Egy Rézkirályságban sem tudsz menekülni a családi kötelék hatalma elől

.konyvesblog. | 2019. december 04. |

S. A. Chakraborty Dévábád-trilógiájának középső darabjának magyar kiadására nem kellett túl sokat várnia a folytatásra kiéhezett fantasy rajongóknak. A jövőre érkező lezárás azonban odébb van, ami már csak azért is probléma, mert a Rézkirályság nemcsak remek második rész, de egy elég szemtelen, várakozást fokozó függővéggel ágyaz meg a konklúziónak. Chakraborty egyfelől eredményesen szövi tovább a Bronzvárosban (kritikánk ITT) megismert karakterek történetét, másfelől sok mindenben különbözik is a sikeres elődtől. Így az ott megismert recept finomításából keletkezett regény egy olyan kellemes ismerős benyomását kelti, aki igazán kellemetlen meglepetéseket tartogat.

S. A. Chakraborty: Rézkirályság

Fordította: Benkő Ferenc, Agave Könyvek, 2019, 608 oldal, 5980 HUF

 

Évek teltek el a Bronzváros befejezését jelentő események óta és az összecsapás résztvevői kénytelenek voltak megbékélni sorsukkal. Nahri Muntadzir feleségeként továbbra is kitart a safítokkal kötendő béke mellett, míg Ali száműzetése alatt folyamatosan fedezi fel a máridoktól kéretlenül kapott képességeit. A dévek egyik legnagyobb ünnepe, a navaszatem közeledtével azonban Alinak vissza kell térnie Dévábádba, ami hasonló módon bolygatja fel a város életét, mint korábban Nahri és Dára érkezése. Miközben Nahri az al-Kahtáni család segítségével egy kórház felújításába kezd, galád összeesküvés kezd kibontakozni, aminek középpontjába a rivalizáló dzsinn törzsek és a félvér safítok ellentétének kiélezése kerül. A békére törekvés tehát közel sem olyan egyszerű, mint lehetne, ráadásul a nagyobb összképbe még a családon belüli titkokból fakadó viszályok is belerondítanak. Az ismerős alakokat felsorakoztató külső ellenség pedig csak megsavanyodott hab az amúgy is keserű tortán.

A Rézkirályság tempója megfontoltabb ütemben halad, mint az előzményé, de ez egy szükséges, és jól működő formula. Dévábád világát meglehetős részletességgel vázolta fel Chakraborty a Bronzvárosban, így a folytatásban már kisebb szerep jut a sűrű, pörgős eseményeken keresztüli világépítésnek. Helyébe egy olyan, a kialakult status quo-t megbontó, csendben fortyogó mérges katlan kerül komótos kifejtésre, ami az előzmények ismeretében esetleg unalmasnak is tűnhet a kalandokra és akcióra éhes olvasóközönségnek. Ám minden egyes momentumnak, cselszövő párbeszédnek, első látszatra semmi érdekeset nem tartogató elemnek megvan a helye és jelentősége, amikből aztán szépen összeáll és megelevenedik a központi konfliktus.

Chakraborty prózája ezúttal valamivel kifinomultabbnak hat az előzményhez képest. Nélkülözi ugyan a nagy megfejtéseket, cserébe azonban hihetetlen empátiával képes megközelíteni a karaktereit, ami a gazdag, változatos és szerfelett kifejező érzelmi állapot leírásokban köszön vissza. Egy-egy rövid rezdülés, reakció, gesztus érzékletes leírásával képes kézzelfoghatóvá tenni a karakterekben dúló érzelmeket. A főszereplők jelleme ezúttal is dinamikus átalakulásban, fejlődésben van, de karakteridegennek sosem hatnak ezek a változások – pontosan amiatt, ahogyan a szerző a szereplőihez nyúl. De nemcsak a karakterek jelleme, hanem viszonyaik is folyamatos próbatételeknek vannak kitéve. Barátságok bomlanak fel, nyomukban pedig újak jönnek létre – akár olyanok között is, akik esetében ez eddig elképzelhetetlennek tűnt. Néhány már korábban is ismert szereplő viszont nagyobb hangsúlyt kap, ami csak jót tesz a trilógia világának pontosabb megismerésének, a csekélyke új világépítési elem főleg ezeknek köszönhető. 

Bár megismerhetünk új vidékeket, új szereplőket, új lényeket, új motivációkat, a Rézkirályság legnagyobb mozgatórugója mégsem a kalandok keresésében, vagy a varázslat kiterjesztésében, hanem a családi dinamikák működésének ábrázolásában mutatkozik meg. Előtérbe kerül a családalapítás, a házastársak közötti viszony, és a szülő-gyermek ellentétek is élesebben ütköznek ki. A szélesre tárt fókuszú összkép helyett tehát az intimebb, mindenki által ismert közeg válik meghatározóvá, így pedig a szerző kíméletlenebbül és csattanósabban tud beszélni a kényes kérdésekről.

A kezdetben optimistább hangnem fokozatosan válik egyre sötétebbé, mind a motivációkat, mind pedig a kimérten adagolt titkok feltárását tekintve. Ahogy az előzményben, úgy itt sem fél Chakraborty a váratlan, súlyos és maradandó károkat okozó események beemelésétől, amik természetesen kihatnak a karakterekre és a regény hangulatára.

„Ali elhaló hangon ejtette ki a zárszót. – Belefáradtam, hogy ebben a városban mindenkit a bosszú éltet. Belefáradtam, hogy még a gyerekekbe is beleverjük, hogyan gyűlöljék és féljék a többi gyereket, mert a szüleik az ellenségeink. Attól pedig egyenesen rosszul vagyok, hogy úgy viselkedünk, mintha a népünk megmentésének az lenne az egyetlen eszköze, hogy mindenkit levágunk, aki szembenáll velünk, mintha nem kapnánk vissza a kölcsönkenyeret, amint hatalomhoz jutnak!”

Azonban gyakran előfordul, hogy Chakraborty úgy léptet a történetbe korábban sejtetett eseményeket, hogy azok egy-egy elhangzó mondat közepén, derült égből villámcsapásként, amolyan deus ex machina jelleggel manifesztálódnak. Egy-két alkalommal nem is lenne probléma, de gyakori alkalmazása, még ha váratlanul is éri az olvasót, feltűnő és akár zavaró is lehet. Az egyre kegyetlenebbé váló pőre leírások fokozatosan közelítenek a nyomorpornóhoz, de sosem válnak kellemetlenül öncélúvá. A végjáték pedig kíméletlen, igazán húsbavágó, katartikus akciójeleneteket tartalmazó monumentális csata képében érkezik, ami számos fordulatot és megdöbbentő eseményeket tartogat.

A Bronzváros folytatásában egy láthatatlan erő jelent veszélyt

S. A. Chakraborty tavasszal debütált a magyar olvasók előtt a Bronzváros című fantasyjével (kritikánk ITT), ami eposzi nyitánya egy iszlám mitológiával és arab kultúrával felruházott, 18. században játszódó történetnek. Ebben megismerhettük Nahrit, a fiatal kairói szélhámost, aki egyszer váratlanul megidézett egy dzsinnt, aki halálos veszélyekkel teli útra invitálta magával a lányt Dévábádba, a világ mágikus oldalának szemkápráztató nagyvárosába, ahol az arab világ misztikus lényei élnek.

A Rézkirályság tehát egy jó értelemben vett tipikus második rész: nincsenek nagy változások – tempóban, hangulatban és hangsúlyokban mégis eltérő. Egyszerre varázslatos és emberi, kezdetben nyugalmat árasztó és felkavaró. Jól él a fokozás eszközével, az információk és fordulatok adagolásával és a kendőzetlenül brutális vérengzésekkel, ahol annak helye és következménye van.

Szerző: Laki Péter

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!