A múltkor hosszan írtunk Don DeLillóról, akinek nemrég jelent meg magyarul a Cosmopolis című regénye, viszont keveset szóltunk az amerikai író színdarabjairól. Bejegyzésünk apropóját az adja, hogy a héten a most zajló Londoni Irodalmi Fesztivál keretében bemutatják DeLillo globális klímaváltozással foglalkozó darabját a The Word for Snow-t (kb. Szó a hóra). Az egyfelvonásos műben egy zarándok egy távoli hegyen önkéntes száműzetésben élő tudóst keres fel, hogy fel tegye neki a nagy kérdést: "mi törtnénik?" A darabban ugyanis eltűnőben van a fizikai világ, és csak a szavak maradnak, amikkel le lehet írni, hogy mi volt ott korábban, ahol most semmi nincs. Így veszi kezdetét a száraz humorú, filozofikus utazás a nyelven, a klímaproblémán és a modern világon keresztül.
Az amúgy kiadatlan darabot korábban csak egyszer, 2007-ben mutatták be egy olyan amerikai fesztiválon, ahol öt másik mű is a globális felmelegedésre reflektált. Akkor csak egy szimpla felolvasást jelentett az előadás, most viszont kórussal, élő zenével és videóval készül Jack McNamara rendező, aki korábban DeLillo Valparaiso című darabját is sikerrel állította színpadra (ebben az író azt mutatja be, hogy a média milyen hatással van az emberiségre). McNamara azt is elmondta, hogy a szövegkönyvet abban a változatban kapta meg, ahogy azt DeLillo híres írógépén, az Olympián leírta és, hogy a nyilvánosság előtt nem szívesen szereplő szerzőt meg kellett győznie arról, hogy darabja megérdemli a nagyobb ívű kivitelezést.
A 2007-ben írt The Word for Snow DeLillo ötödik színdarabja is, de A mérleg jegyében című regényéből is készült színpadi adaptáció, amelyet maga John Malkovich rendezett 1994-ben.
A Könyvesblogon természetesen írtunk a bevezetőben is említett Cosmopolis című regényről is, amelyben egy ifjú milliárdos siet limuzinjában a New York-i utcán a fodrászához. A főhősről ezt írtuk: "Eric különleges képességekkel bír, egy zseni, és elméje olyasmiket ért meg, amire mások képtelenek, mégis a testi örömöket hajszolja: a szexet, az evést, a hajvágást és a prosztata vizsgálatot, és miközben kis homonclusként egy limuzinban figyeli és írányítja a külvilág eseményeit, a teste védőburkát képező luxusjármű az elméje elborulásával párhuzamosan megy tönkre" - a teljes kritikát pedig itt olvashatjátok el.