Lawrence Block: Scuddernek nincsenek szabályai

.konyvesblog. | 2014. október 31. |

(Kép forrása)

Lawrence Block még 1976-ban kezdett bele a Matthew Scudderről, a zsaruból lett nem hivatalos magánnyomozóról szóló történetébe. Összesen 38 évet és 18 könyvet töltött együtt Block és Scudder, könyvről könyvre ásták bele magukat a mocskosabbnál mocskosabb ügyekbe, nyakalták a piát, és fedezték fel közben New York legkülönfélébb szegleteit.

Noha a 76 éves Block már többször bejelentette a visszavonulását, egyelőre fáradhatatlannak tűnik. Csak 2013-ban minden híresebb regénysorozatának karaktere, így Scudder mellett a betörő Bernie Rhodenbarr és a bérgyilkos J.P. Keller is új történetet kapott, de két további művel is megajándékozta az olvasóit. Most szeptemberben pedig, ha hihetünk a megérzéseinknek, Matthew Scudder végre megkapja azt a neki kijáró, minőségi mozifilmet, amivel a filmipar régóta adós. A Sírok között (A Walk Among the Tombstones) című könyvből készült adaptáció főszerepét Liam Neeson játssza, az alapjául szolgáló regény pedig azonos címmel, a filmmel egy időben érkezik októberben. Emailen kérdeztük az írót.

Az elmúlt években sokszor beszélt a visszavonulásról, de végül mindig folytatta az írást. Most azt olvastam valahol, hogy ismét felhagyna vele. Mi az igazság?

Az évek során többször úgy éreztem, hogy talán végeztem a regényírással. Több mint ötven éve csinálom, és egy barátom rámutatott, hogy az ember eléri azt a szintet, amikor könyvírás helyett talán helyesebb döntés inkább megkímélni a fákat. Gondoltam, esetleg majd írok novellákat, de a regényekkel biztos végeztem. Aztán újra meg újra bebizonyítottam, hogy nem nagyon megy nekem a visszavonulás, mindig találtam olyan könyveket, amiken szívesen dolgoztam. Éppen a múlt héten fejeztem be egy teljesen friss kötetet, még címe sincs. Most elég kimerült vagyok a munkától, és nehéz elképzelni, hogy valaha megint leüljek írni, de elismerem, korábban is volt már ilyen, és az érzés általában nem tart örökké.

Könyves magazin 2014/2.

Libri-Shopline, 2014, 96 oldal, 870 HUF/5 pont + 199 HUF

 

Mi alapján dönti el, hogy melyik sorozatát folytatja? Külső tényezők befolyásolják?

Az efféle elvárásokat próbálom figyelmen kívül hagyni. Miután kész egy könyv, próbálom minél vonzóbbá, eladhatóbbá tenni, de amikor eldöntöm, hogy mit és hogyan fogok írni, akkor az agyamból teljesen kizárom ezeket a dolgokat. Mellesleg a fiatal íróknak is azt javaslom, hogy cselekedjenek hasonlóan. Rövid távon talán a pénzük bánja, de hosszú távon visszafizetődik. És különben is, úgysem csak a pénzért vágtunk bele ebbe az egészbe, nem? Mert ha igen, hát jó nagy hülyék voltunk, az írásból ritkán lehet igazán meggazdagodni.

Hamarosan a mozikban a Sírok között filmváltozata. Ön már látta tavaly, milyen lett?

Nagyon jó. A sztoriban van néhány változtatás, mint ahogy a filmadaptációknál általában ez elő szokott fordulni, de Liam Neeson tökéletesen formálja meg Matthew Scuddert, akinek a megjelenése teljesen hű a regénybeli karakterhez, és a film egész stílusa nagyszerű. Scott Frank író-rendező csodás munkát végzett. Először 15 éve merült fel benne a Sírok között megfilmesítésének ötlete, és akkoriban nagyon közel is került a megvalósításhoz. Aztán a tervek meghiúsultak, én sokáig azt gondoltam, hogy az egésznek annyi, de Scott sosem mondott le a projektről. Végül megint minden összejött, és kiderült, hogy érdemes volt ennyit várni.

Számomra a Scudder-sorozat mindig is jó filmes alapanyagnak tűnt, de mindössze egyetlen adaptáció készült belőle, még 1986-ban. Mi riaszthatja el a filmeseket?

Mindig volt egy-két ember, aki próbált a könyveimből filmet csinálni. Egyszerűen csak minden olyan nehezen jön össze abban a világban. Valójában, még ha egy igazán pocsék filmet is nézek, nem szívesen ítélem el, mert arra gondolok, hogy az üzleti világ természetét ismerve, már önmagában az figyelemre méltó, hogy egyáltalán valami okból elkészítették. 

„A legtöbb definíció szerint valószínűleg korrupt vagyok” – állítja magáról az ellentmondásos Scudder, aki szerethető, de a tetteiért sokszor könnyű elítélni. Honnan tudja, hogy mikor mi számára a helyes döntés? 

Egy magánnyomozót gyakran úgy jellemeznek (és néha ő is saját magát), mint egy férfit, aki a saját szabályai szerint él. Amit én Scudderban érdekesnek találok, hogy neki valójában nincsenek ilyen szabályai, vagy ha vannak is, hát nem nagyon emlékszik, hova tette a szabálykönyvet. Általában mindig ott, akkor, abban a helyzetben kell rájönnie, hogy mi lenne számára a helyes döntés. Az egyik kritikus egyszer azt mondta, hogy Scudder a szituációs erkölcs szerint él, vagyis mindig az adott helyzet sajátosságaiból indul ki, és a végső döntését is az adott körülményeket figyelembe véve hozza meg. Szerintem ez egy találó megfogalmazás, és sosem gondoltam arra, hogy ez rossz dolog lenne.

Az újabb műveit a korábbiaktól eltérő módszerekkel írta. Mit és miért változtatott?

Az évek során rájöttem, hogy ismeretlen környezetekben, és különösen elzártan dolgozom a legjobban. Többször elmentem különböző írói közösségekbe, és nagyon hasznosnak találtam őket. De aztán rájöttem, hogy nagyjából ugyanazt elérhetem, ha létrehozom a saját kis elzárt közösségem, mondjuk, kiveszek egy hotelszobát egy másik városban. A The Burglar Who Counted the Spoons című regényt egy óceánjáró hajó kabinjában írtam. A korábban említett, még cím nélküli könyvet meg teljes egészében egy philadelphiai apartmanban írtam.

Olvastam, hogy többször járt Magyarországon. Egy elkötelezett New York-i milyennek találta Budapestet?

Sőt, családi kapcsolat is köt Magyarországhoz: a nagyapám az 1800-as évek végén vándorolt ki Amerikába. Amennyire tudom, Budapesten született, de a pontos hely tulajdonképpen bárhol lehetett az Osztrák–Magyar Monarchián belül vagy Németországban. Ami az utazásokat illeti, kétszer voltam Budapesten, de csak az első számít, amikor a feleségemmel 1997 nyarán több napot is ott töltöttünk. Budapest elbűvölően gyönyörű volt, ha jól emlékszem, a Hotel Nemzetiben szálltunk meg, sokat metróztunk, klezmerkoncertre mentünk, és mindig is terveztük, hogy valamikor visszamegyünk. A másik alkalom pár évvel később volt. Egész éjszaka utaztunk, Szkopjéból jöttünk nyolc órát, és a vonaton nem volt semmi étel. A Keletiben szálltunk át, de mielőtt tovább mentünk Münchenbe, kicsit sétáltunk a pályaudvar körül, majd lecsaptunk pár szelet pizzára az állomás egyik standjánál. Mondhatnám, hogy a Keletiben van a világon a legjobb pizza, de azt hiszem, inkább a ragadozó étvágyunknak köszönhetően éreztük annak.

Szerző: Andok Tamás

A cikk eredetileg a Könyves Magazin őszi számában jelent meg!

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!