Sekélyes Coupland-világ

.:Benedek:. | 2010. október 27. |

B
Douglas Coupland: Barátnő kómában

Fordította: Berta Ádám

Európa Könyvkiadó, 2010, 2800 Ft, 386 oldal.

 

Amennyire örvendetes, hogy az elmúlt években sorra jelennek meg Douglas Coupland regényei magyarul, annyira bosszantó, hogy négyből négy könyv különböző borítóval jelent meg, és ebből kettő már-már ocsmány. A Barátnő kómában fedlapja szerencsére nem az, sőt egészen impozáns (bár egy olvasás után már foszladozni kezd), itt csak a tördelés és a fülszöveg sántít, utóbbiban legalábbis ne szerepeljen olyan szókapcsolat, hogy a kanadai kultíró kultregénye. Na, rendben, ezeken azért túlteszi magát az ember, de akkor belefut egy olyan első mondatba, hogy „Jared vagyok, szellem.” Egy ilyen meredek kezdés elég rizikós, kíváncsivá teheti, ugyanakkor meg is ijesztheti az olvasót, de megéri a történet végére járni.

A hetvenes évek végén kezdődő Barátnő kómában néhány barát, Jared, Karen, Pam, Hamilton, Wendy, Linus és Richard története. Mindannyian egy gimnáziumba járnak, együtt lógnak, tengődnek az utcákon, buliznak, drogoznak, tizenhét évesek. Pam leginkább a saját kinézetével van elfoglalva, na meg a kisebb diákokat rettegésben tartó Hamiltonnal, akivel szeretve-gyűlölve viszonyulnak egymáshoz, ezen kívül csak a drogokra vannak jobban ráállva. Wendy doktornak készül, ő az agy a bandában, Linus az a karakter, aki a virágok gyökérzetében is elektromos vezetékeket lát, Richard pedig a tipikus Coupland-főhős: céltalan és érzéketlen, leginkább csak Karen tud belőle kiváltani valamit. Ő, a fogyasztótablettákon élő Karen az egyik, aki kilóg sorból, hiszen miután Richard elveszi a szüzességét, kisvártatva kómába zuhan és 6719 napig fel sem ébred. És ott van még Jared, a focicsapat egykori sztárja, aki egy évvel a történet kezdete előtt leukémiában meghal, és az első fejezetben már szellemként magyarázza, hogy jön a világvége, minden elpusztul, de van esély az újrakezdésre, még akkor is, ha a második lehetőséget az emberek általában elcseszik.

A könyv első felében epizodikusan követjük nyomon, mi történik a társasággal a nyolcvanas évektől egészen 1997-ig. Pam világutazó narkós szupermodell lesz, Hamilton hivatásból robbantgat sziklákat, Wendy munkamániás orvos, Linus világgá megy, Richard pedig tőzsdézik, majd ingatlanos lesz, és masszívan rákap a piára, ráadásul Karennel közös, már a kómában kihordott lányukra is ügyelnie kell. Végül mindannyian visszatérnek Vancouverbe, és a filmiparban helyezkednek el. (A könyvben konkrétan soha meg nem nevezett produkció amúgy az X-akták, amit a valóságban is Kanadában forgattak, pont Vancouverben.)

Eddig egy megszokott Coupland-regényt olvasunk, a szereplők élete nagyjából rendben van, dolgoznak, de céltalanul élik az életüket. Belenyugodnak a jelenbe, de érzik, hogy hiányzik valami; keresik „a tervet, ami túlmutat rajtuk”, azaz egyszerűbben a létezés értelmét, de persze nem találják. Innen viszont nem úgy haladunk tovább, hogy az amúgy kevéssé szerethető karakterek cinikus-neurotikus felnőttek lesznek, akiknek sohasem lesz tökéletes életük, vagy bármi ilyesmi, hanem misztikus- disztópikus irányba fordulunk, hiszen ahogy Karen egyszercsak felébred, minden megváltozik.

Élete látszólag akadálytalanul épül fel újra, élvezi a barátai társaságát és a megváltozott, „tengernyi offshore pénzben fürdő” Vancouvert, az új épületeket, a kínai útjelzéseket, a kék körömlakkot, a higiéniát, a konzervkaja helyett az ezerféle minőségit. De a technika, a mobilok, a laptopok és gépek miatt kényelmetlenül is érzi magát, valamint zavarja, hogy mindenki csak a munkával van elfoglalva és siet, sőt még az is, hogy mindent mennyire hatékonyan intéznek. A barátain pedig azt veszi észre, hogy valójában semmit sem változtak, teszik a dolgukat, de ugyanott élnek, mint gyerekkorukban, és ugyanúgy csak sodródnak az árral. Ráadásul Karen újból sötét hangokat hall, víziói vannak (mielőtt kómába esett, ez már előfordult vele), és a lelke mélyén már tudja, hogy jön az apokalipszis.

El is jön. Az emberek elalszanak, a felhőkarcolók leomlanak, a vulkánok kitörnek, mindenhol tűz és romok és bűzölgő tetemek. Csak Richardék maradnak életben, akik igazából nem esnek kétségbe, mintha az egész világvége csak egy átmeneti állapot lenne. A lehetőségekhez képest mindenük megvan, nem hiányzik semmi, viszont mindannyian érzik, hogy várnak valamire, csak azt nem tudják, mire. Ezen a ponton lép be újból a történetbe Jared, aki rövid úton helyre teszi a társaságot. A Földet totálisan hatalmába kerítette az ember, és innen egyenes út vezetett a pusztuláshoz. Barátai pedig még csak el sem gondolkoztak azon, hogy miért történt mindez, inkább a kényelmes túlélést választották. Kizárólag egy módon kezdhetik újra, térhetnek vissza ’97-be, ha radikálisan megváltozik az életük és a gondolkodásuk. Mert létezik az „igazság”, ami „önmagunkon túl” van, de ide csak úgy lehet eljutni, ha megállás nélkül kérdeznek, kérdeznek és kérdeznek. Bolondnak fogják őket nézni, de feltartóztathatlanul kérdezni kell. „Még ha ez azzal jár is, hogy az utcasarkon kell ugatnotok, ezt kell tennetek, minden egyes alkalommal hangosabban csaholva, mint előtte. Tanúságot kell tennetek. Nincs más választásotok.”

A történet vége gyakorlatilag az, hogy a hősök megesküsznek, hogy életük végéig olyanokat fognak kérdezni, hogy „Mikor lettünk emberi lények, és szűntünk meg azok lenni, ami előtte voltunk, bármi is volt az?” vagy „Honnan jön a Sors?”, és kész. Azt már nem tudjuk, hogy mi történik, miután visszatértek, de nem ennek az epizódnak a hiánya az, amiatt megbicsaklik Douglas Coupland vállalkozása.

Mert hát ez a könyv sok mindenről szól: a barátságról, a felnőtté válásról, a nyolcvanas évekről, Vancouverről, és így tovább. Vagy a technikai fejlődésről, a digitalizált világról, ami akkori állapotában (a könyv eredetileg 1998-ban jelent meg) sokkal újabb, másabb és félelmetesebb volt, mint mondjuk ma. A Barátnő kómában-t onnan is megközelíthetjük, hogy mintha Coupland leszámolna benne az „X-Generációval” (ami ugye az ő 1991-es első regénye után kapta a nevét), gyakorlatilag a saját hőseivel. Mintha belátná, az az ifjúsági kultúra nem különbözik a korábbiaktól, és lehet, nem is vezet sehova. Az is beszédes, hogy a regényben alig van popkulturális utalás, és ez még akkor is igaz, ha a Girlfriend in a Coma eredetileg egy Smiths-szám címe volt.

De ez a könyv leginkább mégis arra a kérdésre keresi, vagy próbálja keresni a választ, hogy mi az élet értelme, hogy mi az emberek dolga a Földön. A lehetetlen küldetést persze soha sem fogják teljesíteni, de lehet okosan, gondolatokat ébresztve próbálkozni. Az író befejezése viszont hanyag, egyszerű és felületes, és egy amúgy remek történet után lelombozza az olvasót. A Jared által sulykolt kérdések miatt például akár oda is ki lehetne lyukadni, hogy még mindig a felvilágosodás gondolkodóinak van igaza, akik a kétkedés kötelességét hirdették, de Coupland nem erőltette meg magát, vagy csak nem tudott mit kezdeni azzal a metafizikai mélységgel, ahová saját akaratából merült le.
 

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!