Aegon-díj jelöltek: Végel László Bűnhődés

Valuska László | 2013. április 08. |

Végel László: Bűnhődés - Naplóregény

Noran Libro Kiadó, 172 oldal, 2012, 2018 HUF

AEGON KONYVES.jpg

A nettó 3 millió forintos irodalmi díj nyertesét tavasszal jelenti be a díjalapító Aegon Magyarország biztosító valamint ekkor válnak ismertté a zsűritagok. Az Aegon Művészeti Díj 10 jelöltjét mutatjuk be. Második: Fehér Béla Kossuthkifli.

Az újvidéki Végel László szomorúan aktuális kérdéseket feszeget Bűnhődés című naplóregényében: milyen kelet-európaiként megélni az ún. nyugati kultúrát, Berlint. Európa elsősorban kultúra, másodsorban valóság, állítja Végel. A város, ami olyan közel van és mégis távol tőlünk. A város, ami az utóbbi években az egyik legfontosabb menekülési terve lett sokaknak. "Nem a kényszer akadályozott, hanem a félelem, hogy ha elmenekülsz, akkor önmagaddal, múltaddal szakítasz. Nem az erőszak, hanem az illúziók foglya volál" - hangzik el az életet, vágyakat, múltat, jövőt, hazát és otthont is megrengető beismerés. A barbárinak nevezett délszláv háború felől nézve, minden szebb, szabadabb és emberibb volt. 

A naplóregénynek nevezett kötet ott kezdődik, ahol Berlin is: a megérkezéssel. Végel szerint "azt az ábrándot teszed próbára, amelynek Európa a neve. Végre megidézheted azokat a szellemi, kulturális élményeket, melyek számodra erkölcsi kötelesség erejével bírnak". A könyv természetesen egy pofonnal is felérő felismeréssel folytatódik. Európa is csak fikció, más egy életen át oda vágyódva elképzelni, mint megélni. A valóság kiigazítja a fejedben lévő képzeleteket, mert mindig Európa közepébe vágytál, de ahogy Kelet-Európa is a peremvidék volt, úgy Berlin pereme, a sok ázsiai, balkáni, török bevándorlóval is csak peremvidék marad. Végel magára európai fattyúként tekint, aki a peremvidéken sem találja sajátjait. 

A Bűnhődés című, esszéisztikus, anekdotikus és naplószerű anyagaiból egy töredezett regény áll össze, amiben Végel kísérletet tesz saját Európa-képének megértésére. Ehhez nemcsak a jelent kell megmutatnia, ahogy teszi azt az első szövegében, hanem az ahhoz vezető történelemmel, Titóval, kommunizmussal, háborúval színezett és mocskolt múltat is.

A Bűnhődésben Európa közös bűnéről ír. Gyerekkorában megtanulta, hogy a németeket gyűlölni kell, bevésődtek történetek német katonákról és partizánokról. Végel szövegéből kiderül, Tito hosszú uralkodása miatt is lett az a baloldali, kultúrát és szabadságot kereső író, aki az írókonferenciákon és a balkáni vendégmunkásokkal közös vonatútján szembesült saját hovatartozásának problémájával is. 

A sok szomorú felismeréssel, az álmok és képzeletek rideg lerombolásával járó kötet lényege talán tényleg olyan drámaian egyszerű, ahogy Végel írja: "A nyugati világban, az individualizmus bölcsőjében felismered, hogy közömbösen, mint az utcán árusított virslit, elfogyasztják a személyiségedet.

---------------------------------------------------

Az ajánló megjelent az Aegon Művészeti Díj Facebook-oldalán.

Első: Kemény István A királynál

Második: Fehér Béla Kossuthkifli