A gonosz a családi otthon falai között lakozik

A gonosz a családi otthon falai között lakozik

Ruff Orsolya | 2019. május 07. |

peterfynovak_1.jpg

Fotó: Németh Dániel /Libri Kiadó

Roppant kemény tabutéma – adja meg rögtön a kezdőhangot Péterfy-Novák Éva új könyvének hétfő esti bemutatóján Till Attila, és az az igazság, hogy ezzel nem is mond nagyot. Az Apád előtt ne vetkőzz ugyanis olyan bugyrokba merül alá, melyek a legrosszabb rémálmokban is talán külön kategóriát képviselnének. A regény hőse egy Eszter nevű lány, aki a szüleitől elhidegült, ám akit jó érzéssel tölt el, hogy a nagyapja őt, csakis őt szereti – mindennél és mindenkinél jobban. A rokoni kapcsolat ugyanakkor egy ponton átbillen valami egészen másba, amihez rengeteg titok, szégyen és trauma tapad. Hogyan jutottunk el idáig, mi történt a múltban, hogyan örökítjük tovább saját traumáinkat, és elszakítható-e egy adott ponton a sorsláncolat? Hétfő este az Átrium színpadán többek között erről is szó esett, mint ahogy kiderült az is, hogy új regényét négy évig írta igaz történetek felhasználásával Péterfy-Novák Éva. Az Apád előtt ne vetkőzz ugyanakkor nem egyetlen ember élettörténete, hanem egy sok-sok traumából összegyúrt fikció. Hogy mennyire megerőltető volt számára is a téma, azt jól mutatja, hogy volt, hogy egy évig szüneteltette az írást. Ahogy az utószóban is írja: „Nehéz utat jártam be, de nem bánom, mert nem akarok és nem is fogok olyasmiről írni, aminek nincs tétje. Elkerülni a nehéz témákat gyávaság. Én pedig nem akarok gyáva könyveket írni”. 

A résztvevők. A beszélgetésen Péterfy-Novák Éva mellett részt vett Csiffáry-Vass Réka pszichológus, Orvos-Tóth Noémi klinikai szakpszichológus és Térey János író. A moderátor Till Attila volt, a regényből Kiss Diána Magdolna olvasott fel részleteket.

A szexuális visszaélések, különösen, ha gyerekek az elszenvedői, még mindig hatalmas tabutéma, amiről nem nagyon beszélünk – már ha egyáltalán tudunk róla beszélni. Péterfy-Novák Éva ugyanakkor rögtön a beszélgetés elején elmondja, hogy ő maga is érintett, hiszen az abúzusok különböző formái 5-6 éves korától 50 éves koráig elkísérték. Az első ilyen élmény kislányként érte, amikor a szomszéd fiú kivitte a rétre, ráfeküdt és fogdosta, amit persze akkor nem mondott el az anyukájának. Gyerekként a másik hasonló trauma a szomszéd bácsihoz kötődött, aki 12 éves koráig fogdosta és csókolgatta – azért csak addig, mert aztán a bácsi szenteste főbe lőtte magát. Péterfy-Novák sok ilyen esetet megélt, az elkövetők között voltak tanárok és kollégák is, ő maga pedig egy idő után azt érezte, „biztos a fejére van írva, hogy nem fog róla beszélni”, holott nem tartja magát egy áldozattípusnak. A regény megírása előtt összesen féltucat nővel beszélgetett, ezekből az interjúkból pedig az derült ki, hogy az abúzus nem feltétlenül erőszakos, hiszen a beszámolók szerint a legtöbbet „a szeretet nyelvén” követték el. 

Péterfy-Novák Éva: Apád előtt ne vetkőzz

Fordította: Libri Könyvkiadó, 2019, 213 oldal, 3499 HUF

 

Négy fal között 

Az est egyik legellentmondásosabb kérdése éppen az volt, használható-e a szeretet szó ebben a kontextusban. Orvos-Tóth Noémi szerint a szexuális abúzust a legtöbbször családtagok követik el. „A gonosz a családi otthon falai között lakik” – fogalmazott. Az abúzus pedig mindig határátlépéssel kezdődik, és nyilván azért nehéz beszélni róla, mert rengeteg szégyen tapad hozzá. A visszaélés nagyon gyakran a szeretet leple alatt történik, ez esetben ugyanakkor nem beszélhetünk valódi szeretetről, hiszen a szeretet máskülönben egy érett érzés, amelybe ilyenformán nem lehet belekeverni a gyereket. A gyerekek elleni szexuális visszaélések elkövetőiben tetten érhető egy nagy adag éretlenség, mivel az illető nem tudja elkülöníteni a saját vágyait, és nem tudja meghúzni a határt. „A szeretet szót nem használnám, félreviszi a történetet” – szögezte le Orvos-Tóth Noémi, aki szerint ezekben az esetekben épp az jelenti a paradoxont, hogy a gyerek attól kapja a bántást, akinek biztonságot kellene nyújtania, ez pedig végeredményben nem más, mint árulás a szülő részéről.

peterfynovak_2.jpg

Péterfy-Novák Éva úgy vélte, hogy a regénybeli nagypapa esetében „tényleg csúnya szó” a szeretet, viszont látni kell, hogy Károlynak ez a szeretetnyelve, „ő így tud szeretni”, íróként pedig ő maga a könyvben a miértekre kereste a választ. Nagy kérdés amúgy, hogy kiből lesz erőszaktevő, illetve törvényszerű-e, hogy a szexuális visszaélések áldozatai utóbb maguk is elkövetőkké váljanak? Csiffáry-Vass Réka szerint a lélek színpadán forgásban van a bántalmazó és a bántalmazott attitűd. „Aki abban nő fel, hogy a határai átléphetők, az azt tanulja meg, hogy nincsenek határok” – tette hozzá mindehhez Orvos-Tóth Noémi. Akinek ugyanis gyerekként megsértették a határait, az felnőttként nehezen tudja majd tiszteletben tartani másokét. A beszélgetésen felmerült az is, hogy az erőszaktevő nem feltétlenül mindig férfi – a könyvben is találni erre példát –, aminek kapcsán Térey János kifejtette, hogy a regény egyik kulcsfogalma a szégyen, ám ha egy érett nő közelít egy fiúhoz, a szégyen másképp telepszik rá, „holott ez ugyanolyan illetéktelen beavatkozásnak” számít.

Dermesztő flashbackek

A lélek rendszerint úgy működik, hogy az ember elfojtja a megterhelő emlékeket. Orvos-Tóthnak volt például olyan páciense, akinek az esemény után 20-30 évvel villantak be emlékképek a gyerekkori abúzusról, egészen addig elfojtotta őket. Péterfy-Novák Éva elmondta, hogy akikkel ő beszélgetett, már mind terápia után voltak – egyetlen kivétel volt, de az az ember nem is tudott megnyílni és beszélni a traumáiról.

Térey János szerint a bántalmazás erőszak-ábrázolásának története messzire nyúlik vissza (elég csak a mitológiai történetek vérben és erőszakban tobzódó jeleneteire gondolnunk), nem úgy az intim abúzusé – a magyar irodalmi hagyományban Móricznál olvasható az első hasonló jellegű ábrázolás, mégpedig az Árvácskában, melynek hőse rengeteg fizikai – ezek között szexuális – erőszak elszenvedője. Ám az irodalom legtöbbször a fizikai erőszakot ábrázolja, ami Till Attila szerint visszavezethető a férfi nézőpontra is. Tilla kiemelte a nagypapa figurájának kettősségét is, akinek bár óriási szíve van, mégis kihasználja a többieket. És míg általában az emberek éles határvonalat húznak az erőszaktevők és az áldozatok között, és mindig világos, ki a jó és ki a gonosz, Péterfy-Novák Éva könyvében nincs ilyen klasszikus felosztás, és „szövevényes, hogy ki kit szeret”. Szóba került az E/1. személyű elbeszélői hang jelentősége is. Az író azt mondta, így erősebben át tudta adni az érzéseit, és bár a nagypapát eredetileg E/3.-ban írta meg, saját megítélése szerint úgy az „borzasztó volt”, emiatt visszaírta E/1.-be.

peterfynovak_3.jpg

Elhangzott az is, hogy a traumáink nem különülnek el, egy családon belül kihatnak a többiekre is, és a gyerekek azokat akár generációkon át cipelhetik magukkal. Orvos-Tóth Noémi Popper Pétert idézte, aki szerint kapcsolatban sérülünk és abban tudunk gyógyulni is. Szerinte muszáj észben tartani, hogy attól, hogy valaminek vége van, még nem jelenti azt, hogy el is múlt, éppen amiatt nagyon fontos, hogy azok, akik bármilyen szinten elszenvedői egy abúzusnak, mindig merjenek segítséget kérni.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!