A kötet szerzői megmutatják, hogyan varázsoljuk inspiráló, harmóniát sugárzó hellyé a munkaterületünket, hogyan osszuk be az időnket, és miként szervezzük meg úgy a munkahelyi életünket, hogy a lehető legtöbb örömet leljük a munkánkban. Láss hozzá már ma, kövesd Marie Kondo és Scott Sonenshein tanácsait, és ne feledd: a rendrakás „valójában egy kalandos út önmagunk megismerése felé”.
Állandóan kimerültnek, szétszórtnak és demotiváltnak érzed magad a munkahelyeden? Az asztalod merő káosz, és sosem találsz meg semmit? A napod nagy részében semmitmondó értekezleteken ülsz és lényegtelen e-mailekre válaszolsz? Nehéz betartanod a határidőket? Ennek nem kell így lennie. Nézz bele a könyvbe, és kezdd el most a változtatást!
Marie Kondo & Scott Sonenshein: Örömteli munka - Teremts rendet, és találd meg a harmóniát a munkádban is
Fordította Kurdiné Mohácsi Gabriella
Hogyan változtatta meg az életemet a munkaterületem rendbetétele
Az egyetem elvégzése után egy munkaerő-közvetítő cégnél kaptam állást, a vállalati értékesítési osztályon. Azonban a lelkesedésem, hogy csatlakoztam a dolgozók világához, rövid életű volt. Bár természetes, hogy az új alkalmazottak kezdetben nehézségekkel találják szembe magukat, az én értékesítési teljesítményem úgy tűnt, az idő múlásával sem javul. Tizenöten voltunk új alkalmazottak abban az évben, és én mindig a három legrosszabb között voltam.
Korán érkeztem az irodába, órákat töltöttem leendő ügyfelek hívogatásával, elmentem a megbeszélt találkozókra, és közben újabb lehetséges ügyfelekről készítettem listákat. Este gyorsan bekaptam egy tálka tésztát az épület aljában lévő kifőzdében, majd visszatértem az asztalomhoz, hogy anyagokat készítsek elő.
Úgy tűnt, állandóan dolgozom, mégsem volt eredménye.
Egy nap, miután letettem a kagylót egy újabb kör kiábrándító hívást követően, nagyot sóhajtottam, és lehajtottam a fejemet. Csalódottan néztem végig az asztalomon, és döbbenten láttam, hogy teljes a káosz. Szétszórva a billentyűzetem körül ott éktelenkedett egy halom idejétmúlt lista, egy félkész szerződés, egy papírpohár teával, amit még nem ittam meg, egy összeaszott teafilter, egy egyhetes ásványvíz, néhány papírfecni, amikre a munkatársaimtól kapott értékesítési tippeket firkáltam, egy olvasatlan üzleti könyv, amit valaki ajánlott, egy kupak nélküli toll, egy tűzőgép, amivel iratokat akartam összetűzni, de elfeledkeztem róla.
Nem hittem a szememnek. Hogy történhetett meg ez? Egyetemista korom óta rendteremtő tanácsadóként dolgoztam, mégis hiába bíztam a rendrakási képességeimben, annyira lefoglalt az új munkám, hogy már nem volt időm a tanácsadásra, és még az otthoni takarítási szokásaimat is elhanyagoltam. Valahogy elvesztettem a kapcsolatot a bennem lakozó rendrakó zsenivel. Nem csoda, hogy nem voltam sikeres a munkámban.
Másnap reggel már hétkor bent voltam az irodában, hogy rendet tegyek az asztalomon. Minden tudásomat és képességemet latba vetettem, amit az évek során összegyűjtöttem, és alig egy óra alatt végeztem.
Hamarosan az asztalom tiszta és rendezett lett.
Csupán a telefonomat és a számítógépemet hagytam elöl.
Bár szeretném azt állítani, hogy az értékesítési teljesítményem azonnal kilőtt, a dolgok nem változtak meg ilyen gyorsan. Mégis sokkal jobban éreztem magam az asztalomnál. Azonnal megtaláltam az iratokat, amikre szükségem volt. Nem kellett őrülten keresgélnem a találkozók előtt, és amikor visszatértem, azonnal nekiláthattam a következő feladatnak. Fokozatosan egyre több örömömet leltem a munkámban.
A rendrakás volt a szenvedélyem éveken át, és hittem abban, hogy az otthonunk rendbetétele megváltoztathatja az életünket. De most rádöbbentem, hogy a rendezett munkakörnyezet szintén nagyon fontos. Ahogy a teljesen megújult asztalomnál ültem, azt éreztem, hogy a rendben tartása szórakoztatóbbá teheti a munkámat, és segíthet megszeretni azt.
Miért javítja a rendrakás a munkateljesítményt
„Az asztalom annyira rendetlen, nagyon zavar” – vallotta be bizalmasan egy nap a kolléganőm, Lisa. Ugyanazon az emeleten dolgozott, ahol én is. Amikor látta, hogy rendbe tettem az asztalomat, kíváncsi lett, és a tanácsomat kérte. Sosem volt túl jó a rendrakásban, még gyerekkorában sem, és a szülei rengeteg holmit halmoztak fel az otthonukban. Saját bevallása szerint az ő lakása is merő szemétdomb volt. „Nemcsak hogy nem tettem rendet sosem, de fel sem merült bennem, hogy kellene” – mondta.
De az irodában dolgozva ráébredt, hogy az asztala sokkal rendetlenebb, mint bárki másé.
A története nem egyedülálló. Az otthonunk és a munkahelyünk között az a fő különbség, hogy a munkahelyen látnak bennünket az emberek. Az otthonunkban szinte senki nem látja a ruháinkat és a könyveinket, akár a padlón is heverhetnek szétszórva, senki sem fogja szóvá tenni. De az irodában, ahol mindannyian egy területen osztozunk, a különbség egy rendezett és egy rendetlen asztal között mindenki számára szembetűnő. Meglepő módon ennek a ténynek sokkal nagyobb hatása van a munkánkra, mint azt a legtöbben gondolják.
Egy kutatás, amely a munkavállalók munkahelyi értékeléseit vizsgálta, arra az eredményre jutott, hogy minél rendezettebb a tér valaki körül, annál valószínűbb, hogy mások ambiciózusnak, intelligensnek, lelkesnek, nyugodtnak látják, míg egy másik vizsgálat kimutatta, hogy az ilyen embereket magabiztosnak, barátságosnak, szorgalmasnak és kedvesnek találják. A jelzők listája alapján ezek a munkavállalók igazi győzteseknek tűnnek. További tanulmányok azt is kimutatták, hogy a rendszerető emberek gyakrabban nyerik el mások bizalmát, és nagyobb valószínűséggel kapnak előléptetést. Más kutatások azt bizonyítják, hogy a szakmai előmenetelhez nem csupán az kell, hogy jó véleménnyel legyenek rólunk, hanem az is, hogy magas elvárásokat támasszanak felénk, mivel az elvárások szintjének megfelelően teljesítünk.
A magasabb elvárások növelik az önbizalmunkat és javítják a teljesítményünket.
A Pygmalion-hatás néven ismert elmélet alapját olyan kutatások képezik, amelyek azt mutatják, hogy a tanulók osztályzatai javulnak, ha azt érzik, a tanáraik ezt várják el tőlük. A Pygmalion-hatás a munkahelyi környezetben is kimutatható, mivel az alkalmazottak teljesítménye a velük szemben támasztott elvárások szintje alapján emelkedik, illetve csökken.
E kutatások eredményeit három egyszerű pontban lehet összefoglalni.
A rendezett íróasztal növeli a megbecsültségünket és a teljesítőképességünket.
Ez fokozza az önbecsülésünket és növeli a motivációnkat. Ennek eredményeként keményebben dolgozunk és javul a teljesítményünk. Ha így nézzük, a rendrakás jó üzletnek tűnik, nem?
Miután Lisa megfogadta a munkahelyi rendrakásra vonatkozó tanácsaimat, az értékesítési teljesítménye javult, dicséretet kapott a főnökétől, és egyre magabiztosabban végezte a munkáját. Ami engem illet, mondhatjuk, hogy a cégen belül magas pontszámot kaptam a rendteremtő képességemért, és ez boldoggá tett.
A rendetlen emberek valóban kreatívabbak?
A csupasz, rendezett íróasztal steril és unalmas. „Ha egy rendetlen íróasztal rendetlen elmére utal, akkor egy üres íróasztal mire utal?” Ezeket a szavakat a kreatív zseninek, Albert Einsteinnek tulajdonítják. Akár valóban elhangzottak ezek a szavak, akár nem, az asztalát könyvek és papírok borították. Pablo Picasso úgy festett, hogy egy halom festmény vette körül, és Steve Jobs, az Apple alapítója állítólag szándékosan tartott rendetlenséget az irodájában.
A rendetlen zsenikről szóló legendáknak se szeri, se száma.
Még a Minnesotai Egyetem kutatói is arra a következtetésre jutottak az egyik tanulmányukban, hogy a rendetlen munkakörnyezet nagyobb valószínűséggel generál kreatív ötleteket.
Talán az ilyen történetek miatt az emberek sokszor megerősítést várnak tőlem. „De a rendetlen asztal jó, nem? – kérdezik. – Ösztönzi a kreativitást, ugye?” Ha kíváncsi vagy, hogy a rendetlen asztalod hatékonyabbá tesz-e, és vajon érdemes-e tovább olvasnod a könyvet, próbáld ki az alábbi gyakorlatot. Képzeld magad elé az asztalodat az irodában, vagy a stúdiódban vagy a munkahelyeden. Vagy ha épp ott ülsz ebben a pillanatban, nézz körül alaposan, és válaszolj ezekre a kérdésekre.
Tényleg jó érzéssel tölt el, ahogy most itt dolgozol?
Örömet szerez mindennap ennél az íróasztalnál dolgozni?
Biztos vagy benne, hogy maximális teret engedsz a kreativitásodnak?
Tényleg vissza akarsz térni ide holnap is?
Ezeknek a kérdéseknek nem az a céljuk, hogy rossz érzéseket keltsenek benned. Inkább az, hogy megismerd, hogyan érzel a munkakörnyezeted iránt. Ha habozás nélkül igennel válaszoltál mindegyikre, akkor sok örömödet leled a munkádban. De ha a válaszaid nem voltak annyira egyértelműek, és a szíved egy kicsit is összeszorult, akkor a rendrakás mindenképpen megér egy próbát.
Hogy őszinte legyek, nem számít, melyik a jobb – egy rendezett asztal, vagy egy olyan, amin teljes a káosz. A legfontosabb, hogy te magad tisztában legyél azzal, milyen munkakörnyezetben érzed jól magad, és ismerd a saját kritériumaidat.
A rendrakás a legjobb módja annak, hogy megismerd a valódi szükségleteidet.
Sok ügyfelem, miután a módszeremet követve rendet rakott a lakásában, az egyszerű, csupasz térben találva magát rájött, hogy több dekorációra vágyik. Ezek a kliensek a felismerést követően számukra kedves apróságokkal díszítették az otthonaikat. Az emberek gyakran csak a rendrakás után ébrednek rá, hogy milyen környezetben érzik jól magukat.
Te is az a típus vagy, aki rendezett környezetben bontakoztatja ki legkönnyebben a kreativitását? Vagy pont a rendetlenségben találnak meg a legjobb ötletek? Mindegy, melyik csoportba tartozol, a rendrakás folyamata segít felfedezni, milyen környezetben tudsz majd igazán szárnyalni.
Fotó: Libri