Zöld kiadók: Mik azok a környezetbarát betűtípusok?
vn

Zöld kiadók: Mik azok a környezetbarát betűtípusok?

A világ egyik legnagyobb kiadója, a HarperCollins több ezer fát mentett meg azzal, hogy az utóbbi pár évben apró, zöld szemléletű változtatásokat vezettek be a könyvtervezés terén.

Biztosan ti is tapasztaltátok már, hogy ha egy thrillert vagy egy romantikus könyvet olvastok, gyorsabban faljátok az oldalakat, mint mondjuk egy nagyregény, netán egy tényirodalmi kötet fogyasztása alatt. Ez pedig nemcsak a műfaj sajátosságainak, hanem annak is köszönhető, hogy a kiadók láthatatlan, de igen fontos munkatársai, a könyvtervezők igyekeznek a laptükör elrendezésével és a betűtípussal a lehető legjobbá tenni az olvasásélményünket. De mióta számít a könyvdesignban a kiadóknak a zöld gondolat?

Hogyan lehet egy könyv zöld is meg olvasmányos is?

A világ öt legnagyobb kiadója közé tartozó HarperCollins tervezői az elmúlt három év során egy új küldetés jegyében gondolták újra a munkájukat. A többek között Mark Twain, a Brontë nővérek, H. G. Wells, Agatha Christie, valamint J. R. R. Tolkien életműveit gondozó vállalat dizájnért felelős munkatársainak a fő kérdése az volt, hogyan lehet a könyvoldalak olvasmányossága megtartása mellett a lehető legtöbb papírt megtakarítani. A kiadványaik karbonlábnyomának csökkentésének lehetőségét a layout, illetve a felhasznált tinta- és betűtípusok finomításában találták meg. A Fast Company cikke szerint a szóban forgó időszakban így közel 250 millió oldalt sikerült megtakarítaniuk. Vagyis, bár továbbra is a könyvkiadás zászlóshajójának számítanak,

2021-ban újragondolt praxisuknak köszönhetően 5618-cal kevesebb fát kellett kivágniuk.

A vékony Bibliák

Az ötlettel a kiadó keresztény címekért felelős részlege, a Zondervan Bibles állt elő, hiszen a Szentírás annak dacára is a bestseller-listák élmezőnyébe tartozik, hogy nem éppen vékony kötet. A Zondervan tervezői 2015-ban arra jutottak, hogy az oldalak elrendezése és a betűtípus megváltoztatásával jelentősen csökkenthetik a felhasznált papír mennyiségét – ezzel pedig természetesen a cég nyomdaköltségét is.

Az általuk kifejlesztett NIV Comfort Print névre keresztelt betűtípusnak hála, 350 oldallal lett soványabb az általuk forgalmazott Biblia és a számításaik szerint egy év alatt 100 millió oldalnyi papírt takarítottak meg.

Ami egymásra pakolva az Empire State Building négyszeres magasságának felelne meg.

Akik fogyókúrára küldték a betűtípusokat

Tracey Menzies, a HarperCollins kreatív műveletekért és gyártásért felelős alelnöke ezt követően vizsgálta meg, hogy vajon az egész vállalat számára hasznosíthatók-e a Zondervan újításai. Az átállás teljesen új típusú gondolkodást kívánt a kiadó tervezőitől, de úgy fest, megérte.

Az újratervezés során a csapat egy 600 oldalnál is hosszabb kötetből elkészített 50 féle próbanyomatot. Sokat kísérleteztek a szabadon hagyható fehér felületek arányaival,

végül pedig sikerült meghatározniuk azt a 15 leginkább környezetbarát betűtípust, amelyet a HarperCollins azóta is preferál.

„Az volt a cél, hogy az olvasó lehetőleg ne is vegye észre a változtatásokat” ‒ mondta a Fast Company-nak Menzies. Az eredményt ki-ki ítélje meg maga. Az alábbi kép jobb oldalán a kevésbé helytakarékos Bembóval szemben győzedelmeskedő Garamond Pro betűtípussal befolyatott szöveg látható.

-

Forrás: HarperCollins

Mint a már többször idézett cikkben Menzies rámutat, a könyvkiadásban éles verseny folyik. És bár a fenntartható gyakorlatokkal a HarperCollins erőforrásokat takarít meg, arra is fontos figyelniük, hogy ez nem mehet az olvasói élmény rovására.

És hogy miként érhető el, hogy jól lakjon a kecske és megmaradjon a káposzta is? A zöld könyvdesign előszeretettel alkalmaz például olyan betűkészleteket, amik kevesebb tintát igényelnek, hisz ez kétszeresen is megéri. Egyrészt, nem üt át a túloldalra akkor sem, ha vékonyabb papírra nyomják a kötetet, másrészt eleve kevesebb festék fogy.

Nyitókép: David Emrich / Unsplash