Nádas, Millet, Hartay, Jacobsen - Ilyen volt a Margó második napja!

Nádas, Millet, Hartay, Jacobsen - Ilyen volt a Margó második napja!

.konyvesblog. | 2018. október 20. |

Önvédelmi hazugságaink és igazságra való sóvárgásunk élethossziglani feszültségeiről, a gyermeki naivitás és a világra való rácsodálkozás megragadásának lehetőségeiről, a nyolcvanas évek végén szocializálódott generáció rajongásáról és egy elhagyatott szigeten felnövő kislányról is sok szó esett a Margó Irodalmi Fesztivál második napján. 

Nádas Péter ironikusan létösszegez

margofeszt_nadas.jpg

Fotók: Nagy Márton

Péntek este hatkor az idei őszi Margó egyik legfontosabb eseményeként került sor a Nádas Péter életei és irodalmai című pódiumbeszélgetésre. Tóth-Czifra Júlia értő és érző moderálásával folyt a diskurzus Nádas monográfusával, Bazsányi Sándorral és a kortárs magyar- és világirodalom egyik legkiemelkedőbb szerzőjével. A hármas beszélgetés három opus köré szerveződött, a Világló részletekről, Nádas apai nagynénjének és gyámjának, Aranyossy Magdának javított és bővített, unokaöccse által széljegyzetelt kiadású önéletrajzáról, az Én régi elsüllyedt világomról, valamint a Nádas-monográfiáról. S míg rengeteg mindent megtudtunk a zsidó nagypolgári létformából hívő kommunistává lett nagyasszonyról, aki családja életvitele elleni lázadása után már nem volt képes gyilkossá vált elvtársaival is szembefordulni, valamint arról, hogy a monográfus boldogan vonja vissza saját személyiségét, hogy belemerülhessen a nádasi mondatok életkrízisenként változó struktúráiba, egészen odáig, hogy az író milyen élesen reflektálja saját analitikus alkatának olykor hübrisszel is fenyegető kérlelhetetlenségét, a hallgatónak az a benyomása támadt, hogy egy hihetetlenül kifinomult alkotói személyiség létösszegzés szintjére emelkedő megnyilvánulásának tanúja lehet.

Szó esett a nádasi világkép legfontosabb vezérmotívumairól, úgymint az alkatról, a közvetlenség hiábavaló vágyáról és megközelítési lehetőségeiről, valamint önvédelmi hazugságaink és igazságra való sóvárgásunk élethossziglani feszültségeiről. Nádas Péter számára az alkat fogalma a görög kultúra karakter-felfogásából értelmeződik újra, az istenek adománya számára azokat a belső, megváltoztathatatlan határokat jelenti, amelyek között a mindig egyszeri személyiség létérzékelése, ön- és világismeretének érzéki-szellemi mozgásai történnek. A szerző kifinomult (ön)iróniával beszélt arról a feszültségről, amellyel hazugságaink és képmutatásaink védőbástyái mögé húzódva mégis az igazságot és közvetlenséget sóvárogjuk önmagunk és választott társaink vonatkozásában egyaránt. Ennek példájaképpen Bazsányi Sándor megkérte Nádast, hogy beszéljen arról, miért is égette el az Emlékiratok könyvének egyik kéziratát, mire azt a választ kapta, hogy abban a szövegverzióban maga Nádas is megpróbált közvetlenül a „mi az igazság” című kérdésre válaszolni, és be kellett látnia, hogy próbálkozása hiábavaló, mert vágyának tárgya nem adott az emberi létezés keretei között. Önmagunk másokkal dialógusba lépő igazságai az alkotó munkában az autentikus szövegkonstrukció és az elbeszélői szerepjátékok közvetítettségében fénylenek fel és homályosodnak el. Vágyaink tárgyát csak megközelíthetjük, egzisztenciális eseményként talán a zokogás és a szeretkezés pillanataiban járunk legközelebb hozzá.

A zsúfolásig megtelt nagyterem közönsége feszült csendben hallgatta annak az alkotónak elképesztő intenzitású és iróniájú mondatait, aki egy élet következetes és kíméletlen önismereti munkájában kiképződve szólt az emberi lény alkatának ambivalenciáiról. Az este megkoronázásaképpen pedig Nádas felolvasta a Világló részletekl a kiskori „agylázáról” szóló részletet, amelyben az analízis nagymestere szöveggé formálja a nyelvi és érzékelésbeli közvetítettség összeomlásának a víziók és végletes testi kiszolgáltatottság terében végbemenő mozgásait. A taps alig akart szűnni. (Szarka Judit)

A mesés gyerekkorban nem álmodunk szőke hercegről - Catherine Millet

margofeszt_millet.jpg

Miért ír valaki idősen a gyerekkoráról? Valójában csillogó az a gyerekkor vagy csak a fantázia szüleménye? Hogyan befolyásolja a művészettörténészt az író? Többek között ezekre a kérdésekre kapott választ, aki pénteken ellátogatott a Margón Catherine Millet Mesés gyerekkor című könyvének bemutatójára. A szerzővel (az előző este még a reptéren ragadt) Winkler Nóra beszélgetett, közben pedig Rezes Judit olvasott fel a regényből.

Catherine Millet elsőként a ’miért most’ kérdésre válaszolt, amiből kiderült, hogy szerinte az ember élete vége felé egyre jobban próbál kapaszkodni az élete elején történt eseményekbe, és a gyermeki naivitást és a világra való rácsodálkozást próbálja visszaadni. Ennek ellenére, a szülei miatt, akik számára az igazi életet mutatták be, ő sosem hitt abban, hogy majd a szőke herceg eljön érte a fehér lovon. Az eredeti francia címben szereplő mesés szó megálmodottat, boldogat is jelent, de a szerző elmagyarázta, hogy a két jelző nem mindig jár együtt: akiről Millet ír, nem él a boldog gyerekkorban, inkább a megálmodottban. Ez folytatódott későbbi iskolás éveiben, mikor a barátait szórakoztatta a családjáról szóló kiszínezett, humoros történetekkel, az átalakított valósággal. Ebből is fakad kettős látásmódja. Szemlélővé tették, elidegenítették őt, így tudott könnyebben hozzáállni bizonyos helyzetekhez. Winkler Nóra ezt az új tárgyszerűséggel fogalmazta meg (mely különböző képzőművészeti műalkotásokban is megjelenik), miszerint látszik, hogy valami érzelmes is lehetne, de a befogadó elé egy finom fal húzódik. Mintha Millet saját emlékeit egy biztos magas pontról figyelné. Ezzel Millet egyetértett és hozzátette, hogy az effajta látásmód művészettörténész énjéhez is sokat hozzátett.

A könyvben felbukkanó Harold Lloyd-filmjelenet kapcsán a referenciapontok is szóba kerültek. Millet a szétaprózódás miatt úgy gondolta, hogy talán Andy Warhol Marilyn Monroe-s képe lehet az utolsó ilyen közös referencia, amit mindenki ismer. Végül a családi-baráti közeg és a művészeti világba való bekerülés témájával ért véget a beszélgetés. A szülei és a saját élete között hatalmas a különbség, de ők örültek, hogy belépett ebbe a világba. Most megjelent könyvének megírásához talán éppen ezért régi ismerősökkel is találkozott. Ezután mégis megtörténhet az, hogy a ’megérkeztünk’ érzés sokszor nem felel meg az álmoknak. (Raposa Renáta)

Hartay miatt újra elkezdünk rajongani a saját kamaszkorunkért

margofeszt_hartay.jpg

Nem biztos, hogy tudják, ki a szerző, és még a pontos címben sem biztosak, de a piros alapon sárgálló Turbo felirat rengeteg embernek beleégett a retinájába, nem csoda, ha sokan csak így kérik a könyvesboltokban Hartay Csaba új kötetét, a Rajongók voltunk címűt (ITT bele is tudtok olvasni), melyet pénteken este mutattak be a Margón. Hartay elmondja, hogy épp a születésnapján kapott egy Messenger-üzenetet, ami már tulajdonképpen arról értesítette, hogy kész a borító, neki fogalma sem volt, hogy mi lesz rajta („nem ellenkeztem”, mondja most), sőt, a maga részéről sokáig még a címben sem volt biztos. Vagy húsz variáns volt a fejében, köztük a Nem öltünk meg senkit cím is, ami viszont negatív fényt vetett volna a könyvre, így végül elvetette. A mostani címmel azért is elégedett, mert a rajongás amúgy is jellemző a kamaszokra („ez a hevület beleég az emberbe”).

A legelső sztori ötletét egy interjú adta, ami arról szólt, mit jelent, járni valakivel: ma az élő találkozást általában megelőzi a csetelés meg a netes kapcsolattartás, az ő kamaszkorában viszont, ez ’89-90 környékén volt, óriási dolognak számított, amikor valaki először randira vitte a legjobb csajt az osztályból. A többi írást aztán a hasonló élmények hatására mind az elsőkre hegyezte ki: az első cigarettára, az első feles kevertre, az első hamburgerre. Elmeséli, hogy amikor Szarvason először lehetett hamburgert kapni, azt sem tudták, mi az, össze kellett gyűjteni rá a pénzt. Szóba kerül a zene is, amikor „meg kellett küzdeni egy zeneszámért”: ez vagy úgy nézett ki, hogy felkeresték a diszkóst és megkérték, hogy másolja át nekik a számot, vagy magnóval felvették a rádiós kívánságműsorból. Hartay ma már nem tud rajongani a slágerekért, de megjegyzi, hogy annak idején mindenki valamilyen együtteses volt („valaki az egyik héten cure-os volt, a következő héten meg talán már nem”). Beszélgetőtársa, Kiss László a kötet fontos figurái közé sorolja Flipper Öcsit (ennek kapcsán Hartay megjegyzi, hogy szülei vették otthonra a Vakáció-ó-ó kazettát a Dolly Rolltól, és vagy ezt hallgatták, vagy ha nem tetszett, akkor választhatták még „a szovjet nyelvleckéket a tévében”). A zenész halála után Hartay cikket írt Flipper Öcsiről, ami után a család meg is kereste őt. 

De szó esik természetesen a kor akciófilmes ikonjáról, Schwarzeneggerről, meg persze a Terminátorról („döbbenet volt, hogy létezik ilyen ember”), és a nagy kedvenc Elvisről. Közben kiderül az is, hogy Hartay nem volt egy egyszerű gyerek, például a haverjaival krumplival meg hagymával dobálta meg a járókelőket (mire rájöttek, hogy a jégkocka az igazi, azt legalább nem kell utóbb összeszedni a leveshez), de elárulta azt is, hogy a rágókból, amiket a kamionosok dobáltak az út mellett integető gyerekek közé, neki bizony nem jutott: „Nem emlékszem, hogy valaha a kezemben fogtam volna egyetlen darabot is”. (Ruff Orsolya)

Roy Jacobsen: A nők történelmi szerepe még nincs kibeszélve Norvégiában

margofeszt_jacobsen.jpg

Roy Jacobsen nagyon meglepődött, amikor tavaly kiderült, hogy Láthatatlanok című regényét Nemzetközi Man Booker-díjra jelölték, mert nem gondolta volna, hogy egy ilyen lassan csordogáló történet ennyi emberhez el tud jutni. A norvég írót, akinek könyve egy elhagyatott szigeten felnövő kislányról szól, Karafiáth Orsolya kérdezte tegnap este a Margón, ő pedig mesélt könyvének családtörténeti vonatkozásairól, feminista üzenetéről, és arról, hogy milyen volt Norvégia az olaj és a lazac felfedezése előtt.

Elárulta például, hogy a Láthatatlanokat részben édesanyja élete ihlette, aki szintén egy távoli, szinte megközelíthetetlen szigeten nőtt fel. Gyerekkorában éppen emiatt nagyon sok mítoszt hallott a szigetről és az egykor ott élt emberekről, a vakációt pedig rendszeresen ott töltötte. Olyan emberekkel találkozott ott, akik mindent tudtak a tengerről és a túlélésről, és akik az egész életüket ott élték le, míg a hatvanas években nem evakuálták őket. Mint mondta, a cím azért is lett Láthatatlanok, mert azok a szigetek, amikről a könyvben ír, valóban nem látszanak a kontinensről, másrészt pedig azért, mert ezekről az emberekről eddig senki nem írt, még a történészek se.

Arról is szó esett, hogy a gyerekperspektívát azért választotta a történet elmeséléséhez, mert szerinte egy társadalmi rendszer vizsgálatát két szélsőséges pontról lehet megtenni: az egyik az antropológus, a másik a mindenre rákérdező gyerek szemszöge. A könyvnek egyébként fontos feminista üzenete is van, hiszen a nők még láthatatlanabbak voltak ebben a térségben, mint a férfiak. Jacobsen szerint a nők történelmi szerepe Norvégiában még mindig nincs kibeszélve, ezért tartotta fontosnak, hogy erről is írjon. (Forgách Kinga)

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!