Megkérdőjeleződik minden, amit biztosnak hittem

.konyvesblog. | 2013. október 08. |

Tallér Edina: Lehetek én is

Kalligram Könyvkiadó, 2013, 152 oldal, 2500 HUF

Tallér Edina második regényét olvasva egészen a könyv derekáig az az érzésem volt, hogy ezt a könyvet a szerző nem az olvasónak írja, hanem önmagának. Kínosan éreztem magam. Mintha egy naplóba olvasnék bele, amihez semmi közöm, vagy inkább mikor valaki, akit csak éppen hogy ismerünk, hirtelen személyes történetébe avat be. A regényt tovább olvasva ez elmúlt, kikerekedett a történetnek nem mondható elbeszélésfolyam. Már nem érzem magam voyeurnek, aki mások magánéletében kutakodik.

Ha valakit a cím a Vadfruttik zenekar egyik számára emlékeztet, nos akkor ez nem véletlen, mert valóban arra utal. Az elbeszélés különböző formabontó szövegszervezési eszközökkel operálva mesél el jeleneteket, történeteket. Hol egy önéletrajzi ihletésű fejezetet olvasunk, amelyben a főhősnő kamaszkoráról, annak viszontagságairól van szó, hol egy negyvenes szingli elszomorító bulizásaiba és nimfomán viselkedésébe nyerünk betekintést. Láthatjuk, hogyan kínlódik a főszereplő felnőtt korában az anyjával, hogyan nem hallják egymást a férjével és mit is csinálnak a gyerekek. Különböző életkorok, különböző tudatállapotok, valósághű és attól elrugaszkodott történetek – egy idő után nem tudom már, mi az, ami valóban önéletrajzi ihletésű és mi az, ami csak amolyan pszeudo-önéletrajzi (ami manapság mégiscsak divatos). Szándékos ez a zavarkeltés és természetesen ez által megkérdőjeleződik minden, amit előtte biztosnak hittem: valóban magáról írt volna az elején? Vagy az is csak fikció? Elveszek ebben a kitalált labirintusban, vagyis éppen az történik velem, ami a szerző szándékában állt, hogy történjen. Ez a szerző egy amolyan diktátor-szerző, mindenhol jelen van a regényben és mindent meghatároz, nincsenek életre kelt karakterek, magától gördülő történetek, az ő jelenléte az alfa és az omega, mindent az ő szemüvegén keresztül látunk. És ha ez a szerző azt akarja, hogy az olvasója már ne tudja, merre van az előre és a hátra, akkor az úgy is lesz.

Ez az eltévedt bóklászás pedig allegóriává válik: én éppen úgy támolygok az egyes színterek, szereplők, történetek közt, mint ahogyan a szerző próbál választ kapni egyes kérdéseire. A kérdések mindegyike emberi kapcsolatokra irányul, viszony a nagymamával, a férjjel, a gyerekekkel, az anyával. A viszonyok bonyolultak és nincsen rájuk recept, nincsen megoldás, bár mindenkinek vannak különböző szerepei az életben, nem lehet tanácsot adni. Nincsenek szabályok és semmi sem állandó.

Egy viszont biztos: az önértelmezéshez mindenkinek joga van, Tallér Edina élt ezzel a jogával és megírta ezt a művet.

Szerző: Raffo Kamilla

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

5 empatikus készség, ami megmentheti a párkapcsolatodat

Nincs párkapcsolat konfliktus nélkül – a kérdés tehát nem az, hogyan kerüljünk el egy összezördülést, hanem hogy hogyan kezeljük együttérzéssel. Íme öt tipp egy egészségesebb kapcsolatért.

...
Zöld

8 meglepő tény arról, hogyan hat az olvasás az agyadra

Hogyan hat egy jó könyv a memóriánkra? Milyen pszichés problémákkal szemben segít az olvasás? Az olvasás jótékony hatásait gyűjtöttük össze nyolc pontban.

...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.