Kétszáz éve jelent meg a Büszkeség és balítélet

Kétszáz éve jelent meg a Büszkeség és balítélet

.konyvesblog. | 2013. január 28. |


Kétszáz éve, 1813. január 28-án jelent meg először nyomtatásban a Büszkeség és balítélet, amelyet 2003-ban a második legkedveltebb könyvnek választottak a britek – sokatmondó talán, hogy csak A Gyűrűk ura előzte meg akkor, Jean Austen regénye pedig olyan könyveket utasított maga mögé, mint az 1984, az Üvöltő szelek, vagy bármelyik kötet a Harry Potter-szériából. A regény népszerűsége, köszönhetően talán a számtalan feldolgozásnak, a mai napig töretlen, és nem volt ez nagyon másként a maga idejében sem.

Jane Austen népes családja szórakoztatására már egészen fiatalon írogatott, első regénye, az Értelem és érzelem azonban csak 1811-ben jelent meg. Ekkorra azonban már jó néhány kéziratot őrzött a fiókja, így például a First Impressions (Első benyomások) című regényét is: ezt 1796 és 1791 között vetette papírra, majd 1811 és 1812 között többször átírta. A regény később Pride and Prejudice, azaz Büszkeség és balítélet címmel jelent meg 1813-ban.

prideandprejudicetitlepage.jpg

Jean Austen mindössze 41 éves volt, amikor 1817 júliusában elhunyt (vélhetőleg Addison-kórban szenvedett), addig összesen négy regénye jelent meg nyomtatásban (Értelem és érzelem, Büszkeség és balítélet, A mansfieldi kastély, Emma). Nem tudta már befejezni Sandition című regényét, viszont posztumusz megjelent A klastrom titka és a Meggyőző érvek.

A Büszkeség és balítélet megjelenése óta újra és újra rabul ejti olvasóit, és ehhez persze hozzájárul a számtalan belőle készült feldolgozás, vagy az azt inspirációként felhasználó alkotás. Az egyik talán legmesszebbre menő vadhajtás ebben a témában a Büszkeség és balitélet meg a zombik című regény, amelynek szerzője tényleg biztosra ment: nem elég, hogy a világ egyik legkedveltebb romantikus regényét írta át, hanem a népszerű zombi tematikát húzta rá a könyvre. Vagy ott van a Csavard be mint Backham című filmmel itthon is ismert Gurinder Chadha rendezése a Bride and Prejudice, amely a regény bollywoodiasított filmváltozata. 2005-ben a most az Anna Kareninát jegyző Joe Wright rendezett filmet a történetből Keira Knightley főszereplésével. Ezt az adaptációt négy Oscarra jelölték, ezek közül igazán fontos Knightley jelölése volt. Az idén, a Sundance-en bemutatott Austenland című film pedig már a feldolgozás feldolgozása: egy Jane nevű nőt annyira megbabonáz a BBC kultikus, 1995-ös tévéfilmváltozata és a Darcyt játsszó Colin Firth, hogy ellátogat egy Jane Austen-emlékparkba, hogy ott találja meg a szerelmet.

A Büszkeség és balítélet azonban nemcsak a belőle készült feldolgozások miatt érdekes még ma is, hiszen Austen univerzális problémákat feszeget. Akárcsak más regényeiben, a Büszkeség és balítéletben is a maga finom, ironikus módján mond véleményt kora társadalmáról, melyben a nők társadalmi felemelkedésének szinte egyedüli módja az volt, ha megfelelő rangú és vagyonú férjet választottak maguknak. Nem véletlen az sem, hogy Austen az összes regényét névtelenül publikálta, a tizenkilencedik század eleji Anglia ugyanis nem nézte jó szemmel a bármiféle közéleti tevékenységbe fogó nőket.

„Általánosan elismert igazság, hogy a legényembernek, ha vagyonos, okvetlenül kell feleség. Ez az igazság oly mélyen bevésődött a vidéki családok lelkébe, hogy ha ilyen ember csöppen a szomszédságukba, rögtön egyik vagy másik leányuk jog szerinti tulajdonának tekintik, még ha nem ismerik is érzéseit vagy nézeteit” – így kezdődik a regény. Mrs. Bennet életének egyik legfőbb célja, hogy jó partit találjon a lányainak. Az öt lány közül a második a sorban Elizabeth, a regény narrátora, aki hajlamos első benyomásai alapján ítélni (Darcyt például eleinte „nagyon kellemetlen” embernek tartja, a csélcsap Wickhamtől azonban el van ragadtatva), de ugyanez elmondható a gőgös Darcyról is:

„- Melyikre gondolsz? - kérdezte Darcy; megfordult, s egy pillanatra Elizabethre nézett; mikor azonban tekintetük találkozott, elfordította szemét, és hidegen ennyit mondott:
- Megjárja; de nem elég csinos ahhoz, hogy engem kísértésbe ejtsen; olyan hangulatban pedig jelenleg nem vagyok, hogy a mellőzött fiatal hölgyeket felkaroljam.”

Elisabeth Bennet és Marc Darcy párosa máig az egyik legvonzóbb szerelmespár az irodalomtörténetben: egyszerre tudunk rájuk és hibáikra haragudni, csodálni büszkeségüket, korholni őket balul sikerült mondataikért és persze szurkolni nekik, hogy végre lépjenek túl önmagukon és boruljanak egymás karjaiba. Angliában akkora a Büszkeség és balítélet-láz, hogy a mai eseményre a rajongók például ezen az oldalon gyűjtik a Büszkeség és balítéletes relikviákat: van itt az első kiadás borítójával díszített torta, a The Lady magazin Marc Darcyval (azaz az őt legikonikusabban megformáló Colin Firthszel) a címlapon, de bárki feltöltheti saját Büszkeség és balítélet-gyűjteményét is.

pride-and-prejudice-1995-32121795-1280-720.jpg
Jane Austen egyébként annyira vigyázott arra, hogy a közvetlen családtagjain kívül senki se sejtse meg, mivel foglalkozik, hogy kérésére nem olajozták meg a háza egyik ajtaját. A nyikorgás mindig figyelmeztette, ha valaki a szobája felé közeledett, így még időben elrejthette kéziratait. A Memoir of Jane Austen című, eredetileg 1869-ben publikált életrajzában az írónő unokaöccse, James Edward Austen-Leigh beszámolt arról is, hogy Jane Austen ugyanezen okból kisméretű papírlapokra írt, így könnyűszerrel el tudta rejteni azokat.

A regény máig lesikeresebb adaptációja a BBC 1995-ös sorozata, amelyben Jennifer Ehle és Colin Firth alakították Elisabeth Bennetet és Marc Darcyt. A regény egyik központi jelenete a képernyőn is történelmi jelentőségű pillanatokat tartogatott: a brit tévézés máig egyik legnagyobb eseménye sokak szerint az a jelenet, amikor a kitikkadt Marc Darcy egy hirtelen ötlettől vezérelve beugrik a birtokán található kis tóba és néhány perc fürdőzés után úgy ahogy van, vizes mellkasára tapadt inggel sétál vissza a kastélyához, ám az úton szembetalálkozik Miss Bennettel, aki természetesen a sokktól és a lenyűgöző látványtól alig jut szóhoz. A film készítői eredetileg eljátszottak azzal a gondolattal is, hogy Darcy anyaszült meztelenül ugorjon be a tóba, mint ahogy tették ezt akkoriban a férfiak - végül Firth megvétózta az ötletet. A dolog ugye azért is lett volna annyira pikáns, mert nemcsak Elisabeth döbben meg Darcy látványától, hanem ugyebár maga a fiatal arisztokrata is igencsak felfokozott állapotba kerül - vagyis azonnali erekciója lesz, amikor meglátja a lányt.

PRIDE-AND-PREJUDICE-1995_400.jpg

És így érkezünk el a Büszkeség és balítéletből készült feldolgozások talán legviccesebbjéhez, a kortárs szinglirodalom máig legjobb és legalapvetőbb darabjához, a Bridget Jones naplójához. A regény maga is tekinthető egy Büszkeség és balítélet-feldolgozásnak, hiszen a férfi főszereplőt Mark Darcynak hívják, a regényben Bridget örök és óriási rajongója a BBC-féle tévéfilmnek, az ominózus tóba ugrós jelenetet pedig nehéz óráiban akár százszor is képes újra- és újranézni, a regénybeli Darcyval álmodik, hozzá hasonló férfira vágyik, őt imádja, miközben a nagyon is valóságos Darcy-t ugye ki nem állhatja, és helyette a megbízhatatlan Daniel Cleaverért rajong, csakúgy mint a regényben Elisabeth a csélcsap Wickhamért. És ha még nem lenne elég a párhuzamokból, Helen Fielding még egyet csavar rajtuk: a könyv egyik legviccesebb jelenete, mikor Bridget lehetőséget kap, hogy bebizonyítsa, mennyire felkészült és profi újságíró: interjút készíthet magával Colin Firthszel a legújabb filmje kapcsán, ráadásul Rómába repülhet elkészíteni az anyagot. Rengeteget készül is az interjúra - például megint jó sokszor megnézi a tavas jelenetet -, majd számos kalamajka (természetesen lekési a repülőt és majdnem meghiúsul az egész találkozó) után végre szemtől szemben ülhet magával Firthszel, vagyis hát számára Darcyval. Nem is foglalkozik Firth aktuális filmjével, hanem csak és kizárólag a számára legfontosabb kérdésre akar választ kapni: mégis hogyan érték el a forgatáson, hogy Firth inge olyan szexin nedves legyen végig, és vajon hányszor kellett inget cserélnie a felvételek alatt?

A Bridget Jones naplójából készült filmváltozatban aztán sajnos az ismert okok miatt (Darcyt itt is Firth játszotta, így aztán nem tudta volna eljátszani saját magát is a filmben) nem tudták sehogysem elhelyezni a fenti jelenetet, de azért a neten megnézhetjük, ahogy Colin Firth eljátssza, hogy ő Colin Firth:

Az összeállításhoz a MEK, a janeausten.org, a pemberley.com és a literatura.hu anyagait használtuk fel.

Ruff Orsolya - Szekeres Dóra

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!