Minden, amit Jeff VanderMeer univerzumáról tudnod kell - A-tól Z-ig

.konyvesblog. | 2014. május 14. |

AreaXTheSouthernReach.JPG

Az X Térség

Ismét a kinti megjelenéssel egy időben, május 6-tól olvasható magyarul Jeff VanderMeer new weird, horror és sci-fi elemekkel átszőtt könyvtrilógiájának második része, a Kontroll. (Itt tudod elolvasni az első 31 oldalt) Hogy néhány kérdésünkre választ találjunk,  beleástuk magunkat a szerző munkásságába, és jó sok érdekességre bukkantunk. Hol található a valóságban a rejtélyes X Térség? Mi is az a Déli Végek? És hogy jönnek a képbe nyulak, John le Carré, Franz Kafka vagy China Miéville?

A mint Annihilation, Authority és Acceptance: Vagyis szó szerint Megsemmisítés, Hatalom, Elfogadás. Ezek a Déli Végek-trilógia eredeti címei. A szerző magyar kiadója, az Agave Könyvek kevésbé negatív csengésű, inkább visszafogottabb, hasonlóan erős egyszavas címeket választott. Az első kötetből Expedíció, a másodikból Kontroll lett (a harmadikra még várnunk kell), melyek érdekesen asszociatívak és gazdagon értelmezhetőek, különösen az egyes művek ismeretében.

B mint Botanika: VanderMeer egyik írói sajátossága, hogy rendkívül találékonyan használja fel a természettudományok, főleg biológia, geológia, fizika, kémia, valamint a botanika iránti vonzalmát. Ez az Expedícióban bemutatott X Térség hipnotikus, ismeretlen világával különösen szépen megjelenik. A vadul burjánzó, érintetlen növény- és állatvilág, kísérteties ökoszisztéma nemcsak helyszínnek kiváló, vagy szolgál érdekes alapanyagul a feszültségteremtéshez, de általa VanderMeer a mesélés mellett érdekes eszmefuttatásokba is belebonyolódik.

C mint China Miéville: A kritikusok és olvasók előszeretettel emlegetik Miéville és VanderMeer nevét együtt, ráadásul a két weird fiction író jóban is van egymással. Pár éve VanderMeer a blogján közzé is tette egy beszélgetésüket, amelyben kitárgyalták a sci-fi, horror, fantasy olyan fontos, eldöntendő kérdéseit, mint Jack Vance vagy H.P. Lovecraft, Ursula K. LeGuin vagy Ray Bradbury, emlősök vagy hüllők.

693480-china-mielville.jpgChina Miéville

D mint Déli Végek: Az Expedícióban megismert X Térség kísértetiesen tökéletes világát hosszú évtizedek óta ez a meglehetősen tökéletlen kormányzati szervezet próbálja feltérképezni, kevés sikerrel. „A Déli Végek az idők során elavult, jelentéktelenné vált, egy szunnyadó titkot őrizget.” – írja VanderMeer. Míg az első műben mindössze utalások vannak a  Déli Végek szerepére,arra, hogy mi a tényleges feladata, és hogy kik állnak mögötte, a Kontrollban a főszereplő, az új igazgató vizsgálódásaival bepillantást nyerünk a határvidékén álló, rejtélyes ügynökség zárt kapui mögé.

E mint Eric Nyquist: A Déli Végek-trilógia szinte minden kiadásához gyönyörű borítók készültek. Az amerikai könyvek külsejét Eric Nyquist tervezte, amelyekből nagyszerű gif-borítók is készültek.  De nem csak a külföldi, a hazai kiadások is különlegesek a kivágott előlappal. Az Expedíciót a szimbolikus „X”, míg a Kontrollt nyúlforma díszíti. Utóbbiról előzetesen annyit érdemes tudni, hogy a nyúl a Déli Végek egyik bizarr kísérletének fontos szereplője.

anigif_enhanced-16101-1394903752-14.gif


F mint Florida: Pontosabban Észak-Florida, de említhetnénk a Fidzsi-szigetek őserdeit is. Az X Térség elképzelt világára ez a két valós helyszín, és annak élővilága, domborzata volt nagy hatással. VanderMeer 25 év floridai tapasztalatai mellett egyéb konkrét utazásainak, túráinak, hegyi és erdei kalandjainak élményét átformálva alkotta meg a térség topográfiáját.

anigif_original-grid-image-6678-1394903791-15.gifG mint Gomba: A botanika és természetimádat témáját már említettük, de érdekes külön kiemelni, hogy a gomba VanderMeer műveinek visszatérő motívuma. Egyfajta ambivalenciával van jelen bennük, egyszerre pozitív és negatív hatással bír, megjelenik a kártékony, fertőző és élősködő oldala, ugyanakkor a gyógyító hatása vagy fontossága is a körforgásban.

H mint Hallucináció: Örvénylő, nehéz gondolatok, bódító hangulatok, barangolás az óriási mohaszőnyegekkel, ismeretlen pszilocibin növényekkel benőtt városokban és rengetegekben, Hieronymus Bosch rémalakjai, spóraalapú földalatti lények. VanderMeer régi és új történeteinél egyaránt elkerülhetetlen a pszichedelikus élmény, és a bevitt dózistól függően intenzív, mozgalmas hallucinációk alakulhatnak ki. Spirális, gyönyörű, egymásba fonódó minták, fények és színkavalkád, a gyors, intenzív hatás miatt félelem, paranoid gondolatok és pánik, nyugalom és gyönyörű eufória váltakozik.

I mint Internet: VanderMeer azon szerzők közé tartozik, akinek kifejezetten érdekes, hasznos honlapja rendszeresen hírt ad a könyveivel kapcsolatos mindenféle dolgokról, de Facebookon is aktív. Ezzel például mindenképpen Miéville ellentéte, aki idegenkedik a közösségi oldalaktól. Mindenesetre érdemes ezeket a felületeken nézegetni, számtalan érdekességet, cikkeket, grafikákat, ajánlókat lehet találni, például a Déli Végek hivatalos oldalán.

J mint John le Carré: Az új trilógia második felvonása, a Kontroll több szempontból is a kémirodalom jelentős alakjához kötődik. VanderMeer a Déli Végek konspiratív és nem kicsit zakkant titkos ügynökeinek világát bemutatva  idézi meg le Carré műveit. A mű stílusa az Expedícióhoz képest leheletnyit lassabb, kimértebb, jól illeszkedik a főszereplő John „Kontroll” Rodriguez személyiségéhez. Kontrollnak nem csak a neve egyértelmű utalás, de igazi le Carré-karakter. Precíz, analitikus személyiség, akinek jócskán akad sötét folt a múltjában.

lecarrelead_1.jpgJohn le Carré

K mint Kafka: A bürokrácia zavaros, átláthatatlan működésének témája, egy kis szorongás, plusz a valóság és rémálom közötti elmosódások miatt a trilógia első két kötetét olvasva joggal merül fel Franz Kafka neve. Maga VanderMeer is hangsúlyozta, hogy nagyon szereti a szerző műveit, és Kim Stanley Robinson is úgy jellemezte az Expedíciót, mint „kafkai rémálmot”. A művek mondanivalója sok helyütt az egzisztencialista filozófiához közelít. Ráadásul a nyomasztó atmoszféra nem csak az olvasóra telepszik rá, de velünk együtt a főszereplők bezárkózását, önmagukkal való szembenézését is eredményezi. Az Expedícióban a totális ismeretlen, és a kiképzés során elidegenített felfedezők, a Kontrollban a rideg, távolságtartó ügynöki légkör erősíti a létbizonytalanság érzését.

L mint Lovecraft: Az Expedíció nem szokványos könyv, nehéz rajta fogást találni, de sok irodalmi hatást érződik rajta. A Sztrugackij fivérek és Stanisław Lem mellett leginkább H. P. Lovecraftot emlegeti mindenki, noha VanderMeer elmondta, hogy nem érzi ezt ennyire egyértelműen. Az biztos, hogy az Expedíció alapszituációja és nyelvezete kapcsán néhol határozottan felsejlik a Cthulhu-mítosz univerzuma is.

M mint Marketing: Ha kedvcsinálásról van szó, VanderMeer a marketing eszközeit is találékonyan használja. Finch című sötét detektívregényéhez a Murder By Death készített remek zenét, a Déli Végek-trilógiát pedig bónusz illusztrációk, kreatív interjúk és interaktív weboldalak teszik még izgalmasabbá. Ugyanakkor VanderMeer IRL is feltalálja magát, turnéi során unalmas felolvasások helyett zenével, vizuális anyagokkal kísért előadásokat tart.

N mint Narratív – A trilógia első két kötetének elbeszélésmódja meglehetősen sajátos, VanderMeer előszeretettel ugrál az idősíkok, jelenetek, emléktöredékek között. Ez a nem-lineáris szerkezet a korábbi műveire is jellemző volt, a Veniss Underground regényében például a három főszereplő három nézőpontja adja a struktúrát, és azokhoz illeszkedve különböző nézőpontokban írta meg a cselekményt - első, második és harmadik személyben, ami meglehetősen bravúros teljesítmény.

gg.jpgO mint Ordítás: VanderMeer kifejezetten kevés jól definiálható, kézzelfogható horror elemet használ, az a néhány viszont, ami közelít ehhez, mondhatni zsigerig hatol. Ilyen az X Térség lápos-nádasának mélyéről érkező jajongó, ordító hang. „Ennél azonban ezerszer rosszabb a szürkületkor életre kapó állandó, halk jajongás. A tenger felől süvítő szél és az egyhangú táj eltompította irányérzékünket, ezért nehezen becsüljük meg, honnan jön a hang. Mintha a ciprusokba felszivárgó fekete vízből áradna.” – meséli az Expedícióban a főszereplő biológus.

P mint Paramount Pictures: A megfilmesítési jogokat már a megjelenés előtt megvásárolta a Paramount Pictures, és VanderMeer a februári interjúnkban elmondta, hogy bár sok részlettel még nem szolgálhat, folynak a tárgyalások. Jóllehet, az első két könyv képei, jelenetei nagyon erősek, amelyekből egy igazán ügyes operatőr csodát hozhatna ki (öröm lenne óriási vásznon nézni az X Térség vadonját, vagy a Déli Végek furcsa épületkomplexumát, körülötte a kékesen-szürkésen hideg köddel és esőfüggönnyel), a cselekményeket tekintve az alapanyag semmi esetre sem könnyedén feldolgoztató. Mi azért egy nagyszabású, megalkuvó közönségbarát film helyett egy bevállalós, kreatív sorozatnak jobban örülnénk.

R mint Rémálmok: VanderMeer több korábbi művét is álmok, rémálmok inspirálták, melyekről úgy tartja, hogy bár olykor jó kiindulási pontok, önmagukban kevesek, nem egyszerű belőlük tényleges sztorit faragni. Új regénysorozata esetében betegségből lábadozva álmodta, hogy egy toronyban szűk folyosóján halad lefelé, ahol a falakat mindenhol élő szövet borítja, melyek egyben feliratokat is alkotnak. Ez adta az Expedíció alapötletét.

S mint Stílusgyakorlat: A Déli Végek egyik érdekessége, hogy minden kötete más-más stílusban íródott, ezáltal illeszkedik az egyes szereplőkhöz, a könyvek helyszíneihez, a mesélt történethez. Az Expedíció inkább álomszerű, néhol lírai és a szépirodalomság felé hajlik, nyelvileg pedig a Kontroll is sokszínű, noha a főszereplő személyiségéhez már egy egészen más hangvétel passzol.

T mint Torony: Az X Térség két emblematikus, és az expedíciósok által is többé-kevésbé bejárt helye a világítótorony, és egy másik óriási, kacskaringós lépcsős,  földbeásott építmény, melyet mindenki alagútnak hív, csak az Expedíció főszereplője látja toronynak. Utóbbiba belépve szereplőink félig szerves, félig szervetlen építményben találják magukat, a falakat élő, lélegző szövet fedi, és lefelé haladva furcsa írásokat fedeznek fel rajta. Tehát pontosan VanderMeer fentebb említett álmában találják magukat, melyet a szerző próbált úgy átültetni, hogy még a megálmodott feliratok is többé-kevésbé szó szerint beleszőtte.

Ú mint Újságírás: VanderMeer nem csak szépirodalmi szerzőként, szerkesztőként, de újságíróként is tevékeny. Cikkei, kritikái, esszéi jelentek meg a Washington Post könyves rovatában, a Publishers Weeklyben. Továbbá rendszeres bloggere az Amazon kultúrblogjának.

51pYKyqRRQL.jpgV mint Veniss: Az X Térség és a Déli Végek előtt VanderMeer több jelentős regényhez külön városokat, világokat épített. Ilyen volt Ambergris, és már emlegetett Veniss Underground is, mely egy bányák, kunyhók, hulladék alkotta földalatti labirintusrendszer, sötét és szürreális metropolisz, ahol a könyörtelen Quinn uralkodik. A Veniss Undergroundban három szereplő kvázi-mitologikus utazását ismerhetjük meg, és általuk Veniss életének egy rövid periódusát.

W mint World-fantasy: VanderMeer eddig kétszer nyert World Fantay-díjat. Először a The Transformation of Martin Lake című novelláért, másodszor pedig Forrest Aguirre horror és fantasy íróval megosztva a Leviathán antológia 3. részéért. De felesége, Anne VanderMeer szerkesztői munkásságát is több nevezéssel és díjjal jutalmazták már.

X mint X térség: A Déli-Végek trilógia központi rejtélye az X Térség, melyet hiába járunk be az első kötetben, végül elég keveset tudunk meg róla. A történet szerint úgy 30 évvel ezelőtt egy környezeti katasztrófa következtében jött létre, valójában nem igazán tudni, miért pont ott, azon a helyen, és pláne miként jelent meg a határ, esetleg létezik-e máshol is ilyen jelenség. Párhuzamos világ, földönkívüliek, sok teória és találgatás kering róla. A számtalan kísérletbe a Déli Végek foga is kezd látszólag beletörni, a sorra elbukó expedíciók és rengeteg anyag, videofelvétel sem juttatja őket közelebb a titok nyitjához. Pedig az idő egyre inkább sürgeti őket. Van az X Térségben valami lenyűgözően egzotikus, felkavaró, ugyanakkor mégis teljesen banális és hétköznapi.

Z mint Zene: A cikk végére egy kis zenehallgatást ajánlunk. A Déli Végek trilógia egyik szépsége, hogy a sok hatást, utalást tekintve is rendkívül komplex és szövevényes. Az Expedíciót például rengeteg zene hatotta, például ismét a Murder By Death, a Swans The Seer albuma, vagy a Mogwai-tól a Les Revenants sorozathoz készült lemez.

Források: Agave, npr.org, largehearted boy, Hannah Davis, Jeff VanderMeer

Szerző: Andok Tamás

 

 

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!