Hírek aegon

Még mindig a férfiak dominálnak az irodalomban

.konyvesblog. | 2013. március 08. |


A férfi írók és kritikusok még mindig nagyobb szeletet hasítanak ki maguknak az irodalmi tortából – ez derül ki egy friss amerikai felmérésből, amely az elmúlt három év cikkterméseit elemezte, mégpedig – a többi között – olyan lapokban, mint a London Review of Books (LRB), a Times irodalmi melléklete (TLS) vagy a New Yorker.

Eszerint tavaly az LRB-nél a kritikusok 24 százaléka volt nő, a tárgyalt könyveknek pedig 27 százalékát írta női szerző. A Times irodalmi mellékleténél ez az arány 30, illetve 25 százalék volt, a New York Review of Books-nál azonban csupán 16 és 22 százalék.

Természetesen feltűnt, és természetesen azt gondolom, hogy ez rossz dolog – nyilatkozta a Guardiannek Jenny Turner író és kritikus, aki – ahogy mondja – sokat gondolkozott azon, hogyan lehetne kezelni a problémát, amit szerinte nagyon nehéz a hagyományos módszerekkel megragadni.

Jenny Turner szerint a szerkesztők általában azzal szokták elütni a kérdést, hogy bár ők szeretnének több nővel együtt dolgozni, a nők azonban nem nagyon jelentkeznek, nem lépnek előtérbe, vagy pedig a munkájuk színvonala nem üti meg a szintet. Vagy – a magyarázat szerint – mind a két ok egyszerre jelentkezik. A szerkesztők – tette hozzá Turner – észre sem veszik, hogy mennyire elbátortalanítják ezzel a nőket, a női írók pedig azt nem veszik észre, hogy lényegében diszkrimináció áldozatául esnek, ők ugyanis belenyugodnak abba, hogy nem elég jók, és fel is hagynak az egésszel.

Paul Laity, a felmérést ismertető Guardian szerkesztője azt mondta, nagyon is tisztában vannak a helyzettel, és ezen a kiegyensúlyozatlan állapoton folyamatosan próbálnak javítani, miközben tudják azt is, hogy az egész problémakörnek sokkal komplikáltabb okai vannak, mint az egyes irodalmi szerkesztők szeszélyei vagy előítéletei. A helyzet a tényirodalom (non-fiction) területén a legsúlyosabb, ahol az írók túlnyomó többsége férfi, igaz, tette hozzá Paul Laity, ezen a területen tucatnyi női kritikus tevékenykedik, akik a legjobbak közé tartoznak.

Magyarországon tudomásunk szerint nem készült még ehhez hasonló statisztika. A női szerzők aránya egyébként legutóbb az Aegon-díjra jelölt könyvek esetében merült fel. A hosszú listán szereplő 28 könyv negyede kötődött női szerzőhöz, ez az arány pedig tovább javult a szűkített, tízes listán, az azon szereplő könyvek harmada ugyanis női szerző műve. Így a művészeti díjért Bán Zsófia az Amikor még csak az állatok éltek, Karafiáth Orsolya a Kicsi Lili, Szvoren Edina pedig a Nincs és ne is legyen című kötetével versenyez.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Elszáll az agyad: tudományos, közgazdasági és filozófiai non-fictionok 2024 tavaszán

Hogyan látja az ember képzelőerejét Csányi Vilmos? Hogyan alakul át a világ, ha a politikai és hatalmi játszmák kiterjednek a világűrre? Miért kannibál a kapitalizmus? Hogyan dolgozik az idegsebész? És mit gondol az elidőzésről napjaink sztárfilozófusa, Byung-Chul Han?

...
Zöld

Mikor hasznos az AI az irodalomban, és miért nem cseréli le soha az embert?

A japán Rie Kudan megkapta hazája legjelentősebb irodalmi díját, majd elárulta, hogy a szöveg egy kis részét a ChatGPT nevű chatbottal generálta. Az eset nyomát áttekintjük, hogyan alakult az elmúlt két évben nagy nyelvi modellek és az irodalom viszonya, hogyan látják ezt az írók, valamint hogy mikor lehet hasznos eszköz az AI az írás során.

...
Zöld

Összekapaszkodva zuhanni – Így alakíthatod a klímagyászt felszabadulássá

Jem Bendell Mélyalkalmazkodás című, nagy port kavaró tanulmánya után új könyvében azt ígéri, hogy nemcsak segít szembenézni a klíma, és így a mai társadalom elkerülhetetlen összeomlásával, hanem a szorongás és a gyász megélése után segít új, szilárdabb alapokon újraépíteni az optimizmusunkat, életkedvünket.