A vaksötét esztétikája - Krasznahorkai új regényének bemutatója

A vaksötét esztétikája - Krasznahorkai új regényének bemutatója

Rostás Eni | 2016. szeptember 18. |

2148_10.jpg

Unoka Zsolt, Nyáry Krisztián, Víg Mihály, Eszenyi Enikő, Szemerédi Endre, az autóipar egyik ismeretlen szereplője, Krasznahorkai László (és Kazimir Malevics)

Annak, hogy Krasznahorkai László új regényét nem egy teszkóparkoló óriásplakátján, pogácsaszagú kérdezz-felelekkel, újságírókat megtévesztő gerillakampánnyal vagy kulturális műsorok előtt levetített kisfilmekkel reklámozzák, Nyáry Krisztián szerint az az oka, hogy Krasznahorkai László egy marketingzseni, meg egy kicsit az is, hogy nincsenek többé kulturális műsorok. A Báró Wenckheim hazatér  (olvass bele ITT) sötét bemutatója után a marketingzseniséggel kapcsolatban talán csak annak a nézőnek akadtak kétségei, aki hangos háterrenemszámítottammal fejezte ki, hogy erre azért nem számított. Ahogy a Pesti Színházban kihunytak a fények, egy kósza kijelző sem zavart bele a teljes sötétségbe, és nem lehetett többé olyasmikkel kezdeni egy cikket, hogy a láthatóan kissé ideges szerző teveszín nadrágban és könyékig feltűrt fehér ingben üldögélt a díszletül becipelt antik karosszékben, végre az került előtérbe, ami egy könyvbemutatón általában nem nagyon szokott, az olvasó. Sőt, a számos különféle olvasat. Hét nagyon különböző ember próbálta úgy irányítani a közönség fantáziáját, hogy pár pillanatig kizárólag a regény azon aspektusára koncentráljanak, amit ők akár a szakterületüknek is neveztetnének, mindegy, hogy az alkotáshoz szükséges képzelőerőről vagy a gázolajról van épp szó.

Krasznahorkai László: Báró Wenckheim hazatér

Magvető, 2016, 508 oldal, 4990 HUF

 

(A színpadon hét bárszék, a szereplők egyesével sétálnak a sajátjukhoz drámai tangózenére, a színházterem teljesen elsötétül)

A bemutató

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint, sorolja Nyáry, egy átlagos szépirodalmi mű 2005 példányban fogy el, ha a könyvet magyar szerző jegyzi, ez a szám 1256-ra csökken, ahhoz, hogy ne legyen veszteséges, 2000-2500 példányt kellene eladni belőle. A könyvkiadás kockázatainak csökkentése érdekében a kiadó összegyűjti minden rábeszélőképességét, termékmutatót szervez, és megpróbálja meggyőzni az olvasót arról, hogy neki is jó lesz, ha megvásárolja a könyvet. Egy könyvbemutatón arról beszélni, hogy mennyire fontos esemény egy könyvbemutató, már akkor is elég meta lenne, ha nem vaksötétben ülnénk egy színházteremben, ahol a fellépők színpadra érkeztét egyenletes lábdobogás jelzi, és nem gondolkodnánk azon, hogy vajon Anish Kapoor is egy ilyen élmény hatására döntött-e úgy, hogy magának akarja a világ legsötétebb feketéjét, vagy látta-e már Krasznahorkai László a Godspeed You! Black Emperor bármelyik szándékoltan sötét fesztiválfellépését.

Az új Krasznahorkai-regény bemutatója egy olyan termékbemutató volt, ahol nem a komplett termékről, hanem annak alkotórészeiről, közelebbről a szereplőkről és mozgatórugókról esett szó, sőt nem is termékbemutató volt, hanem egyenesen szeánsz. Gázolajszagú és gyertyák nélkül is kissé tűzveszélyes. A boszorkánytábla maga a regény volt, amelynek különböző rétegei és olvasatai megidézték Báró Wenckheim, Hamvas Béla és Erdős Pál szellemét.

A báró

Unoka Zsolt pszichiáter kapta a leghálásabb feladatot, neki magáról a báróról, vagyis Wenckheim Béláról kellett beszélni, úgy emberileg, mint szakmailag. A báró világát a békéscsabai Casino presszóban elcsattant első csók mozgatja, ez a kulcsélmény, amelyhez élete folyamán mindent viszonyít, és ami miatt hosszú órákat képes eltölteni Buenos Aires-i kaszinókban, hogy legalább a névegyezés emlékeztesse őt első és egyetlen szerelmére, Marira. Arról, hogy mekkora nyomot hagyott Bélában, a Mariettává eufemizált csókkirálynő mit sem sejt, mint ahogy arról sem, hogy a báró az emigrációban töltött évek során mentális gyógykezelések egész során esett át. Unoka diagnózisa autizmus spektrumzavar, teljes érdektelenség minden iránt, ami nem a kulcsélménnyel kapcsolatos. A krach akkor üt be, amikor a hazatérését  követően a báró Marika-központú Buenos Aires-i fantáziavilága szembetalálkozik napjaink Békéscsabájának rögvalójával, a legcsekélyebb hepiend, vagy legalább valami félkatarzist hozó nullszaldó pedig még Argentínánál is távolabbra sodródik.

A képzelet

Víg Mihálynak a képzelet jutott, amiről Hamvas és a nem létező valóság bonyolultsága  ugrott be neki,  az írók hatalmas fantáziája, amivel elképzelnek valamit, az olvasó pedig az elképzelésüket képzeli el, az, hogy a könyvadaptációkkal mindig csak a baj van, mert korlátozzák az elképzelést, az egyetlen tárgy, amihez a tárgyi világgal teljesen közömbös báró ragaszkodik, és a valóság, ami mindig ott lohol, szorosan a képzelet nyomában. A regény ebben a tekintetben tulajdonképpen nem más, mint annak gyakorlása, hogy mennyire tudunk együtt haladni valaki fantáziájával, a sötét könyvbemutató meg épp olyan, mint egy könyvadaptáció, amiből csak részleteket láttunk. Tudjuk, hogyan kell elképzelni a romantikus Mari-szerepet magára öltő Eszenyi Enikőt, de a fantáziánkra kell hagyatkoznunk, amikor az autóipar egy számunkra ismeretlen szereplőjét hallgatjuk. A közönség végtelen számú bárót képzelhet maga elé, az enyém La Mancha szalmakalapos lovagja lett, aki az emlékeivel vívja szélmalomharcát és a nagy harcban nem ismeri fel Dulcineáját, Marit.

p9180862.JPG

Egy vaksötét metakönyvbemutatóról szóló beszámoló legmetább illusztrációja talán épp az lehet, amiből a beszámoló megszületett. A cikk szerzőjének írásképe a nagy feketeségben

Az intuíció

Az Abel-díjas matematikusnak, Szemerédi Endrének a képzelet és intuíció kapcsolatáról kellett volna beszélnie, de hamar rájött, hogy ez nem is olyan egyszerű feladat. Kezdetnek próbáljuk meg elfogadni, hogy a képzelet definíciója a következő: a valóság egyes darabjainak véletlenszerű rendezetlen rendezése. Az intuícióhoz viszont szükségünk van némi tudásalapra, de azt, hogy bizonyos ráébredések az intuíció vagy a képzelet eredményei-e, szinte lehetetlen eldönteni. Így például azt is, hogy miért Bolyai János, és miért nem a matematikában sokkal jártasabb édesapja, Bolyai Farkas dolgozta ki a nemeuklideszi geometriát, hogy aztán Felix Klein ellophassa előle a show-t. Ha már intuíció, akkor meg kell emlékezni Erdős Pálról is, akinek különös ismertetőjele a sejtetés volt, mert ugyan választ tudott adni a kérdéseire, de bebizonyítani már nem tudta a válaszát. Ha gyököt vonunk, a végeredmény minden esetben ugyanaz: hogy képzelet-e vagy intuíció, az tulajdonképpen mindegy. Minden emberi tevékenység lényege a termék, nem az, hogy minek az eredménye. Ez például olyan mondat, ami remekül mutatna egy óriásplakáton a békéscsabai teszkóparkolóban, akciós a csirkemell, megjelent az új Krasznahorkai-regény, táplálék testnek és léleknek.

A gázolaj

Fogalmam sincs, hogy az amerikai pop-up művész, Ed Ruscha Twentysix Gasonline Stations (Huszonhat benzinkút, 1963) című albumának volt-e bemutatója, de ha nem, akkor minden bizonnyal a Báró Wenckheim hazatér bemutatóján esett a legtöbb szó a gázolajról. Hogy mi köze ennek Krasznahorkai Békéscsabájához, az kiderül a könyvből, mondaná egy kevésbé jól sikerült könyvtrailer, de helyette egy autókkal foglalkozó férfi terjeszt ismeretet a színpadon a gázolajról, ami Békésben is épp olyan büdös, mint bárhol a világon. A férfi neve helyén Pesót hallok, bár könnyen lehet, hogy az olajos sötétben túlságosan is Argentínára koncentráltam, és ha a báró Japánból tért volna haza, a férfit most Yennek nevezném. Szóba kerül Rudolf Diesel, a T-34-es tank, a dízeles autók elterjedése, és a motortérben felcsapó lángok esetén tanúsítható legésszerűbb magatartás, olyan az egész, mint egy nagy körültekintéssel megírt Wikipédia-szócikk, esetleg a Tűzgyújtás for Dummies, melynek legnagyobb tanulsága, hogy csak akkor kezdjünk el fotózni a Facebookra, ha már sikerült megfékeznünk a lángokat.

A hazatérés

Krasznahorkai László a regény legfontosabb momentumáról, a hazatérésről beszél, saját, regénynek álcázott szavaival, a báróról, aki nem vette észre, hogy mikor ment át a határon, ahogy valószínűleg azt sem vette észre, hogy Budapestre az őszt is magával hozta, épp olyan barna volt, mint Mari kosztümje, amit a halványlila blúzhoz választott a Bélával való nagy találkozásra. Fény nélkül nem lehet élni, summázza a szerző, de a Báró Wenckheim hazatér bemutatója nyugtalanítóbb tanulsággal szolgál. Ha kellően hosszú ideig kényszerülsz bele, könnyen hozzászokik a szemed a sötéthez. 

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!