A vörösök belülről bomlasztják a rendszert

Rusznyák Csaba | 2014. október 01. |

Első mondat: Élhettem volna békében.

Pierce Brown bombaként robbant sci-fi trilógiájának első darabja, a Vörös lázadás, melynek már a filmjogai is elkeltek, látszólag a divatos young adult disztópiák végeláthatatlan sorát gyarapítja – és tegye mindenki a szívére a kezét, olyanból baromira nincs szükségünk még egyre –, valójában azonban jóval túlmutat azokon. Nem annyira történetében, mert az csak a szokásos toposzokat hozza (ti. egy tinédzser kiválasztott szembeszáll az elnyomó hatalommal), mint inkább annak kivitelezésében. (A regénybe ITT tudsz beleolvasni.)

Az ifjú Darrow a civilizáció alját jelentő Vörösök kasztjának tagjaként a Mars mélyében bányássza azokat az anyagokat, amelyek segítségével a bolygó majd mindenki számára meghódíthatóvá és lakhatóvá válik. Társaihoz hasonlóan tűri a magasabb kasztok, főleg az Aranyak megaláztatásait, mert egész életében engedelmességre és önfeláldozásra nevelték. Forradalmi hevületű felesége kivégzése után azonban rájön az igazságra: a Mars már régen lakható, és lakják is, de a többi kaszt továbbra is rabszolgaként dolgoztatja a Vörösöket. Egy ellenálló sejt segítségével Darrow beépül az Aranyak soraiba, hogy kijárja elit iskolájukat, és belülről pusztítsa el a rendszert.

Pierce Brown: Vörös lázadás

Fordította: Török Krisztina, Agave, 2014, 432 oldal, 3380 HUF

 

A kegyetlen, testet-lelket felőrlő kiképzés, és a könyv nagyobbik felét kitevő, brutális harci játékok (a törzsekre osztott tanulóknak hónapokon át háborúzniuk kell egymással egy hatalmas, erődökkel teli területen) miatt a Vörös lázadásra a Végjáték és Az éhezők viadala (illetve a Battle Royale) örököseként tekintenek. Illetve szóba kerül még a Trónok harca is, de az inkább csak azért, mert úgy tűnik, annak felemlegetése nélkül nem már nem is elég nagy dicséret a dicséret.

A Végjátékhoz ugyan Brown közel sem ér fel, de tény, hogy olyan brutalitással, emocionális realizmussal, nyerseséggel és esetenként komplexitással bontja ki a témáit, ami művét messze a kortárs YA-könyvek átlagszínvonala fölé emeli. És mint említettem, nem a sztori miatt, ami bár szép számmal ontja magából a fordulatokat, ezek egy része könnyedén kikövetkeztethető. Hanem azért, amilyen kegyetlenséggel és ambiguitással végigrángatja főszereplőjét a hőssé vagy éppen a szörnyeteggé (még nem tudjuk) válás után.

Az egyes szám első személyben elmesélt Vörös lázadás egy fejlődéstörténet, amelyben az elnyomott, kizsigerelt rabszolga először arra ébred rá, hogy a világ, amit mutattak neki, hazugság, aztán pedig arra, hogy a világ, amit a dühe és a bosszúszomja mutat neki, szintén az. De addigra már őrli befelé a gépezet, és bár a jó ügy érdekében cselekszik, könnyen lehet, hogy olyanná válik majd, mint azok a korrupt és gyilkos hatalmasságok, akiket gyűlöl.

Elsőkönyves író létére Brown eszméletlenül jól bánik a szavakkal: az unásig ismert cselekménypaneleket szívbemarkoló szubjektivitással sorakoztatja fel, Darrow világnézete és gondolatai tűpontos, a műfajtól szokatlanul hatásos és őszinte prózával nehezednek az olvasóra. Itt-ott Brown belefut némi aránytévesztésbe (a halott feleség századik elsiratása és hiányolása már fárasztó), de a főhős érzelmi állapotainak ábrázolása tényleg a könyv szíve és lelke. Ritkán értünk meg annyira egy karaktert, mint Darrow-t, ritkán érezzük úgy át a helyzetét, ritkán szomjazzuk a vért, fájlaljuk a vereséget és ujjongjuk a győzelmet ennyire vele együtt.

Pontosan ennek az érzékeny finomhangolással kidolgozott karakterrajznak, na meg a harci játékok hosszas, ötletes leírásainak köszönhető, hogy a Vörös lázadás a kissé lapos disztópia-ábrázolása és felvezető jellege ellenére is ilyen élvezetes –  minden, de tényleg minden a folytatásra van benne kihegyezve. Az viszont további plusz pont Brownnak, hogy a cselekmény alakulásából adódóan aligha fogja ismételni magát – nem tudja majd, mert főhőse olyan szituációba kerül az első könyv végére, amivel csakis teljesen más sztorit lehet majd elmesélni.

A tanulóéveknek végük – Darrow és Brown számára is. Mindkettejük esetében nagyon kíváncsi vagyok, hogy innen hová vezet az útjuk.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Tavaszi Margó Irodalmi Fesztivál
...

Esterházy Péter megmutatja, hogyan ad interjút egy kiegyensúlyozott magyar úr

Esterházy Péter idén lenne 75 éves. A Magvető ez alkalomból különleges interjúkötettel jelentkezett, amit a Margón mutattak be.

...

Vajon mire gondolt a költő? A Margón az AI-t is megkérdezték

Az utca embere vagy az AI érti jobban a verseket?

...

Nádas Péter: A Párhuzamos történetek nem tud véget érni

Nádas Péter a Tavaszi Margón sok kételyt eloszlatott a regénnyel kapcsolatban: megtudtuk, milyen volt megírni Kristóf és Gyöngyvér maratoni szexjelenetét, milyen volt a szerkesztés, sőt azt is, miért gondolta az egykori gépírója, hogy az író megőrült.

...

Milyen ma magyarnak lenni külföldön? – Nádasdy Ádám a Margón

Anglia szemmagasságból és Magyarország a szigetországból nézve Nádasdy Ádám új kötetében, a Londoni levelekben.

...

Szaniszló Judit: Annyira jelentéktelenek vagyunk, mégis mindannyiunk története roppant izgalmas

A másik ember egy bérház lakóinak életét mutatja be a covid alatt, miközben árnyaltan beszél magányról, egyedüllétről és társadalmi kérdésekről. Kötetbemutató a Margón. 

...

Spiró György: A Fogság megírása maratonfutás volt, nem ajánlanám mindenkinek

Az idén 20 éves Fogságról Valuska László kérdezte Spiró Györgyöt a Tavaszi Margó Fesztiválon.