Borítópornó című rovatunkban különleges könyvborítók tervezőit kérdezzük meg arról, hogyan dolgoznak, miként születnek a nagy ötletek, és milyen tendenciákat látnak a szakmájukban itthon, illetve külföldön. Margaret Atwood MaddAddam-trilógiájának gyönyörű borítóiról ezúttal Féder Mártával, a Libri Kiadói Csoport grafikusával beszélgettünk.
Az üszkös romokkal borított, mégis furcsán paradicsomi, posztapokaliptikus tájban gyönyörű, tea-, krém- és mézszín emberek élik egyszerű mindennapjaikat: bogyókat, gyökereket gyűjtenek, bujkálnak a mutáns vadállatok elől, dorombolva gyógyítják egymást, nevelik gyermekeiket. Nem ismerik sem a szerelmet, sem a háborút, nincs bennük birtoklási vágy. Ők a guvatkák. Ez a génmódosított faj túlélte az emberiséget kipusztító járványt. Csupán egyetlen ember él velük: a rejtélyes Hóember, akit vallásos rajongással vesznek körül.Hóember végtelen magányában emlékeibe menekül, így ismerjük meg a tehetős Kampuszokra és a nyomortól, bűnözéstől és betegségektől sújtott plebsztelepekre szakadt világ történetét, ahol mindenki sorsa az elvtelen Vállalatok és a központi biztonsági szolgálat embereinek kezében van. Kirajzolódik előttünk Hóember gyermekkori barátja, a zseniális géntechnológus, Guvat sorsa, aki arról álmodott, hogy létrehozza az embernél tökéletesebb fajt. Bármi áron.Margaret Atwood egyik legnagyobb szabású disztópiája a MaddAddam-trilógia. A Guvat és Gazella, valamint Az Özönvíz éve javított kiadásban jelenik meg a Jelenkor Kiadó gondozásában, a befejező kötet, a MaddAddam pedig most először olvasható magyarul.
Hogyan készültek el a MaddAddam-trilógia borítói, miből indultál ki a tervezéskor?
A Libri Kiadói Csoport grafikusaként nagy öröm volt számomra, hogy a Jelenkor Kiadó az Albert Camus könyvek borítóinak tervezése után újabb sorozatterv készítésére kért fel. Teljesen szabad kezet kaptam a tervezéshez, csak a kiadónál eddig megjelent Atwood-kötetek (A Szolgálólány meséje, Alias Grace, A vak bérgyilkos) formátumának és kivitelének megtartását kérték. A sorozat tervezését megelőzte a háromkötetes mű olvasása, illetve egy hosszabb információ és inspirációgyűjtő szakasz. Megnéztem a hazai és külföldi MaddAddam-borítókat, illetve elolvastam a sorozatról megjelent elemzéseket, kritikákat is. Teljesen magával ragadott a szöveg, nagyon erős a képi világa. Szerettem volna a szerző által teremtett disztópikus világ hangulatát megjeleníteni a kötetek borítóin, klasszikus és modern, valós és fikciós elemek ötvözésével. Nem az egyes részek történetét vagy szereplőit akartam megidézni, hanem egységes vizuális hatásban gondolkodtam, ennek megfelelően gyűjtöttem a borítókhoz képanyagot. Ezt a koncepciót követve készítettem három tervvariációt, egy grafikus, egy fotómanipulációs és egy digitális kollázs technikát alkalmazó képi világgal. Végül az indonéz Fajar P. Domingo szürrealista digitális kollázsaival készült sorozatterv lett a befutó, ezt mind a kiadó, mind a jogtulajdonos lelkesen támogatta.
Az első ötletekhez, változatokhoz képest mennyire lett más a végeredmény?
Az igazság az, hogy az első borítók tervei szinte változtatás nélkül valósultak meg. Az általam választott klasszikus hatású betűtípus, illetve a tipó elhelyezése is pont olyan, mint az első vázlaton.
Hogyan kapcsolódnak egymáshoz vizuálisan az egyes kötetek? Melyik lett a kedvenced?
Szerencsére a tervekhez használt három digitális kollázs vizualitása egyben tartja a sorozatot. A minimális színmódosítással és a kiterített borító hátterével, valamint a mindhárom kötetben alkalmazott azonos előzékkel egységes arculatot tükröznek a könyvek. A trilógiát kivitelező Gyomai Kner Nyomda is maximális odafigyeléssel végezte a gyártási munkálatokat, hálás köszönet érte. Az én személyes kedvencem az első kötet, a Guvat és Gazella borítója, számomra ennek a grafikának az asszociációs hálója a legizgalmasabb.
Melyik friss külföldi megjelenés az, aminek a borítóját különösen izgalmasnak tartod, és miért?
Folyamatosan figyelem a friss, izgalmas külföldi könyvborítókat, több borítótervező munkáját is követem online, mint például Grace Han, Peter Mendelsund, Helen Yentus, Nicole Caputo, Rodrigo Corral, Na Kim, vagy Suzanne Dean. A tavalyi évben megjelentek közül nagy kedvencem Olga Tokarczuk Flights című könyvének borítója (tervező: Grace Han) Izgalmasnak ígérkezik Margaret Atwood The Testaments című új könyvének borítója (tervező: Noma Bar), ősszel a Jelenkor Kiadó gondozásában is ezzel a tervvel jelenik meg a kötet. Amelyik borító láttán pedig mostanában felkaptam a fejem, az Tegan and Sara High School című könyvének amerikai kiadása (tervező: Na Kim), de ez csak 2019 szeptemberében jelenik majd meg.