8 ember, aki megváltoztatta Lena Dunham életét

Rostás Eni | 2015. február 14. |

 

Far too excited to find this at the Puerto Vallarta airport. Muchas gracias, mi amigas! (Oh Jesus I AM my mother)

A photo posted by Lena Dunham (@lenadunham) on

Miután a Random House 2012 őszén 3,7 millió dollárt fizetett Lena Dunham első könyvének jogaiért, az egész online sajtó arra volt kíváncsi, hogy a „kivételes irodalmi tehetségként” beharangozott Dunham írásban is beváltja-e majd a hozzá fűzött reményeket. Huszonéves barátnőkről szóló sorozata, a Csajok abban az évben a legnagyobb tévés szenzációnak számított - a vakmerőtől a generációsig mindenféle hangzatos jelzővel illették. 2013 szeptemberében megjelent a Not That Kind of Girl, ami Nem olyan csaj – Egy fiatal nő útmutatója az élethez címmel hétfőtől magyarul is olvasható lesz. Dunham öt fejezetnyi esszét gyűjtött össze benne életről, halálról, szexről, testképről, szorongásról, kendőzetlenül őszintén, fanyar humorral, és jelentős adag öniróniával. Sorra veszi a férfiakat, akikkel lefeküdt, bepillantást enged legtitkosabb és legmegalázóbb dokumentumába, a fogyókúrás kalórianaplójába, elárulja, hogy miért szereti New Yorkot, és azt is, hogy mi van a táskájában.

Lena Dunham: Nem olyan csaj - Egy fiatal nő útmutatója az élethez

Bookline Könyvek, 2015, 320 oldal, 3192 Ft

 

A néha egy tinilány mikroblogjára vagy épp Youtube-vlogjába illő fejezetek, listák és lávsztorik mellett azonban számos olyan kérdésre is rávilágít, amit egy testével és az élettel ismerkedő fiatal lány talán csak egy névtelen internetes fórumon merne feltenni. Lena Dunham memoárja nem váltja meg a világot, de fontos témákat tárgyal - nemi erőszakot, áldozathibáztatást, étkezési zavart, OCD-t, depressziót, endometrózist. Teszi mindezt olyan őszintén, néha már tolakodóan őszintén, hogy csak az emlékeztet rá, hogy egy Brooklynban nevelkedett művészgyerek első 27 évének történetét olvassuk, hogy nem vegetás tésztán él a főiskolán, és a McDonalds helyett filmsztároknak árul gyerekruhát. Dunhamet emlegették már generációja hangjaként, a 2010-es évek mumblecore királynőjeként és az utóbbi idők egyik legsikeresebb self-made womanjeként is, de kapott már hideget-meleget, amiért a tévében mutogatja teljesen átlagos, vagyis nem modellalkatú testét. A Csajok indulása óta megosztó és megkerülhetetlen, de esszékötetének ironikus, banális és végletekig realista történetei a filmvásznon, vagy szépprózaként sokkal jobban működnének. Minél öregebb ugyanis az ember, annál kevésbé érdekli mások neurózisa. Van elég baja a sajátjával.

Ahelyett, hogy listába szednénk szexuális partnereit, és kiszámolnánk, hogy 2010-ben összesen hány kalóriát fogyasztott, kiválasztottunk 8 embert a könyvből, akik hatással voltak Dunham életére. 

Igor

Azokban az időkben, amikor a számítógépek megjelentek az iskolákban, Dunham nem lelkesedett túlzottan a modern technikáért, sőt, tanárai szerint valódi ellenségeskedéssel viszonyult „a ronda, tömzsi robotokhoz”. Mikor az első Apple felbukkant a nappalijukban, Dunham leküzdte technofóbiáját, és ötödikes korára már épp annyit lógott a cseten, mint kortársai. Kilencedikben összebarátkozott az új lánnyal, Julianával, aki punkkoncertekre járt, hamis személyije volt és tetoválása, a szűzhártyájától viszont már rég sikerült megszabadulnia. Egyik partifotóján Dunham, vagyis Trixiebelle86 kiszúrta magának Igort, a kékszemű orosz vegánt. Juliana közbenjárására még aznap este felvillant az első csetbuborék, benne a 15 éves Dunham következő három hónapját leginkább meghatározó üzenettel: „Szia, Igor vagyok.” Míg a környezetében pubertáskodó fiúk tudomást sem vettek róla, Igor a cseten elküldött fotó alapján Christina Aguilerához hasonlította, a lány pedig úgy érezte, végre talált valakit, aki ugyanolyan kívülállónak érezi magát, mint ő. Ráadásul hímnemű valakit. Első személyes találkozójukon csak Dunham jelent meg, a fiú pedig később cseten kért bocsánatot távolmaradása miatt, ám a meghiúsult randi után üzeneteinek száma fokozatosan csökkent. Hónapokkal később Juliana elmesélte barátnőjének, hogy Igor túladagolta a metadont, lenyelte a saját nyelvét és meghalt. A halálhír olvastán Dunham csak annyit akart tudni, mondta-e a fiú a haverjainak halála előtt, hogy már nem kedveli. Igor nickneve egy évvel később villant fel ismét a csetszobában, de amint Dunham rásziázott, a név azonnal eltűnt.

Barry

Dunham hétéves volt, amikor először hallotta a nemi erőszak kifejezést, és még húsz sem, amikor egy két lábon járó, ’80-as évekbeli aerobic-videó, Barry jóvoltából testközelből is megtapasztalta. Barrynek ironikus hipszterbajsza volt meg republikánus nézetei, Dunham pedig egyetértett a barátnőivel abban, hogy leginkább a hátborzongató jelző passzol rá. Barry egy sörrel és Xanax-szal felturbózott buliból kísérte haza Dunhamet, hiába figyelmeztette a lányt egyik barátja még a pakolóban. Kiesett néhány perc, majd a következő snittben már a koliszoba padlóján tekeregtek, a Laokoón-csoport kígyóinak szerepét pedig Barry farka alakította. Erőszakos volt és követelőző, de Dunham végig arról győzködte magát, hogy ami történik, az tényleg a saját döntése. Néhány kicsavart pozitúrával később lakótársa jukkájának egyik ágán felfedezte az óvszert, aminek nem a bánatos szobanövényt, hanem őt kellett volna védenie az egyéjszakás szex nem kívánt következményeitől. Azonnal kidobta Barryt a szobájából, másnap pedig újabb nevet iktatott a szexpartnereit felsorakoztató adatbázisba. A fiú neve mellé az orgazmushiány és az extrém erőszakosság került. Barrynek másnap fogalma sem volt, hogy előző este kinek a vaginájában kirándult, Dunham pedig sosem tett feljelentést, nem hordozta körbe szégyenmatracát a kampuszon, sőt elsőre igazából fel sem fogta, hogy mi történt vele. Amikor szobatársa közölte, hogy őt bizony megerőszakolták, csak nevetett, ám a következő héten még mindig olyan fájdalmai voltak, hogy fel kellett keresnie anyja nőgyógyászát. Időközben az is kiderült, hogy a fiúnak nem Dunham volt az egyetlen áldozata. A Nem olyan csaj megjelenése után felbukkant egy Barry nevű Oberlin-diák, akire ráillett a memoárban szereplő személyleírás. Az „igazi Barry” tagadta a vádakat, és kártérítést követelt. Ő valószínűleg nem tudta értelmezni azt az egyszerű mondatot, miszerint a könyv néhány szereplőjének neve nem fedi a valóságot.

 

Nellie

Első személyes találkozójuk előtt Dunham hallomásból már ismerte Nellie-t, „a csodás brit drámaírót”, szőkített hajjal, sápadt arccal, modern Jeanne d'Arc-nak öltözve. Egy New Yorker fesztiválon találkoztak először, a Dunhamnél alig két hónappal fiatalabb lány pedig élőben leginkább egy fontos halott művészhez, például John Keats-hez vagy Edie Sedgwickhez hasonlított. A következő találkozásukra Londonban került sor, és egy Oscar Wilde-i karakterrel zsúfolt klub, valamint egy puccos halétterem után Dunham egy igazi művészkommunában találta magát - huszonegyedik századi brit romantikus költők, egykori gyerekszínészek, és állatfület viselő művészlányok között. Mindezt egy olyan házban, ami akár a legutolsó Mike Leight-film, a Mr. Turner díszletéül is beillett volna. Dunhamet lenyűgözte Nellie személyisége és munkássága, és brit lány is egyértelművé tette, hogy érdeklődik iránta. Még az sem zavarta, hogy újdonsült amerikai barátnője vörösbort hányt a padlóra. Ám végül hiába cseréltek telefonszámot, az androgün drámaíró örökre megmaradt Dunham plátói girl crush-ának.

Grace

A könyv megjelenése után nemcsak „az igazi Barry” felbukkanása kavart botrányt, de azok a fejezetek is, melyekben Dunham húgához, a hat évvel fiatalabb Grace-ez való viszonyát taglalja. Az olyan bekezdések miatt, mint amiben elmeséli, hogy bekukkantott Grace lába közé, azonnal a jobboldali sajtó kereszttüzébe került, és azzal vádolták, hogy szexuálisan zaklatta testvérét. Dunham a vádakra egy nagy LOL-lal reagált, és azt is kifejtette, hogy csak gratulálni tud, ha a vádaskodó újságírók gyerekkorukban sosem villantottak kuki vagy nunit társaiknak. Grace egy egész fejezetet kapott a memoárban - Dunham elmeséli, mennyire nem örült a betolakodónak, amikor hazahozták a kórházból, mennyire tehetségesnek tartja a húgát, és azt is, hogyan coming outolt neki 17 éves korában egy tányér pad thai felett. Grace természetesen megvédte nővérét a vádaktól, az amerikai írónő, Emily Gould pedig egy egész cikket szentelt annak, hogy elmagyarázza, miért nonszensz már feltételezni is, hogy Dunham szexuális ragadozó. A bekukkantós incidens egyébként épp a legjobbkor történt, ugyanis a legtöbb gyerekhez hasonlóan Grace is szeretett oda nem illő tárgyakat gyömöszölni a testnyílásaiba. Dunham kíváncsisága miatt nem kellett napoknak eltelnie, hogy édesanyjuk felfedezze a kavicsokat kisebbik lánya lába között.

Laurie 

Tiny Furniture (teljes film)

"Anyám találta fel a szelfit.” – kezdi a szexjeleneteket, valamint a nyilvános vetkőzést taglaló fejezetet Dunham. Anyja, Laurie Simmons fotóművész, már a hetvenes évek elején maga felé fordította a kamerát, és bár korábban is voltak, akik saját magukat fényképezték, Dunham szerint ő tökéletesítette a különösebb szándék nélküli önfotózás. A Nem olyan csajból kiderül például, hogy Simmons mindenféle fura munkát elvállalt, amikor New Yorkba költözött, volt ételstylist, árult billiárdgolyót és egyetlen egyszer még egy japán üzletember mellett is escortoskodott. Laurie Simmons és Grace egyébként nemcsak a memoárban kaptak kitüntetett figyelmet, de mindketten szerepeltek Dunham második filmjében, a Tiny Furniture-ben. Az anyját és a húgát alakították. (A filmben a Csajok Jessája, Jemima Kirke, és Alex Karpovsky, vagyis Ray is felbukkant. – a szerk.) Miután a Tiny Furniture-t bemutatták, egy ismeretlen tinifiú lépett oda Dunhamhez egy austini színház előtt, hogy előadja, mennyit jelentett neki, hogy a lány olyan kendőzetlenül, és a saját tökéletlenségével nem törődve mutatta meg testét a filmvásznon. Mióta látta, ő is sokkal jobban érzi magát a bőrében.

Audrey

Dunham végigrettegte a gyerekkorát. A tejtől az alváson át a helyettesítő tanár véreres szeméig mindenhez irracionális félelemmel közeledett, ezért elég hamar visszajáró vendég lett különböző terapeuták várójában. Robyn volt a harmadik terapeuta, akit meglátogatott, és végül évekre ő lett a befutó. Épp olyan volt, mint azok a göndörhajú, selyemblúzos anyukák, akiket különböző tévéshow-ban lát az ember, és nemcsak kérdezett, de hagyta, hogy tőle is kérdezzenek. Dunham egészen 15 éves koráig dolgozott együtt Robynnal, aki számos módszerrel igyekezett kezelni OCD-jét. Az egyik foglalkozás után a váróban összefutott Robyn lányával, Audrey-val. Hamarosan kiderült, hogy Audrey tábori barátja, és Dunham iskolai barátja, Sarah, ugyanaz a személy, és a két lány matricákkal dekorált borítékokban kezdett üzengetni egymásnak. Robyn helytelenítette a levelezés, mert nem volt túl etikus magánélettel keverni a munkát, de nagyon sajnálta a dolgot, mert szerinte a két lány eléggé hasonlított. Olyannyira, hogy végül egy főiskolán kötöttek ki, és a gyerekkori tiltást maguk mögött hagyva végre barátok lehettek. Dunham szerint ez volt az egyik legfurább dolog, ami valaha történt vele.

Nathan

Ötödik osztályban Dunham új történelemtanárt kapott. Nathan nemcsak Mezopotámiához értett kiválóan, de azt is tudta, mi a teendő egy bajba jutott hörcsöggyerekkel. A férfi hamar észrevette, hogy Dunham mennyire szeret írni és olvasni, és azt is, hogy nincsenek barátai. Gyakran ebédeltek együtt, a tanár mesélt neki elhunyt feleségéről, irodalomról és az új nejéről is, a lány pedig életében először örömmel ment iskolába. Egy idő után Nathan elkezdte Lenámnak szólítani, masszírozta a nyakát, miközben az osztályhoz beszélt, és szívecskéket rajzolt a táblára, akárhányszor Dunham kimondta, hogy ’like’. A lány örült a figyelemnek, de retteget attól, hogy mit gondolhatnak róla az osztálytársai. Mikor egy társa méltatlankodott a kivételezés miatt, Nathan az ő háziját is le akarta ellenőrizni, ám egy egydolláros bankjegy kíséretében nagy halom befejezetlen lecke hullott ki a lány táskájából. A férfi magához vette a pénzt, és közölte, hogy majd az óra után jelentkezzen érte. Dunham az óra után így is tett, ám azt megtagadta, hogy a tanár ruhája alá nyúljon a bankjegyért. Nathan nem értette, mi a problémája. Olyan jól elbeszélgettek, de ha cselekednie kell, máris beijed?

Meg Ryan 

Delusional Downtown Divas - The Next Big Thing

Diploma után, de még jóval a Csajok forgatása előtt Dunham kilenc hónapot húzott le a Peach and the Babke nevű luxus gyerekruhaboltban, 175 dolláros gyerekpulcsik és két barátnője, Isabel valamint Joana társaságában. Fizetése napi száz dollár volt, és már a sikeres állásinterjúért is 25 dollárt kapott. A ruhabolt unalmában Isabellel és Joanával életre hívta a Delusional Downtown Divas (Zavarodott belvárosi dívák) című internetes minisorozatot, ami három olyan lány kalandjait követte, akik szüleik miatt a New York-i művészszcéna közelében nőttek fel - vagyis a saját életüket. Tizenöt perces sikereiken felbuzdulva Dunham úgy döntött, épp eleget üvöltözött vele a főnöke, amiért nem a megfelelő méretű babaleggings-et adta el Gwyneth Paltrow-nak, és úgy érezte, többre vágyik. Hamarosan elkezdődött a Csajok forgatása. Meg Ryan egyszer járt a boltban, nem vásárolt semmit.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!