Alexandre Leforestier francia üzletember, a Panodyssey vezérigazgatója éppen a svájci hegyekben túrázott, amikor kipattant a fejéből a Panodyssey ötlete, amely egy olyan közösségi platform, ahol a legfontosabb kulcsszó az etika és a biztonság. Honnan jött az inspiráció? Miért kiemelten fontos, hogy a Panodyssey európai? Hogyan lehet és egyáltalán érdemes-e versenybe szállni az amerikai médiacégekkel? Többek között ezekről kérdeztük a Panodyssey alapítóját.
A Panodyssey egy Franciaországból indult kezdeményezés, melynek fő célkitűzése egy közösségi oldal létrehozása: a felületen a felhasználóknak lehetőségük van saját szövegeik közvetlen publikálására és monetizálására. Arról, hogy hogyan működik a Panodyssey, hogy miért éri meg használni az íróknak és az olvasóknak is, ebben a cikkben írtunk alaposabban.
A Creative Room European Alliance konzorcium feladata, hogy a Panodysseyt Európa más részein is megismerjék. E nemzetközi program keretében több mint 9 európai ország különböző szervezetei működnek együtt. 2022 őszétől pedig, a Könyves Magazinnal szakmai partnerségben, Magyarországon is elindult a Panodyssey platform népszerűsítésére indított projekt.
Mi inspirálta a Panodyssey-t? És miért éppen ezt a nevet választotta a projektnek?
A név a görög mitológiából jön. Azok az istenek ihlették, akik védelmezik a gyengébbeket, az állatokat és a természetet. A Panodyssey ötlete néhány éve fogalmazódott meg bennem, amikor a svájci hegyekben túráztam. Ekkor határoztam el, hogy létrehozok egy olyan közösségi oldalt, ahol az írás áll a fókuszban. Az volt a legfőbb motivációm, hogy olyan teret teremtsek, ahol a szerzők biztonságban megoszthatják egymással az írásaikat és ahol egyetlen reklám sem tereli el a figyelmet a művészetről. Olyan közösséget akartam építeni, ahol mindenki a saját ízlése és érdeklődése szerint szabadon írhat és olvashat. Az elmúlt évek során számtalanszor csalódtam a közösségi oldalakban, ezért végig az a cél lebegett a szemem előtt, hogy olyat hozzak létre, amit én is szívesen használnék.
Ahol nincs manipuláció, nincs csalás és nincsenek kamuprofilok.
Honnan tudta, hogyan kell felépíteni egy ilyen oldalt?
Több mint húsz éve ezzel foglalkozom. Korábban a zenei szcénában dolgoztam, 2007-ben alapítottam egy francia streamingszolgáltatást, a Qobuz-t, így nem volt újdonság valamit a nulláról felépíteni. Van tapasztalatom a Facebook és az Amazon működésével kapcsolatban, ezért tudtam, hogyan működik technikailag egy ilyen vállalkozás. Nagyon szeretek másokkal kreatív projekteken dolgozni, arról nem is beszélve, hogy rajongok az irodalomért. Szóval minden adott volt.
A Panodyssey egyik célkitűzése, hogy ellensúlyozza az amerikai közösségi médiát, miközben nem zár ki senkit, vagyis az oldal a világ bármely pontjáról elérhető. Mi a probléma az amerikai közösségi média működésével?
Európaiként ki vagyunk szolgáltatva a kínai és az amerikai közösségi médiának. Miért van ez így? Mert nincs helyi, azaz nincs jelentőségteljes európai média.
A Panodyssey elsősorban filozófia. Egyfajta alternatívája a Google-nek, az Amazonnak, a Metának, a Microsoftnak és az Apple-nek.
Jó úton járunk ahhoz, hogy a digitális tér palettája színesebb legyen és bízom benne, hogy a Panodyssey fontos értékeket képvisel. Sokkal több kisebb és értékesebb felületre lenne szükség. Szerintem ez lehet a jövő.
Mi volt az első lépés? Hogyan indult el a Panodyssey?
Négy éve bemutattam a projektet az Európai Bizottságnak. Ekkor még csak az ötlet volt meg. Nem volt sem pénz, sem csapat. Később elnyertem az Európai Bizottság támogatását. Eltelt néhány év, mire megtörténtek az első látható lépések. Mostanra pedig ott tartunk, hogy a Creative Room European Alliance konzorcium és a Pandoyssey egy nemzetközi programon keresztül már több mint kilenc országgal dolgozik együtt, és hamarosan ezen a területen is bővül a projekt.
Ez remek, de a GMMA-val (Google, Amazon, Meta, Microsoft, Apple – a szerk.) és a TikTok-al nehéz versenyezni. Mit gondol, miért képes erre mégis a Pandoyssey?
Ennek több oka van. Az első és legfontosabb az, hogy az említett oldalak lefárasztják a felhasználót. Lehet, hogy nem tudatosul benned, de a hirdetések stresszelnek és elvárásokat támasztanak feléd. Nem tudom, megfigyelted-e, de véleményem szerint egyre fárasztóbb bármilyen médiatartalmat fogyasztani.
A hirdetések nem hagynak időt és teret a kreatív gondolatok megszületésére.
Pedig ezekhez időre és nyugalomra van szükség. Azt hiszem, az az előnyünk, hogy a Panodyssey pontosan ezt biztosítja. Emellett pedig olyan értékeket képvisel, amelyekkel jelenleg semmilyen más platform sem rendelkezik.
Melyek ezek az értékek?
Mind közül a legfontosabb a biztonság. A felhasználónak nem kell amiatt aggódnia, hogy a szellemi tulajdona rossz kezekbe kerül. Közvetlenül publikálhatja a szövegeit és az oldal közvetlenül összeköti az olvasóval. Szerintem az sem utolsó, hogy az írásokat nemcsak megosztani és olvasni lehet, hanem véleményezni is. Mivel ez egy európai projekt, számtalan országból érkeznek szövegek. A mindennapi életben a nyelvi korlátok miatt sokkal kisebb eséllyel találkozik mondjuk egy magyar szerző és egy cseh olvasó. Jelenleg öt nyelvre fordítjuk a műveket, de a következő lépés az, hogy ezt bővítsük. Emellett a telefonos formátumon is nagy erőkkel dolgozunk.
Mit tudhatunk a telefonos fejlesztésről?
Ez tulajdonképpen egy hírfolyam, ami mobilról is elérhető lesz.
Azért hoztuk létre, hogy növeljük a szerzők láthatóságát.
Rövid és lényegre törő formátumot kell elképzelni. A szerzők rövid bejegyzéseket tehetnek közzé a hírfolyamban, de posztolhatnak akár képeket is, vagy megoszthatják a pillanatnyi érzéseiket. Mindezt továbbra is ingyenesen, reklámok nélkül. Azt szeretnénk, ha még többen megosztanák a véleményüket egy-egy szöveggel, vagy rövid bejegyzéssel kapcsolatban. Kétféle hírfolyamot hozunk létre: az egyik személyre szabottan működik majd, vagyis a felhasználók csak olyan bejegyzéseket láthatnak, amiket az általuk követett szerzők osztanak meg. A másik viszont egy általános hírfolyam lesz, ahol az összes alkotó által közzétett bejegyzés látható. A rövidebb posztok mellett továbbra is a hosszabb publikációkon marad a hangsúly, de úgy gondoljuk, hogy a hírfolyammal megerősíthetjük a szerzők közötti kapcsolatot.