Talpig múltban, protokollban és színes cipőben

Ruff Orsolya | 2015. május 17. |

het_konyve1_1_10.JPG

Két titokzatos idegenről, botrányokról, titkos szerelemről, egy gyarapodó városról és egy szép reményekkel kecsegtető új századról is szól Ioana Pârvulescu regénye, Az élet pénteken kezdődik. Szereplői, a bukaresti közép- és felsőosztály alakjai az 1897-es év utolsó napjait élik éppen, az ünnepi készülődésnél azonban sokkal jobban izgatja őket egy meglőtt fiatalember sorsa, valamint az, hogy kicsoda az a másik furcsa férfi, aki mintha az égből pottyant volna a városba, látszólag idegenül mozog közöttük, lábán pedig (minő skandalum!) színes cipők feszülnek. Múlt és jelen folyik össze ebben a tizenhárom napban, melyek után írójuk úgy tud sóvárogni, hogy olvasás közben szerencsére mégsem ragadunk bele a nosztalgia nyúlós-hamis mocsarába. Időutazás, nyomozás, hét könyve.

Ioana Pârvulescu: Az élet pénteken kezdődik

Fordította: Koszta Gabriella, Typotex Kiadó, 2015, 324 oldal, 2720 HUF

 


Ioana Pârvulescu viszonylag későn, 49 évesen jelentette meg első regényét, addig tanított, szerkesztett, fordított, esszéket és verseket publikált. Az élet pénteken kezdődik 2009-ben jelent meg Romániában, 2013-ban pedig megkapta az Európai Unió Irodalmi Díját. Az, hogy Ioana Pârvulescu szereti azt a kort, amelyben hőseit – a napi hírekért harcoló újságírókat, a város szegényeit gyógyító becsületes doktort, a boldogtalan ügyvédfeleséget, a beteg anyjával élő küldöncfiút, a magányos nyomozót, vagy a szerelmes lányt – mozgatja, már rögtön a könyv legelején kiderül:

„1900 előtt néhány évvel tartalmasak voltak a mindennapok. Az emberek vibráltak, mint a távíródrótok, és jobban hittek a tudomány hatalmában, a haladásban és a jövőben, mint azelőtt vagy azután bármikor.”

Az emberek a jövőről álmodtak – szögezi le az előszóban Pârvulescu –, a mi világunkról, rólunk. 1897 decemberének utolsó napjaiban szinte már mindenki előretekint, az egyetlen igazi kivétel talán Costache nyomozó, akinek egyszerre két titokzatos eset szálait kell felgöngyölítenie. A Bukarest környéki erdőben egy kocsis ugyanis két férfit talált a hóban, az egyiket lőtt sebbel, a másikat színes cipőben. A meglőtt férfiről hamar kiderült, hogy egy arisztokrata család sarja, a másik azonban csupa titok. Dan Creţunak hívják, állítólag újságíró, de a városban se rokona, se ismerőse. Ennél is furcsább, hogy teljesen idegenül mozog körükben, nincs tisztában a legalapvetőbb etikettszabályokkal, színes cipőt hord, és még a kölcsönkalapját sem képes megemelni.

„Arra gondoltam, hogy ön is lehetne, előfordul az ilyesmi, én is hallottam, tavaly történt, olyan valaki, mondjuk, aki a periférián nőtt fel, hamis személyazonossággal, és később arisztokrata múlttal állt elő, viszont ön nem úgy néz ki, amint aki a perifériáról jött, de nem is úgy, mint egy arisztokrata, belvárosinak sem tűnik, külföldinek sem, falusinak sem, idevalósinak sem, sehonnainak látszik.
Nyugodtan annyit mondtam:
– Azt hiszem, igaza van, sehonnai vagyok – mire ő elhallgatott, azt hitte, megsértett, azért verselek.”

A korabeli Bukarest tele van titkokkal és megfejtésre váró rejtélyekkel: a térben és időben jól körülhatárolható közegben a lelőtt arisztokrata fiú és a furacipős idegen felbukkanása mellett elveszett gyémántberakásos ikon, ellopott pénztárca, kézen-közön eltűnt fémbőrönd, az eheti lottószámok és egy kettétépett levél tart izgalomban kisebb-nagyobb városi közösségeket. A háttérben közben zajlik az év botránya, egy csúnya véget ért párbaj, melynek során az egyik lap tulajdonosa, amúgy volt főpolgármester, hasba döfte gyakorlatlan párbajellenfelét, egy másik lap főszerkesztőjét, aki azután ebbe bele is halt.

A „becsület forgott kockán” – bizonygatja a bukarestiek része, míg a többieket elborzasztja a vitás ügyek elintézésének ez a barbár módja, amit méltatlannak tartanak az új, szebb és modernebb századba simuló korhoz. Mert nyilván egy sokkal jobb kor felé száguldunk, vélik, hiszen már most is sokkal jobb, mint volt: az X-sugarak alkalmazásától a mikrobák felfedezéséig, a távbeszélő bevezetésétől az úgynevezett automobilok feltalálásáig, a tudományban annyi csoda történt ebben az időszakban, hogy „az őseink meghalnának a csodálkozástól”.

Pârvulescu azonban mindezek ellenére azt üzeni, hogy ami volt, és lényegében, ami lesz, az nem sokkal jobb vagy rosszabb, hanem nagyjából olyan, mint amilyen most is. Az emberi természet nem tud olyan gyorsan változni, ahogy a világ változik körülöttünk, és az, ami akkor történik vagy történt, történhetne akár a jelenben is. Regényének titokzatos hőse, Dan Creţu/Dan Kretzu látszólag a jelenből csöppen vissza a száz évvel ezelőtti kulisszák közé, melyek között nagyon hamar akklimatizálódik, hogy az utolsó nagy zárójelenetre már szinte egyáltalán ne is lógjon ki a korabeli szereplők közül.

A regény másik fő narrátora, Margulis doktor lánya, a szerelmes Iulia, aki naplójában jegyzi fel az eseményeket: „A tegnap felavatott füzettel új életet kezdtem. Úgyhogy az én életem pénteken kezdődik”. Kettőjük E/1. személyű beszámolói keverednek Pârvulescu mindentudó narrálásával, és alkotnak egy rendkívül vegyes, mozaikszerű elegyet. Maga az olvasat is egy kisebbfajta nyomozásra emlékeztet, melynek során megpróbáljuk egymáshoz illeszteni az egyes információs mozaikdarabkákat, nem csak a titokzatos esetekről, hanem az egyes emberekről is.

Az élet pénteken kezdődik egy olyan kvázi irodalmi krimi, melynek nem feltétlenül van feloldása, katartikus befejezése. Ennek oka talán részben abban is keresendő, hogy írója alapvetően a „jó rehabilitására” törekedett a szövegben. Ahogy ebben az interjúban is kifejtette, ma már mindenki sokkolni akar a könyveiben, a fókusz főleg a gonosz bemutatásán van, ő ezzel szemben a jó mellett tette le a voksát, még ha ez időnként nehezebb feladat elé is állítja. A nyúlós-nyálas nosztalgia csapdáit ugyanakkor ügyesen kikerülgette, még ha végig érezni is a szövegen, hogy már-már sóvárog a kor, és főleg az akkori Bukarest után. A regény egyik konkrétan nem nevesített hőse, alanya, aktora maga a város, amelynek egyes jól beazonosítható vagy éppen ma már egyáltalán nem létező részeinek leírása nagy eséllyel azoknak lehet igazán élvezetes, akik személyesen is jól eligazodnak Bukarestben. (Pârvulescu az epilógusban egyébként le is írja, hogy melyik épületnek mi lett a későbbi sorsa.)

A regényt mindezek ellenére valami szomorúság hatja át, aminek oka főleg abban lehet, hogy olvasóként nagyon jól tudjuk a 19. századvégi optimizmus megalapozatlanságát: tudjuk jól, mi várhat azokra a regénybeli emberekre és utódaikra, akik fejlődést, gyarapodást, sikert várnak az új századtól. A remény mellett azonban egy valaminek mégis birtokában voltak, ami a titokzatos jelenbeli Dannak már nincsen. Ez az idő. Akkor az látszólag még jó sok volt nekik.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!