Pásztor Csörgei Andrea (fotó: Kaméleon Olvasóklub)
Hatodik évadát kezdi idén a Kaméleon Olvasóklub, amely játékos feladatokon keresztül viszi közelebb a gyerekekhez a kortárs gyerekirodalom legjavát. „A szervezők annak idején azt találták ki, hogy olyan mai szövegekkel ismertetik meg a gyerekeket, amelyek az ő életükre reflektálnak, humorosak, jó illusztrációk készülnek hozzájuk, megmozgatják a fantáziát és esetleg kedvet csinálnak ahhoz is, hogy a kisgyerek újabb és újabb könyveket vegyen le a polcról” – írtuk korábban az Olvasóklubról. Az olvasásnépszerűsítő program kreatív feladataiért Pásztor Csörgei Andrea szerkesztő felel, akit a fejlesztői munka hátteréről, a könyvválogatás szempontjairól és a legkedvesebb reakciókról faggattunk.
A Kaméleon mindig a legfrissebb kortárs gyerekkönyveket viszi el a gyerekeknek. Az idei olvasmánylista már nyilvános. Mi alapján válogattok? Melyek azok a szempontok, melyeknek mindenképpen teljesülniük kell ahhoz, hogy egy adott könyv felkerüljön a listára? Fejlesztőként ti milyen szempontokat tartotok mindenképpen szem előtt?
A könyvek kiválasztásánál a minőséget tartjuk az egyik legfontosabb szempontnak mind a szöveg, mind az illusztráció tekintetében, úgy, hogy közben mindvégig szem előtt tartjuk, hogy olyan művekkel dolgozzunk, melyek minden bizonnyal elnyerik a gyerekek tetszését is. Hiszen az elsődleges célunk, hogy megszerettessük velük az olvasást. Emellett arra is ügyelünk, hogy lehetőleg minél több kiadó könyvei közül válogassunk, hogy a játékban részt vevő gyerekek szülei és pedagógusai minél szélesebb kínálatot ismerjenek meg, ezzel is segítsük őket a későbbi olvasmányválasztáshoz.
Minden feladatlap tartalmaz egy-egy szemelvényt valamelyik kortárs magyar gyerekműből. Milyen típusú feladatok kötődnek a szövegrészletekhez? Ezek a feladatok milyen készségeket fejlesztenek?
Igyekszünk minél változatosabb, izgalmas, szórakoztató, kreatív feladatokat készíteni. Cél, hogy a gyerekek inkább játéknak, mintsem feladatnak éljék meg a lapok kitöltését, így a klasszikus feleletválasztós kérdéseken túl gyakran kapnak, betű- és keresztrejtvényeket, szójátékokat, gyakorlatilag mindig kell rajzolniuk, és önállóan szöveget alkotniuk (rövid, irányított fogalmazást, verset írniuk). Általánosságban ezek a feladatok a szövegértést, szövegalkotási kompetenciát fejlesztik, bővítik a szókincset, de fejlesztik a figyelmet, koncentrációt is.
A különböző évfolyamok más és más feladatlapot kapnak, és így más és más könyvet kell a különböző korú gyerekeknek feldolgozniuk. De alapvetően miben különböznek a megoldandó feladatok?
A feladattípusok 2-4. osztályig alapvetően hasonlóak, csak ezek nehézségét, összetettségét igazítjuk az adott évfolyam tudásszintjéhez. Az elsősök feladatai kicsit mások, náluk jórészt az olvasás- és írástanulás előkészítését szeretnénk erősíteni, illetve olyan feladatokat állítunk össze, amelyek adott esetben jelezhetik a szülő, pedagógus számára, ha egy gyereknél diszlexia-, diszgráfiagyanú merül fel.
(fotó: Kaméleon Olvasóklub)
Sok gyereknél már természetes, hogy az olvasáshoz is digitális adathordozókat, eszközöket használ. Miért ragaszkodtatok mégis a kinyomtatott feladatlapokhoz?
Sok esetben a gyerekek igénylik ezt, szívesen gyűjtögetik, rakosgatják az általunk küldött mappába a szépen illusztrált feladatlapokat. Ráadásul sok olyan feladat van, főleg az elsősöknél, ahol például rajzolni kell, ezeket jóval egyszerűbb papíron megoldani, és fontos is, hogy a finommotorikájuk, kézügyességük fejlődjön. Ettől függetlenül bennünk is évről évre felmerül a digitális verzió elkészítése, és hát ki tudja, mit hoz a jövő ezen a téren.
A feladatok között vannak olyanok, melyek megoldásához a gyerekeknek önállóan kell kutatniuk, keresniük. Itt milyen cél lebegett a szemetek előtt, illetve ebbe a körbe alapvetően milyen könyveket válogattatok?
Gyakorlatilag szinte minden könyvhöz kapcsolódik némi kutatómunka. Elsősorban szeretnénk, ha aktív könyvtárhasználóvá válnának, ha megtanulnák mit, hogyan érdemes ott keresni. És nem csak a könyvek között, hanem az interneten is, hiszen ma már a könyvtár erre is lehetőséget kínál. Borzasztó fontos, hasznos, elengedhetetlen tudásnak érezzük ezt. A különféle kérdések között gyakran található olyan, ami más kortárs gyerekirodalmi műre, művekre vonatkozik. Ezzel nem titkolt célunk, hogy minél több szépirodalmi könyvet vegyenek a kezükbe, ismerkedjenek meg velük, és szerencsése esetben kapjanak kedvet az elolvasásukhoz.
Kapcsolódó cikkek:
A kortárs gyerekirodalmat viszi közelebb az alsósokhoz a Kaméleon
JÁTÉK: Nyerj egyéves Kaméleon Olvasóklub tagságot!
Mi volt a legjobb vagy legviccesebb visszajelzés, amit egy gyerektől kaptatok?
Számomra két olyan mozzanat van, amikor azt érzem, nem hiába dolgozunk az Olvasóklubon ennyit: az egyik, amikor egy játékosunk azt meséli el, hogy valamelyik Olvasóklub által megismert könyvet kérte szüleitől ajándékba, mert mindenképp szeretné elolvasni, és megtudni, hogyan végződik a történet. A másik pedig, amikor az ötödik osztályos diákok lelkesen iratkoznak be egy „repetatanévre”, hogy ismét kitölthessék a negyedikeseknek szóló feladatlapot, mert annyira szerettek eddig velünk játszani, és semmiképp nem hagynák ki, csak azért, mert felsősök lettek.
A Könyvesblog olvasói ezen a héten még jelentkezhetnek a Kaméleon Olvasóklub játékába: www.konyvkozosseg.hu/olvasoklub