Don DeLillo a színpadon

.:Benedek:. | 2012. július 09. |

A múltkor hosszan írtunk Don DeLillóról, akinek nemrég jelent meg magyarul a Cosmopolis című regénye, viszont keveset szóltunk az amerikai író színdarabjairól. Bejegyzésünk apropóját az adja, hogy a héten a most zajló Londoni Irodalmi Fesztivál keretében bemutatják DeLillo globális klímaváltozással foglalkozó darabját a The Word for Snow-t (kb. Szó a hóra). Az egyfelvonásos műben egy zarándok egy távoli hegyen önkéntes száműzetésben élő tudóst keres fel, hogy fel tegye neki a nagy kérdést: "mi törtnénik?" A darabban ugyanis eltűnőben van a fizikai világ, és csak a szavak maradnak, amikkel le lehet írni, hogy mi volt ott korábban, ahol most semmi nincs. Így veszi kezdetét a száraz humorú, filozofikus utazás a nyelven, a klímaproblémán és a modern világon keresztül.

delillo felolvas.jpeg


Az amúgy kiadatlan darabot korábban csak egyszer, 2007-ben mutatták be egy olyan amerikai fesztiválon, ahol öt másik mű is a globális felmelegedésre reflektált. Akkor csak egy szimpla felolvasást jelentett az előadás, most viszont kórussal, élő zenével és videóval készül Jack McNamara rendező, aki korábban DeLillo Valparaiso című darabját is sikerrel állította színpadra (ebben az író azt mutatja be, hogy a média milyen hatással van az emberiségre). McNamara azt is elmondta, hogy a szövegkönyvet abban a változatban kapta meg, ahogy azt DeLillo híres írógépén, az Olympián leírta és, hogy a nyilvánosság előtt nem szívesen szereplő szerzőt meg kellett győznie arról, hogy darabja megérdemli a nagyobb ívű kivitelezést.
A 2007-ben írt The Word for Snow DeLillo ötödik színdarabja is, de A mérleg jegyében című regényéből is készült színpadi adaptáció, amelyet maga John Malkovich rendezett 1994-ben.

A Könyvesblogon természetesen írtunk a bevezetőben is említett Cosmopolis című regényről is, amelyben egy ifjú milliárdos siet limuzinjában a New York-i utcán a fodrászához. A főhősről ezt írtuk: "Eric különleges képességekkel bír, egy zseni, és elméje olyasmiket ért meg, amire mások képtelenek, mégis a testi örömöket hajszolja: a szexet, az evést, a hajvágást és a prosztata vizsgálatot, és miközben kis homonclusként egy limuzinban figyeli és írányítja a külvilág eseményeit, a teste védőburkát képező luxusjármű az elméje elborulásával párhuzamosan megy tönkre" - a teljes kritikát pedig itt olvashatjátok el.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

...

Pajor Tamás: Pályatársaim erős virtuális pofonokkal józanítottak ki

Milyen egy későn jött dackorszak? Miért nincs a művészetnek feladata? Pajor Tamás Veiszer Alindával beszélgetett a Margón.

...

Czakó Zsófia új regényében anyák és lányaik próbálják megérteni egymást

Hogyan lesznek a legközelebbi családtagokból távoli rokonok? Czakó Zsófia legújabb regényéből kiderül.

...

Mécs Anna: Azokat a részeket akartam megmutatni, amik a nő testén és lelkén kevésbé észrevehetőek 

Mécs Anna Rutin című új kötetét Réz Anna és a szerző mutatta be az Őszi Margó Irodalmi Fesztiválon.