Kritika olvasó 2008 huxley

A disztópiáknál nincs is jobb

Könyves Magazin | 2009. január 14. |

Cuba Libre nevű olvasónk írt kimerítő recenziót Huxley könyvéről, olvassátok kedvetekre.

B-

Aldous Huxley: Majmok bombája, Cartaphilius Könyvkiadó, 2008. Ford: Totth Benedek, 190 o, 2500Ft

A Cartaphilius kiadó úgy látszik elhatározta, hogy újra kiadja Aldous Huxley életművét, kiegészítve azt olyan művekkel, mint például az először magyarul megjelenő Majmok bombája. A kiadó gyönyörű munkát végzett, az eddigi agyon olvasott Kozmosz és egyéb szedett-vedett kiadások után végre egy igényes sorozatban jelent meg.

Huxley a már ismert disztópiákat/ antiutópiákat írók élvonalába tartozik, természetesen csak George Orwell után. Az életmű főbb regényei közé nem sorollható a Majmok bombája, de egyfajta előkészítésként értelmezhető a későbbi Szigethez, ami a szerzőre nem jellemzően már optimista jövőt fest elénk. Huxleytól eddig még csak a Szép új világ került a kezembe, de úgy voltam vele mint sok más híres regénnyel. Sokkal nagyobb a hírverés körülötte, mint amennyit a regény ér. Hányszor volt olyan, hogy egy könyvön ott virított, hogy „New York Times Bestseller”, közben a regény emit sem ért? Na ugye! De a Majmok bombája nem ilyen.

Elég rövidke a könyv, ami a negyvenes évek, klasszikus Hollywoodjából indul, ahol két filmes elolvas egy megsemmisítésre ítélt forgatókönyvet, aminek a címe meglepő módon megegyezik a kezünkben tartott regényével. A filmeseknek megtetszik és elhatározzák fölkeresik a szerzőjét, de kiderül róla, hogy meghalt. Ennyit adnak bevezetésnek, majd az elbeszélő közli, hogy ennyi, a hátralévő könyvben jöhet maga a forgatókönyv. A regény ezen része ( majdnem az egész ) forgatókönyv stílusában van megírva, tehát a történetet állandóan megszakító snitt, premier plán, alsó kameraállás szavak folyton folyvást megállítják a sztorit, idegenszerűvé téve azt. A dolgunkat még egy mindent tudó Narrátor is megnehezíti, aki folyamatosan közbevág, de a mondanivalója többnyire elvont, költői. De ha sikerül ezeken túltennünk magunkat a történet kifejezetten jó! Az elején ugyan még fölbukkannak A majmok bolygólyára emlékeztető csimpánzok, akik pórázon sétáltatják az embereket, de forgatókönyv hamar beáll a fő vonalra. A történetben a harmadik világháború után új-zélandi újrafelfedező hajó indul Kalifornia felé, ám amikor megérkeznek egy borzalmas társadalommal találják szembe magukat. A romvárosokon ősközösségekre emlékeztető kolóniák élnek, mind alávetve magukat Beliálnak, a Sátánnak, aki minden módon helyettesíti a Jó Istent. A felfedezőktől elszakadó botanikus, dr. Poole szemével fedezhetjük fel ezt a világot, ahol a súlyos mutációval születetteket kivégzik, az embereknek párzási időszakai vannak és az ördög egyháza mindenek felett áll. Huxleyval ellentétben még a befejezés is aránylag pozitívra sikeredett, egy kellemes szerelmi szállal körbefonva.

A történet igen sokrétűen értelmezhető és ez az, ami kiemeli a sima apokalipszistörténetek közül. Huxley rettegett attól, hogy a gyors iramú technikai fejlődés az embereket a pusztulásba hajszolja és ez legtöbb művében tisztán érezhető, a jövőt mindig egy olyan világba helyezi, ahol az embert életképtelen a gépek nélkül, és a szuper modern fegyverek beláthatatlan pusztítást végeznek. Ebben a könyvben a negyvenes évek atomháborútól való félelme adta a talajt, amibe Huxley beleépítette a kor társadalmának, az Egyház és az Állam viszonyát és az ember és állat ellentéteit, valamint elrettentés képpen a történetet egy civilizációs jóslatnak is tekinthetjük. Huxley biológus családból származott, de az írói vénát is örökölte, így a realista gondolkodó ember szerepét ölti magára könyveiben, aki a jelent a jövőn át mutatja meg, tehát, ami ma megtörténik az kihatással lesz a jövőre is, innen ered a társadalomkritika a műveiben. Ugyan a könyv a negyvenes évek szüleménye, amikor a világ túl volt a két nagy háborún és a hidegháború árnya is fenyegette a világot, mégis ma is aktuális, mivel ugyan halványabban, de a mai társadalom tökéletlenségei is ugyanabba az irányba terelhetik a történelem folyását. Huxleynak nagy ereje abban rejlik, hogy amikor az ember leteszi a könyvét és körülnéz a hétköznapokban, és meglátja, hogy az elképzelt jövő bármikor eljöhet, bármilyen borzalmas is. És ha Huxley látná, hogy a technika milyen léptékkel fejlődik az utóbbi időben, biztosan félelemmel töltené el.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!