Írt, hogy megértse önmagát - Ötven éve halt meg Marilyn Monroe

.konyvesblog. | 2012. augusztus 05. |

Két évvel ezelőtt jelent meg meg a Fragments (Részletek) című kötet, amely Marilyn Monroe eddig ismeretlen verseit, leveleit és feljegyzéseit gyűjti össze, és amelyek segítségével talán jobban megismerhetjük a huszadik század egyik legnagyobb hatású szeximbólumának életét és személyiségét. Monroe verseit és szövegeit olvasva a sokat hallott és a színésznőre aggatott “érzékeny” és “meg nem értett” jelzők új értelmet nyernek. Marilyn Monroe nemcsak egy, a hollywoodi gépezet által bedarált és bizonyos értelemben alulértékelt művész volt, hanem ezekkel teljesen tisztában lévő, de rajtuk mégis változtatni képtelen érzékeny és intelligens nő.

A többször zaklatott Norma

Hányatott, kacskaringós út vezetett ahhoz, hogy Norma Jeanből minden idők legszexisebb bálványa lehessen. Apját sose ismerte, anyja pedig pszichés zavarai miatt nem nevelhette őt, így gyerekkora nevelőszülők, nevelőotthonok és rokonok közötti ingázással telt. A tinédzserkorú Norma Jeant szexuálisan többször is zaklatták, volt, hogy éppen a befogadó család egyes férfitagjai. Nem csoda talán, hogy már egészen fiatalon férjhez ment: alig volt tizenhat éves, amikor házasságot kötött James Dougherty-vel (házasságuk négy évig tartott). Miközben férje a tengerentúlon harcolt, a fiatal lány egy repülőgépgyárban vállalt munkát. Itt figyelt fel rá egy fotós, aki egy katonai magazinnak készített képeket. Ő javasolta az ekkor még barna hajú, szemrevaló fiatal nőnek, hogy jelentkezzen az egyik modellügynökségnél.

Az ötlet bevált, Norma Jean több címlapon is pózolt, és Ben Lyon, a Twentieth Century Fox akkori főnöke be is hívta egy meghallgatásra. Ő volt egyébként az, aki végül rávette, hogy nevét változtassa meg Marilyn Monroe-ra. A meghallgatást kisebb szerepek követték, de volt idő, amikor nem volt semmiféle munkája. Szorult helyzetében még abba is belement, hogy egy Tom Kelley nevű fotós meztelen képeket készítsen róla, melyekért összesen ötven dollárt kapott. Az igazi áttörésig 1952-53-ig kellett várnia, ekkor olyan filmekben játszott, mint a Niagara, Szőkék előnyben, Hogyan fogjunk milliomost. A butuska szőke nő alakja ekkorra mát teljesen hozzánőtt, hiába panaszolta azt a New York Timesnak, hogy ő maga inkább komoly drámai szerepekre vágyna. A színésznő szerint Natasha Lytess, aki a színjátszás fortélyai oktatta őt, boldog-boldogtalannak azt mesélte, hogy Monroe-nak milyen hatalmas lelke van, ám „eddig ez még senkit sem érdekelt”.

Annál inkább érdekelte őket Marilyn, a sztár. Imádták, amikor arról beszélt, milyen nehéz volt a gyerekkora, és még azt is megértéssel fogadták, amikor bevallotta, hogy néhány évvel azelőtt azért pózolt meztelenül egy fotós kamerája előtt, mert máskülönben nem tudta volna kifizetni a lakbért. Óriási médiafelhajtás övezte Joe DiMaggio baseball-játékossal 1954-ben kötött házasságát és válását is. Ugyanebben az évben forgatta a Hétévnyi vágyakozást, benne az ikonikus szoknyalibbentős jelenettel. Monroe a következő évben kezdett el találkozgatni a drámaíró Arthur Millerrel, akivel azután 1956-ban össze is házasodtak.

Arthur Miller szerelme és hatása

1957-ben forgatta A herceg és a táncosnő című filmet Laurence Olivier-vel. A tavaly bemutatott Egy hét Marilynnel című film, amelyben Michelle Williams alakította Monroe-t pontosan ennek a filmnek a kulisszái mögé enged betekintést. És bár Monroe ebben az időszakban már igazi sztár volt, egyre nehezebb volt együttdolgozni vele. 1959-ben mutatták be a Van, aki forrón szereti című vígjátékot, ami utóbb nagy siker lett, de a forgatás nem ment zökkenőmentesen. Monroe gyakran késett, hangulatváltozásai voltak, és ha valami nem tetszett neki, ragaszkodott ahhoz, hogy többször újraforgassanak egy-egy jelenetet. Arthur Miller többször is meglátogatta a színésznőt a forgatáson, hogy a jelenlétével erősítse Monroe-t. Évekkel később Timebends című önéletrajzában Miller azt írta Monroe-ról, hogy olyan volt számára, mint „az örvénylő fény, csupa paradoxon és igéző rejtély”.

Miller nevéhez fűződik egyébként utolsó befejezett filmje is. A Kallódó emberek ötlete még 1956-ban született meg, el is készült egy novella, ezt dolgozta át később Miller forgatókönyvvé. A filmet 1960-ban forgatták a nevadai sivatagban, de Monroe-val ekkor már nagyon nehéz volt együttműködni. Gyakran nem tudott részt venni a forgatáson, altatókat szedett, és ivott is. Két hétre kórházba is került.

Monroe, a démonok és a vers

Pedig Monroe tényleg mindent megpróbált, hogy megküzdjön a démonaival: pszichológushoz és pszichiáterhez járt, analizálták, gyógyszerezték, folyamatosan figyelte és elemezte magát, feljegyezte gondolatait, érzéseit, félelmeit, azt is hogy mit evett, mit ivott, mit szedett be, mit álmodott. Minden erejével azon volt, hogy megismerje és megértse magát, hogy sikerüljön végre nyugalmat találnia. És hogy bebizonyítsa, elsősorban magának, hogy valóban nemcsak egy üresfejű szőkeség. Bár az általa játszott szerepek és balul sikerült kapcsolatai sem voltak éppen túl hasznosak az előitéletek elleni küzdelmében.

Monroe feljegyzéseit és felvételeit (nemcsak írt, hanem sokszor magnóra mondta gondolatait) mind színésztanárára Lee Strasbergre hagyta, aki 1982-es haláláig nem hozta őket nyilvánosságra. Strasberg harmadik felesége Anna Mizrahi Strasberg 1999-ben árverésre bocsátotta nagy részüket, több mint tizenhárom millió dolláros bevételre szert téve ezzel. A Strasberg család egyébként máig Monroe örökségéből él, a New York-i Lee Strasberg Theatre&Film Institute például ebből tud működni.

Évekkel az aukció után aztán előkerült a hagyatékból két további doboz is, ezek lettek feldolgozva a 2010-ben megjelent kötetben, és amelyektől a Marilyn életét kutatók és a rajongók azt remélték, válasszal vagy legalábbis adalékkal szolgálhatnak a színésznő máig számos kérdést felvető titokzatos halálával kapcsolatban.

Az írásra Marilynt orvosa Dr. Ralph Greenson bíztatta, akihez Strasbergen keresztül jutott el. 1955-től kezdett el órákat venni Lee Strasbergtől, akivel Elia Kazanon keresztül találkozott. Kazannal egyébként a színésznőnek viszonya is volt.

A feljegyzésekben Monroe végigtekinti életét, felidézi félresikerült házasságait, James Doughertyvel, majd Joe DiMaggioval és nem utolsó sorban persze Arthur Millerrel. Greenson mellett Dr. Margaret Hohenberg, egy magyar származású pszichiáter is kezelte, egy héten ötször is találkoztak. A találkozások során Monroe felidézte élete szörnyű pillanatait, például, hogy fiatalon megerőszakolták, valamint hogy nagynégyje Ida Martin hogyan büntette meg kegyetlenül kiskorában. Így ír ezekről az emlékekről, Hohenberg doktornőről és Strasbergről is:

Ida—I have still
been obeying her—
it’s not only harmful
for me to do so
but unrealality because
life starts from Now

working (doing my tasks that I
have set for myself)
On the stage—I will
not be punished for it
or be whipped
or be threatened
or not be loved
or sent to hell to burn with bad people
feeling that I am also bad.
or be afraid of my [genitals] being
or ashamed
exposed known and seen—
so what
or ashamed of my
sensitive feelings—
Best finest surgeon—Strasberg
to cut me open which I don’t mind since Dr. H
has prepared me—given me anaesthetic
and has also diagnosed the case and
agrees with what has to be done—
an operation—to bring myself back to
life and to cure me of this terrible dis-ease
whatever the hell it is—

and there is absolutely nothing there—
Strasberg is
deeply disappointed but more even—
academically amazed
that he had made such a mistake. He
thought there was going
to be so much—more than he had ever
dreamed possible …
instead there was absolutely nothing—
devoid of
every human living feeling thing—
the only thing
that came out was so finely cut sawdust—like out of a raggedy ann doll—and the sawdust
spills
all over the floor & table and Dr. H is
puzzled
because suddenly she realizes that this is a
new type case. The patient … existing
of complete emptiness
Strasberg’s dreams & hopes for theater
are fallen.
Dr. H’s dreams and hopes for a permanent
psychiatric cure
is given up—Arthur is disappointed—
let down +

Monroe életének talán legnagyobb félelme az volt, hogy csalódást okoz azoknak, akik szeretik. Férjéről, Arthur Millerről például így ír:

I am so concerned
about protecting Arthur
I love him—and he is the
only person—human being I have
ever known that I could love not only
as a man to which I am attracted to
practically
out of my senses about—but he [is] the only
person … that I trust as
muchas myself—because when I do trust my-
self (about certain things) I do fully

Azaz a nagyszerű író, Miller nemcsak egy olyan férfi volt, akihez mélyen vonzódott Monroe, hanem mélyen bízott is benne, legalábbis a kapcsolatuk jó időszakaiban. Még verset is írt hozzá:

my love sleeps besides me—
in the faint light—I see his manly jaw
give way—and the mouth of his
boyhood returns
with a softness softer
its sensitiveness trembling
in stillness
his eyes must have look out
wonderously from the cave of the little
boy—when the things he did not understand—
he forgot
but will he look like this when he is dead
oh unbearable fact inevitable
yet sooner would I rather his love die
than/or him?

A vers a vége felé elsötétül, talán Marilyn előre megérezte, hogy nem lesz jó vége a kapcsolatnak.

Kapcsolata Arthur Millerrel nagyon megromlott, és nem sokkal rá bejelentették, hogy elválnak. 1962-ben forgatta utolsó (be nem fejezett filmjét) Something’s Got to Give címmel, ebből az évből azonban a legemlékezetesebb alakítása talán Kennedy elnök születésnapi ünnepségéhez köthető, ahol elénekelte a Happy Birthday-t. A színésznő 1962. augusztus 5-én hunyt el. Egyes feltételezések szerint öngyilkos lett, és szándékosan túl sok gyógyszert vett be, az összeesküvés-elméletek hívei szerint azonban túl sokat tudott a Kennedy-fivérek terveiről és üzelmeiről (az elnök, JFK mellett Robert Kennedy akkori igazságügyi miniszter szeretője is volt), és ezért akarták valakik még idejében elhallgattatni. Hogy igaz-e vagy sem, lehet, hogy soha nem fogjuk megtudni.

A cikk alapjának a Vanity Fair írását használtuk.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!