nicholson és Peter Bogdanovich után kapták a testvérek a nevüket,
  • Mr. Fox Wes Anderson öltözködési szokásait követi,
  • a grafikai világára Jean-Luc Godard és Saul Bass voltak a legnagyobb hatással (utóbbinak elképesztő grafikai világa van).

Wes Anderson zseniális filmkészítő, azon kevesek egyike, akinek minden filmkockájáról sokat lehet beszélni. A könyvből kiderült, hogy először apja Super8-asával kezdett forgatni, konkrétan deszkásokat akart felvenni. Sajnos első filmjeit ellopták néhány éve a kocsijából, így csak abban bízhatunk, hogy majd az Ebayen néhány év múlva felbukkannak.

Sajnos ebből a könyvből nem derül ki, milyen fantasztikus ember Wes Anderson, mert ez konkrétan csak a filmekről szól. Viszont apró sztorikból csak megmutatkozik, hogy a színészek imádják. Kedvenc sztorim ez volt: Bill Murray az egyik kedvenc színésze, ezt lehetett tudni. A rendező szerette volna megnyerni már a Petárdához is, de csak az Okostojásnál (Rushmore) jött össze, bár senki nem hitt abban, hogy elvállalja a szerepet. A produkciónak ugyanis nem volt sok pénze, Murray pedig már nem volt olcsó. Csak adjátok meg a SAG által meghatározott napidíjat - mondta. Végül mindössze 9000 dollárért elvállalta a szerepet. Amikor a Walt Disney nem akarta kifizetni az Okostojás felvételéhez szükséges helikoptert, Bill Murray írt egy csekket 25 ezer dollárról, ami 16 ezerrel volt több, mint Murray teljes gázsija a filmre. 

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!