Salla Simukka nemzetközi drogkartellel üldözteti a finn Hófehérkét

barraban | 2014. április 10. |

Salla Simukka: Vérvörös, fordította: Panka Zsóka

Athenaeum Könyvkiadó, 2014, 240 oldal, 2490 HUF

SALLA_SPOTLIGHT-192x268.jpgLumikki Andersson nem is sejti, hogy milyen veszélyes játékba keveredett, amikor tudomást szerzett az osztálytársai birtokába jutott véres bankjegyekről. Alkotója, Salla Simukka viszont pontosan tudja. Éppen akkorába, hogy egy trilógia kelljen ahhoz, hogy kimásszon belőle. A Hófehér-trilógia első, hamarosan magyarul is olvasható kötete, a Vérvörös kapcsán beszélgettünk a finn írónővel - kamaszokról, Hófehérkéről és Lisbeth Salanderről.

Áprilisban jelenik meg nálunk a Hófehér-trilógia első kötete, a Vérvörös. Hogyan ajánlaná a magyar olvasóközönségnek?

Aki szereti a thriller műfaját és a rémisztő meséket, vonzódik a hideg telekhez, és erős női főhősökről akar olvasni, annak mindenképp ajánlom a könyvet, érdemes lesz elolvasnia.

Miért pont Hófehérkéről nevezte el a trilógiát?

Már akkor felötlött bennem, hogy a Vérvörös tökéletes cím lenne egy krimi műfajban íródott regénynek, mielőtt még bármi megírtam volna, amikor még hiányzott a történet és nem voltak meg a karakterek sem. Az is egyértelmű volt számomra, hogy kell majd egy Hófehér (AS White As Snow) és egy Ébenfekete (As Black as Ebony) című könyvet is írnom. És mivel ezek a nevek a Hófehérke klasszikus meséjét idézik, úgy döntöttem, hogy szervesen felhasználom a mesét a saját történetem megalkotásához. A főhőst is ezért neveztem el Lumikkinnek, ami finnül Hófehérkét jelent.

Hatottak önre a filmes Hófehérke-feldolgozások,  mint a Once Upon a Time című sorozat, illetve a Snow White and the Huntsman című film?

Nem igazán. Már azelőtt megfogant bennem a trilógia gondolata, hogy tudomást szereztem volna a filmekről és a sorozatról. Kicsit ijesztő is volt számomra, mikor kiderült, hogy 2012-ben nem egy, hanem rögtön két Hófehérkéről szóló hollywoodi film is vászonra kerül. Nyilván volt valami a levegőben, ez lehet a magyarázat.

Vannak a regénynek önéletrajzi vonatkozásai?

Ezt nehezen állíthatnám. A főhős, Lumikki Andersson teljesen más, mint amilyen én voltam 17 éves koromban. Nekem sok barátom volt, ő pedig amolyan magányos farkas. Természetesen a történet is teljesen fiktív. Viszont ugyanabba az iskolába jártunk,  illetve a regény színhelyéül szolgáló Tampere városában nőttem fel, és itt is élek a mai napig.

Miért választotta témául a fiatalokat? Elsősorban fiataloknak ír, vagy inkább róluk, mindenkinek?

Minden regényemet fiatalokról írtam. Úgy gondolom, a 13 és 25 éves kor közötti évek rendkívül érdekesek, mivel az ember ebben a korban rengeteg változáson megy keresztül. Kialakul az egyéniségünk, a szexualitásunk, eldől, hogy miben hiszünk, hogyan tudunk szeretni, vagy gyűlölni. De szeretném hinni, hogy a regényeim mindenkit megszólítanak, és nagyon sok pozitív visszajelzést kaptam felnőtt olvasóktól is. Vannak köztük, akik úgy érzik, hogy róluk, az ő életükről szólnak a könyveim.

Olvastam, hogy főhősét, Lumikki Anderssont Lisbeth Salanderhez hasonlítják. Jogosnak érzi az összehasonlítást Larsson hősével?

Persze, miért ne? Bevallom, nem olvastam a Millenium-trilógiát, de ismerem Lisbeth Salander alakját. Lisbeth és Lumikki is erős, magányos, független fiatal nő, akinek a múltja sötét titkokat rejt. Mégis azt hiszem, Lumikki nem olyan kemény figura, mint Lisbeth. Ezen kívül Lumikkire sokkal jellemzőbb a hűség, és megpróbál mindig helyesen cselekedni, még akkor is, ha alapvetően nem szívesen avatkozik bele mások dolgába.

Milyen irodalmi hagyományok hatottak önre?

A skandináv krimi-irodalom sok inspirációt adott, és persze általában a meseirodalom is. Ugyanakkor ragaszkodom a saját stílusomhoz, próbálok a magam műfaján belül dolgozni, a magam fejem után menni.

Mit szól a példátlan skandináv krimi-dömpinghez, és hatalmas sikerükhöz? Mi lehet a titkuk?

A skandináv krimi sokkal több kérdést vet fel, mint egy átlagos krimi. Ezek a könyvek nem pusztán bűnügyi történetek. Sokkal több a céljuk, mint a szórakoztatás, gondolkodásra serkentik az olvasót. Természetesen a sötét téli évszak, a hideg, a hótakaró tökéletes hátteret ad a gyilkosságoknak és más bűntényeknek.

Saját munkáját érzi-e egy konkrét irodalmi irányzathoz tartozónak?

Olyanhoz nem, amit néhány szóban össze lehet foglalni.

Melyek a kedvenc krimijei és gyerekregényei?

Nagyon szeretem Jo Nesbø bűnügyi regényeit, valamint Herman Koch-tól A vacsorát. (Kritikánkat a könyvről itt olvashatod) Gyerekregények közül a kedvenceim Astrid Lindgren könyvei, illetve Tove Jansson Moomin-sorozata.

Mit tanácsolna egy feltörekvő írónak, aki tinédzserek életéről, lelkivilágáról akar könyvet írni?

Soha ne próbálj meg felülről írni, mert egyszerűen nem lehet. Valódi érzelmekről és gondolatokról írj, ne olyasmikről, amikről azt képzeled, biztos így gondolkodik egy tinédzser. Mindannyian voltunk tizenöt évesek. Sőt, mind a mai napig azok is vagyunk, hiszen mindenkiben ott él a kamasz. Az ember nem változik meg teljesen az évek során, vagy legalábbis mindig marad valami legbelül, ami változatlan. Egyedül arra koncentrálj, amit ismersz, és ami téged, mint írót igazán érdekel.

Mennyiben változtatta meg a nemzetközi siker az életét?

Nem annyira, legalábbis egyelőre nem. Azt viszont nem tudom, mit fog hozni a következő néhány év.

Gondolom, van néhány irodalommal kapcsolatos terve a jövőre nézve. 

Jelenleg a fordítások kapcsán felmerülő nemzetközi figyelem köti le az energiáimat. Nem kell annyira sietnem egy új könyv megírásával. Ha eljön az ideje, úgyis meg fog születni. Attól egyáltalán nem tartok, hogy kifogyok az ötletekből és cserbenhagy az ihlet.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!