Ketyeg a naprendszer: Óraverzum

Rusznyák Csaba | 2015. február 03. |

Első mondat: Azt mondják, réges-régen, amikor még új volt a világ, az éjszakák is fényesen ragyogtak.

A Dobozváros könnyedsége, jól átgondolt stílusa és tempója után kissé meglepett Lakatos István második regénye, az Óraverzum – két okból is (itt lehet beleolvasni). Először is, kissé nehézkesebben indul be, merthogy csaknem a feléig kell várni, hogy túllépjen a cselekmény a nyolcéves, főszereplő kisfiú, Mirkó csínytevéseinek és életkörülményeinek leírásán, és ténylegesen nekiiramodjon. Másodszor pedig, a kedves-bájos illetve gyermeki egyszerűségű, fingós-kakis poénokat eztán felváltják a felrobbanó gőzűrhajók tüzében, a hatalmas szörnyetegek savas gyomárban és egyéb brutális módokon elpatkoló szereplők belsőségeket és vérzivatarokat sem nélkülöző kínhalálai. 

Kapcsolódó: Lakatos nyert év gyerekkönyve díjat, tervezett iphone-játékot, bekerült a jubileumi Usagiba, és persze interjúztunk is vele.

És akkor még bele sem mentünk a lépten-nyomon elcsöpögtetett szexuális utalásokba, a főbb karakterek múltjában sötétlő súlyos és gonosz tragédiákba vagy akár abba, hogy kétszáz oldalnyi „a rosseb” és „a mindenit” szintű szitkozódás után hirtelen röpke tíz soron belül elrepül egy „kurva” és egy „kibaszott”.
Egyébként félig-meddig gyerekkönyvről volna szó.

B+

Lakatos István: Óraverzum,

Magvető, 2014, 264 oldal, 2542 Ft

 

Az említett cselekmény- és hangulatbeli aránytalanságok nagy valószínűség szerint annak köszönhetők, hogy az eredetileg egyetlen regénynek készült sztori túl hosszúra nyúlt, és végül egy háromkötetes könyv lett belőle (ezért a Tisztítótűz alcím), ami azt jelenti, hogy a jelenleg tárgyalt 260 oldallal kb. a felvezetésen vagyunk túl.
Viszont nem fogok az erőszakon, a szexuális felhangokon, a kőkemény családi mizériákon és az egyéb, állítólag nem-gyerekkönyv-kompatibilus elemeken fennakadni. Ezen aggódjanak, kombináljanak, mérlegeljenek a szülők, ha akarnak, én nem tartozom közéjük, meg különben sem hiszem úgy, hogy a gyerekeket óvni kell a világ mindenféle dolgaitól. Szóval leszarom. Ez egy jó könyv, szóljon akár gyerekeknek, akár felnőtteknek, akár fantasy/steampunk (avagy clockpunk) rajongóknak, akár annak… aki egyszerűen csak szívesen vesz a kezébe egy bármilyen jó könyvet.

Az Óraverzum egyébként a címben sugallt világban játszódik, vagyis egy mesterséges naprendszerben, amelynek bolygóit egy rejtélyes gépezet mozgatja egy gigászi tengely körül – Lakatos tudatosan és kreatívan erre a koncepcióra húz fel mindent, ez határozza meg a társadalmi berendezkedést, a politikát, a vallást, a mindennapi életet, és természetesen ebből fakadnak a konfliktusok, a veszélyek, a rejtélyek is.
Mindegyikből van bőven: planetáris katasztrófával fenyegető, meghibásodott bolygómű, bolygófelszín alatt lapuló, monumentális titok, óriásszörnyek világpusztító serege. Amikor a kaland, a hirig igazán beindul, Lakatos tiszta, olvasmányos és érzékletes prózáját olvasva szinte látjuk magunk előtt egy 200 milliós steampunk-blockbuster döbbenetes money shotjainak sorozatát.

Ezek persze nem működnének olyan jól, ha a karakterek háttere nem volna az általuk benépesített világéhoz hasonlóan jól kitalálva, ám a boldogtalan, tehetetlen és inkompetens királytól a masináit bütykölő Szaffi nénin át (jól áll a kezében a lángszóró) a folyamatosan rosszalkodó, de persze rendkívül intelligens és kíváncsi kisfiúig, Mirkóig mindenki érdekes, izgalmas, és ami még jobb (és a jövőre nézve ígéretesebb), változásra, növekvésre képes figura.

Az Óraverzum első része talán nem olyan egységes, mint a Dobozváros volt, viszont vadabb, energikusabb, rágósabb, fajsúlyosabb annál – szomorkás hangulata, felnőttes témái és stílusjegyei, meglepően jól illeszkednek az enyhén archaikus, mesés szövegbe, a kaland iránti lelkes elkötelezettségbe, a fura, szélsőségesen komikus karakterekből áradó humorba és az eleven gyermeki szemszögbe. És mondok valamit erről a sajátos kombinációról: kurva jól esik, amikor látom, hogy egy szerző nem kategóriákban gondolkodik, hanem csak írja, amit úgy érzi, hogy írnia kell.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Milanovich Domi: Arra kell figyelnem, hogy a nehéz érzésekben is önmagamat megtartva legyek jelen

Milyen út vezet a nemi identitás elfogadásához? Milanovich Domi a Margó Könyvek podcast legújabb vendége.

...

Kirsten Thorup dán író: El kell dönteni, hogy a hatalom vagy az ellenállás oldalára állunk

Egy rendszer kegyetlensége mindig a kis lépésekkel kezdődik – figyelmeztet interjúnkban a dán író. 

...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók