Gergely Ágnes: Nem voltak mestereim, nem volt kinek a lábához ülnöm

Ruff Orsolya | 2015. június 12. |

Gergely Ágnessel két évvel ezelőtt interjúztunk; akkor töltötte be 80. életévét, és akkor jelent meg Két szimpla a Kedvesben című memoárkötete is - Az interjúért katt ide! (Fotó: Valuska Gábor)

Gergely Ágnes Két szimpla a Kedvesben című memoárkötete után itt a folytatás, vagy ahogy Barna Imre, az Európa Könyvkiadó főmunkatársa, a kötet szerkesztője nevezte a csütörtök délutáni bemutatón, az ikerkönyv, az Oklahoma ezüstje. Utóbbi alcíme Portrék lett, noha az abban szereplő írók, költők, irodalomközeli emberek mellett ez a kötet legalább annyira szól a szerzőről is, mint róluk.

Az Oklahoma ezüstje történetei ugyanolyan személyesek, mint amúgy Gergely Ágnes minden sora, műfajtól függetlenül – szögezi le rögtön a beszélgetés elején Barna Imre. Huszonnégy pályatárs képe bontakozik ki a történetekből, egy-egy jól megragadott pillanat mások mellett Nemes Nagy Ágnes, Füst Milán, Szabó Magda, Weöres Sándor vagy Zelk Zoltán életéből. A portrék alanyai közül már senki sem él, de ahogy Gergely Ágnes siet leszögezni, nem azért választotta ki éppen őket, mert ők már „nem beszélhetnek”, egyszerűen az a magyarázat, hogy őket ismerte jól. Nagyon szerette volna még beleírni Fodor Andrást, aki jó barátja volt, és Feleki Lászlót, aki sportriporterként kezdte pályafutását, majd a Ludas Matyi munkatársa lett, később pedig filozófiai műveket írt. „Nem tudtam megírni őket, mert nem kaptam meg azt a hívószót, ami ehhez kellett volna” – mondja ugyanakkor most a szerző.

Gergely Ágnes: Oklahoma ezüstje

Európa Könyvkiadó, 2015, 136 oldal, 2790 HUF

 

Barna Imre szerint az írásokban közös motívum lehet a probléma, illetve az író és a portré alanyai között támadt zavar. „Igen, üzemzavar” – veti közbe egyetértően ezen a ponton Gergely Ágnes. Barna Imre ezt a motívumot egy olyan dilemmában, problémában, rossz emlékben találja meg, amely a szerzőt és a kötet szereplőit összekötik. Gergely Ágnes annyival árnyalja a képet, hogy vannak kimondottan kellemes emlékei,  és például a Hajnal Annával kapcsolatos problémái inkább poétikai és nem etikai jellegűek voltak. Barna Imre a portrék közül is kiemeli a Pilinszky Jánosról szólót, amely a kötet címadó darabja is egyben. 1977-ben történt, hogy Gergely Ágnest felkérték, legyen tagja az amerikai Neustadt-díj zsűrijének. A felkérés elfogadásával jelölhetett is alkotót a díjra, a választottja Pilinszky János lett. „Az első pillanattól izgalmas volt, mert elfelejtettem, hol élek” – meséli most Gergely Ágnes. Az akkori művelődési minisztérium ugyanis számon kérte, amiért nem kért előzetes engedélyt a jelölésre. Gergely Ágnes végül kiutazott Oklahomába – hogy ki nyerte végül a díjat, az persze villámgyors guglizással kikereshető, de én most szándékosan nem írom le. Gergely Ágnes mondta azt, hogy volt olyan olvasója, aki krimihez hasonlította ezt az írását, és tény, hogy az egész történet atmoszférája rendkívül feszült, és ahogy fogyatkoznak a díjra esélyesek nevei, ez a feszültség úgy válik egyre kézzel foghatóbbá a műben.

ga_szekely_magda.jpgSzékely Magda

Barna Imre szerint a Pilinszky-történet jól mutatja a kötet sajátosságait, például a dilemmára való emlékezést, illetve az emlékezéshez való viszonyt. Utóbbira elég jó példa lehet az Orbán Ottóról szóló írás: a költő egy egyetemi színi előadás próbáját eleveníti fel, melyben ő spanyol nemest, Gergely Ágnes fehér ruhás hölgyet játszott. Kettejük későbbi levelezéséből ugyanakkor az derül ki, hogy sem a női alak nevére, sem a pontos évszámra nem emlékeznek először pontosan, és míg Orbán Ottó szerint a ruha fehér volt, addig Gergely Ágnes állítja: bordó bársony volt arany csipkedísszel. „Nem tudtam azt sem, hogy epekedő pillantásod nemcsak Esmeraldának szól, de a „munkáskádernek” is, aki mielőtt az egyetemre került volna, egy gyárban esztergálta a vasat. – Na ja – morgom magamban, miközben előtte térdelek és epedve bámulok rá –, így könnyű! Téged nem vettek föl az egyetemre, Ottó, engem meg kirúgtak a főiskoláról, aztán lettem esztergályos. Ez volt a tragédia próbájának kezdete (…)”.

ga_orban_otto.jpgOrbán Ottó

A kötetben helyet kaptak olyan kortársak is, akik nem voltak irodalmárok, mégis közel álltak az irodalomhoz. Így például külön fejezetet kapott doktor Balogh János, aki az író jobb kezének ideggyulladását gyógyította meg. „Enni sem tudtam, nemhogy írni” – emlékezik vissza Gergely Ágnes, aki ebben az időszakban fejben memorizálta A tolmács című regényének utolsó fejezetét, míg végre le tudta írni a sorokat. A portrék ezen körébe tartozik Vattay Elemér fotóművész is. „Senki se ismeri, mindenki ismeri” – mondja róla Gergely Ágnes, hiszen Vattay Elemér készítette Kassák kalapos képét, Pilinszky cigarettás portréját, vagy Latinovits utolsó fotóját.

ga_kassak.jpgKassák Lajos

Gergely Ágnes „nagyon izgalmas arcoknak” nevezte a kötet szereplőit, mindegyiküktől tanult valamit, még ha a kötetben szereplők némelyike nem is volt mindig jóindulattal vele szemben. A mesterséget tanulta tőlük: „megtanultam, hogyan lesz egy mondat kemény és lebegő, és hogyan lesz egy mondat kemény és vékonyvonalú, mint egy rézkarc” – teszi hozzá. Gergely Ágnes azt mondja, fiatalon neki nem volt mentora. Ezzel kezdődik egyébként a Füst Milánról és Kassák Lajosról szóló második fejezet is („Nem voltak mestereim. Nem volt kinek a lábához ülnöm.”), melyben a kezét csókra nyújtó és a jó vers lényegét firtató író-költő képe dereng fel. Gergely Ágnes elmesélte azt is, mennyire megrendítette, amikor az Oklahoma ezüstjéről szóló egyik beszámolóban az állt, hogy a portrékötet szereplői közül többeket már a teljes feledés pora hint be, köztük például Tóth Esztert vagy Székely Magdát. „Azt hittem, elájulok. Székely Magda nemzedékem költője volt” – mondja most a szerző, és nem titkolja, hogy a fenti megállapítás számára egyszerre hihetetlen és fájdalmas.

Fotók: MEK, PIM, Wikipedia

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!