Nehéz a dolga a katonának

Könyves Magazin | 2010. május 12. |

Garaczi László harmadik lemúrvallomás-kötete Arc és hátraarc címmel az idei könyvhétre jelenik meg, a hazajáró lélek most a katonasághoz fűződő emlékeit idézi föl. Az íróval új könyvéről a II. Pécsi Irodalmi Fesztiválon beszélgettünk.- Apró Annamária interjúja.


A készülő könyvből 2008-tól már jelentek meg részletek a
Lettre-ben, a Jelenkorban és a Literán. Szereti nyilvánossá tenni a töredékeket a még el sem készült egészből?

Az utóbbi időben merészebben kísérleteztem ezzel, nem vagyok babonás, másrészt azt vettem észre, hogy tanulságosak számomra ezek a folyóiratközlések. A visszajelzések miatt is, meg nyomtatásban jobban kiugranak a problémák. Olyan dolgokat veszek észre, amit a gépben vagy a házi printben nem.


fotók: Nadobán Nóra


Milyen visszajelzéseket kapott?

Sokfélét, és persze az is visszajelzés, ha nincs visszajelzés. A folyóirat-szerkesztőkkel való kommunikációból is sok minden kiderülhet. De mondom, legalább annyira fontos, hogy lássam a szöveget nyomtatásban. És ha úgy alakul, hogy felolvasok belőle, a nézők visszajelzései, személyes reakciók, beszélgetések is segíthetnek. Próbálom ilyen módon, kis túlzással, mintegy népművészetként elképzelni az írást, együtt csináljuk, írók, kollégák, olvasók, hallgatók, mindenki besegít.

Befolyásolható ilyenkor?

Egyrészt befolyásolható és bizonytalan vagyok, másrészt azt képzelem, hogy jól tudok szelektálni a tanácsok, ötletek, kritikák, vélemények között, ebben viszonylag magabiztos vagyok. Nem esem kétségbe az esetleges élesebb kritikától sem, ha azt érzem, hogy segíthet. Tudok, sőt szinte mazochisztikusan szeretek húzni a szövegből, ha problémát érzékelek. Sokszor ezek zenei jellegű, arányossági problémák, például az Arc és hátraarc végéből kikerült néhány oldal, ami kompletten meg volt írva, meg is tudnám indokolni, hogy miért kellene ott lennie, de éreztem valami túlzást, sokat akarást, mintha valahogy kilógott volna az egészből. Aztán mikor másoktól, konkrétan Németh Gábortól és Máthé Hangától is jöttek hasonló vélemények, gond nélkül kihúztam. Ez persze nem mindig könnyű, de azt gondolom, meg kell tenni. Talán majd egyszer írok abból a részből egy novellát.

Vannak olyanok, akik véleménye különösen számít?

Igen, de próbálom tágítani ezt a kört. Vannak, akiknek mindig odaadom a könyveimet megjelenés előtt, például, ami magától értetődő, Nagy Ildikó Noéminek, a feleségemnek. Ő végigköveti az egész folyamatot, többször is megmutatom neki a szövegeket, beszélgetünk róla, elemezzük, satöbbi. Ebben a könyvben rajta kívül többen, többféleképp segítettek: volt egy hosszabb anyaggyűjtési folyamat, amiben beszélgettem olyanokkal, aki ugyanott, ugyanakkor voltak katonák, mint én, vagy például egy debreceni ismerőstől privát katonai szlengszótárakat kaptam. A készülő szöveget is látták néhányan különböző fázisaiban. És végül persze van egy ideális olvasó vagy kritikus a fejemben, vele is folyamatosan olvastattam a könyvet, az ő megjegyzései, megfigyelései is fontosak voltak. Ezúttal is szeretném mindnyájuknak megköszönni a segítséget.


Azt nyilatkozta egyszer, hogy erős, kontúros, brutális emlékei vannak a katonaságról. Mesélne ezekről?

Nem. Ezt a könyvet ezért is írtam, hogy többet erről ne kelljen rosszul, maszatosan, félreérthetően beszélnem. Tehát amit erről gondolok, az benne van. Rosszul éreztem ott magam, de a könyv nem erről szól, nem önéletrajz. Talán ez az egyik legfikciósabb könyvem, két-három egymásba fonódó történetet mesél el, aminek kevés köze van a konkrét emlékeimhez.




A katonaság sok férfigenerációnak volt meghatározó időszak az életében. Mit gondol, hogyan játszott ez szerepet a férfiidentitásban?

Azt gondolom, hogy a katonaságot a kommunizmusban pedagógiai és politikai okokból is forszírozták. A leszerelés után a katonatársaim voltak a legengedelmesebb hallgatók a főiskolán, kizárólag azzal a néhány emberrel volt probléma a különböző kritikai észrevételeik vagy forradalmi ötletek miatt, akik nem voltak előtte a seregben. Pontosan látható volt, hogyan működik ez. A volt katonák könnyen beépültek a rendszerbe. Nyilván nem általánosítanék, voltak kivételek, például most az jut eszembe, hogy nemrég meglepve hallottam, hogy Lukács Laci a Tankcsapdából volt katona, igaz, hogy jóval később, de utána meg csinált egy ilyen zenekart. Ami számomra érdekes, hogy utólag ki hogyan dolgozza fel az élményt. Van egy általános metódus, anekdotákba oldják fel, „kemény volt, túléltük, faszák vagyunk”, sztorik, hogy rúgtunk be, vagy loptuk el a lőszert, hogy szúrtunk ki az őrmesterrel, hogy lógtunk, hogy csajoztunk kimenőn. Ezekre a megszépítő történetekre a férfiaknak nyilván szükségük van a saját identitásuk, integritásuk megőrzése miatt, de ezek engem valamiért mindig bosszantottak és viszolyogtattak. Mert emlékszem, hogy – tisztelet a kivételnek - szűköltek és reszkettek odabent – velem együtt természetesen.




Említette a hosszú kutatómunkát. Milyenek voltak például a Honvédelmi Minisztérium által kiadott antológiák?

Fantasztikusak. A művek egy része persze arról szólt, hogy milyen a mintakatona, hogy küzdünk a seregben a világbékéért, és hogy CIA hogy próbálja az egységet bomlasztani, de meglepő módon számos olyan szöveggel is találkoztam, ami reálisan és érzékenyen ábrázolta a laktanyák életét, a hierarchia brutalitását, a megaláztatásokat, az állandó és értelmetlen vegzatúrát.

Beszélt arról, hogy van egy komoly irodalmi hagyomány, amelyben meg kellett találnia a helyét. Az egyik regényrészletben például Brigitte Bardot-t említik BB-kén, de ez utalhat Ottlik BB-jére is.

Ez még nem jutott eszembe, köszönöm! A helykijelölést úgy értem, hogy vannak ezek a nagy művek, az Iskola a határon, a Sorstalanság, a Törless, A 22-es csapdája, stb, ezek a művek hatással voltak és vannak rám, emiatt aztán végig kellett gondolnom, hogy milyen állításokat tesznek, és én mit gondolok ezekről az állításokról, nehogy ők vezessék a kezemet. Hadd mondjak egy példát. Ottlik tézise az, hogy a katonaiskola kegyetlen és megalázó volt, de mi, akik túléltük valahogy, innentől állandó szabadságon vagyunk, ráadásul létrejött köztünk, bajtársak közt a szolidaritás kommunikációja, egy szinte misztikus unió, fél szavakból értjük egymást, minket már nagy baj nem érhet. Én ezt kicsit másként tapasztaltam meg, ami persze lehet amiatt is, hogy más kor, más emberek, stb. Életem legmélyebb barátságai voltak talán, amik ott létrejöttek, de utána nem lehetett folytatni. Kilépve a civil életbe, nem tudunk mit kezdeni vele. Zárvánnyá változott. Valami szégyen és zavartság vette körül, egyáltalán nem a felszabadultság vagy a közösség érzése. Ezt a különbséget felismerve, tudatosan próbáltam a könyvben ezt a motívumot megírni.

Nehezen engedi el a könyvet?

Inkább ő enged el engem nehezen. Én már engedném, a múlt hét közepén úgy volt, hogy megy a szülőszobába, vagyis a nyomdába, de aztán maradt még pár napig, és éreztem, szinte hallottam, hogy kéri, hogy olvassam el még egyszer. Miután megírtam, többször elolvastam, kijavítottam, megszerkesztettük, korrektúráztuk, tördeltük, újra korrektúráztam, stb. Erre van még két nap, és könyörög, hogy még egyszer, légyszi, légyszi. Mit lehet ilyenkor csinálni? A gyereked kéri, hogy törődj vele még egy kicsit, nem mondhatsz nemet, nem lehetsz fáradt vagy lusta. Találtam is néhány javítanivalót, sőt egy komolyabb hibát is, igaza lett, persze sejtettem előre. De azért hétfőn, amikor tényleg a nyomdába megy, örülni fogok, hogy vége. Legalább is ennek a vajúdásos résznek, és elkezdődik egy másik. Az már az ő önálló története, sorsa lesz, én csak kívülről, messziről pátyolgathatom, segíthetem.

 

Apró Annamária

 

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!