Íme, egy jó példa arra, hogyan készíthetsz gigacégként valódi virális tartalmat. A Pfizer a Super Bowlra időzítette reklámspotját, amiben direkt szörnyű animációval fakadnak dalra a tudománytörténet nagyjai. Könyveket ajánlunk a hír mellé.
Egészen elképesztő reklámot forgatott a 175 éves Pfizer a vasárnapi Super Bowlra – és itt az elképesztőt nem kifejezetten pozitívan értjük.
A Here’s to Science című spot 60 másodperces és a Queen slágerét, a Don’t Stop Me Nowt bömböltetve veszi végig a tudománytörténet kiemelkedő pillanatait és alakjait művészeti alkotásokon, rajzokon, festményeken keresztül.
Ezzel önmagában nem is lenne probléma, mindig üdvözöljük a játékos edukációt, csakhogy az ódon és szépséges könyvtárban induló reklámban aztán azt látjuk, ahogy dalra fakad egy koponya, Newton és Arkhimédész, Dr. Tulp anatómiájának alanya, a tetem, sőt, Karikó Katalin is egy fotóján, valamint a cég alapítói Charles Pfizer és Charles Erhart is. Mindezt pedig végtelenül gagyi AI-animációval, hiszen ennél már sokkal profibbat is lehet készíteni, de nyilvánvalóan nem akartak.
És az a helyzet,
hogy van valami hipnotikus ebben az egyszerre groteszk és béna tátogásban.
Igazi színarany, tudatosan megtervezett trash, amit itt látunk, és működik a virális hatás, hiszen most mi is írunk róla. Íme:
A Super Bowl a világ egyik legnézettebb sporteseménye, a közvetítést sok millió ember követi, így a reklámokért csillagászati összegeket kell fizetni, és hagyományosan ilyenkor vetítik a legnagyobb költségvetésű spotokat.
Bár a Pfizer nem kívánt nyilatkozni arról, hogy mennyit költött a reklámra, a CBS szerint egy 30 másodperces Super Bowl-reklám ára 6,5 és 7 millió dollár (kb. 2,5 milliárd forint) között lehet – a Pfizer reklámja pedig 60 másodperces volt (az eredeti 90 másodperces változatból lerövidítve).
Karikó Katalin Áttörések című önéletrajzi könyvéről jelent meg könyvajánló a brit napilapban, a cikkben többek között a magyar tudós kitartását méltatják.
A reklám egyébként a rákgyógyításra futott ki, és az utolsó jelenetében már mindenféle digitális trükközés nélkül egy kislányt látunk, amint gyógyultan és boldogan távozik a kórházból.
A Pfizer a Covid idején vált az átlagember számára is ismert gyógyszergyártó céggé, a vakcina elkészüléséről Brendan Borrell kötetét ajánljuk. Ebben az oknyomozó újságíró szerző érzékletesen írta meg, miképpen küzdöttek a vírussal – és egymással – a vakcinaversenyben résztvevő gyógyszergyárak. A könyvbe itt bele is olvashatsz.
A reklám persze egy másik jelenségre is rámutat, ha viccesen/borzasztóan is, ez pedig az AI fejlődése, aminek robbanásszerű terjedéséről és a közeljövőben várható következményeiről a Deep Mind egyik társalapítója és a mesterséges intelligencia egyik vezető fejlesztője, Mustafa Suleyman írt A következő hullám című könyvében. Erről itt írtunk, itt pedig beleolvashatsz.