Az év írójának képregénye: Bábel verme

-Szűcs Gyula- | 2010. május 25. |

A-
Bábel verme
Írta: Varga Péter és Kemenes Iván,
rajzolta: Kemenes Iván

Roham, 2009, 96 oldal, 790 Ft.

 

Kemenes Iván tavaly a Stroboscopa című, Budapesten játszódó, misztikus-nyomozós történettel már bezsebelte a honi képregénybiznisz Oscarját, az Alfabétát, idén pedig ő lett a Bábel vermével az Év Képregényírója (a Bábel vermét egyébként Legjobb Képregény kategóriában is jelölték, de ott a szintén Budapesten játszódó Pestblog.hu győzött).

A KemenesIván-Varga Péter duó második munkája természetesen megint egy ízig-vérig magyar, századfordulós pulp képregény, ezúttal a székesfővárosunkban épülő Földalatti sötét titkairól. De rohadjak meg, ha értem, mi volt a lényege.

A címadás tökéletes (bár, mint az a munkablogból kiderül, csak ügyes nyúlás egy német banda Schacht von Babel című számából). A kontinensen elsőként nálunk épülő földalatti vasút ötlete valóban tűnhetett úgy a babonás emberek szemében, mint valami bibliai ősbűn, packázás az isteni erőkkel, egy fordított Bábel-torony építése egyenesen a Pokolba. A szerzőpáros századfordulós hangulatteremtése is profi, szinte minden oldalról árad a régi, szépiaszínű fotók szaga, amiket Varga és Kemenes átnézett: milyen bajuszt és ruhát hordtak a munkások 1896-ban? Milyen épületek álltak akkor? Hogy nézett ki egy 100 évvel ezelőtti metrószerelvény? Az ötlet, a rajz és a háttérmunka igen alapos, gond csak a történettel van. Az ugyanis szétesik, ide-oda ugrál az időben, és jóformán semmi fogódzót nem ad az olvasónak.

Van egy főszereplő alagútépítő melósunk: Sulyok. Ránézésre az álruhás Mátyás király és a szocdemek kalapácsos proletárjának szerelemgyereke. A múltjából és jelenéből felvillantott képeken keresztül megtudjuk róla, hogy magára vállalt egy gyilkosságot a barátja helyett, és a sitten megőrült. Míg a kollégái Sulyok hervadozó feleségének megöntözéséről ábrándoznak, a főszereplőt inkább rémálmok kínozzák: a testét ellepő bogarakat halucinál, a földalatti épülő alagútjába pedig egy ízelt lábú, kígyóhátú démonherceget, akinek agyvelő van a pöcse helyén. Értem én, hogy az utóbbi nem is igazi démon, hanem a felgyorsult, iparosodott társadalom nyomása, ami a rohanó nagyvárosban megmételyezi a mindennapokat és mindenkiből mogorva zombit csinál. De én nem elmés gondolati párhuzamokat, meg a Metropolis emberekkel táplált Moloch-gépezetének parafrázisát akarom látni egy populáris képregényben, hanem igazi szörnyekként viselkedő, igazi szörnyeket.

A Bábel verme szerzői sajnos olyanok, mint egy gonosz bűvész testvérpár: fellvillantanak ígéretes dolgokat, van itt kalapból kirepülő galamb meg kettéfűrészelt nő, de miután beígérik a nagy teleportációs mutatványt, inkább lelépnek a nézőtől elkért aranyórával. A Bábel vermével a baj, hogy a Kemenes-Varga páros a Stroboscopa óta borzasztóan "elrohamosodott". Popkulturális, Alan Moore-ihletettségű, műfajilag könnyen behatárolható "okkult nyomozós" sztorik írói helyett köldöknézegető művészek lettek, akiket különösebben nem érdekel az alku az olvasóikkal, akik misztikumot és krimit várnak tőlük, nekik bőven elég az, ha kiírhatják-rajzolhatják magukból a bennük motoszkáló fura lényeket, érzéseket és gondolatokat.

Kemenes és Varga most valamiért azt hiszik, hogy jó dolog, ha szimbólumokkal agyonzsúfolt történetet csinálnak, és magasba emelik a magyar képregény lobogóját, ha egy gondolkodást, rejtvényfejtést és masszív guglizást igénylő cuccot küldenek a nyomdába. Én viszont nem a gyereküket egyedül nevelő, szegény sorsú magyar polgárasszonyok magánéleti nyűgjeiről akarok olvasni a metrón, és nem az időben ide-oda ugráló családtagok közötti viszályról meg elnyomott bűntudatról. Hanem mindent tudni akarok a melós karjára halucinált bogarakról, meg a semmiből előtermő, ördögi kutyáról, amikkel végre felcsillant a remény, hogy idenis jók tudunk lenni olyan zsánerekben mint a horror és a thriller. Sőt, a Kemenes-Varga páros sci-fiben és akcióban is jó lehetne, ha egy esetleges folytatásban az Alien-filmek receptjét követik: azaz a Bábel verme 2-ből ki kell dobni a fojtogató atmoszférát, és helyett azt bemutatni, ahogy a Földalatti építésekor öt osztrák-magyar elitügynök tekerős Gatling gépágyúval sorozza az alagútból előcsörtető agyfaszú démonokat.

Gőzöm sincs mi a Bábel verme igazi sztorija, csak a látványos külsőségeiből érzem, hogy valami kurvajó. És a szerzőpáros minden dicséretet megérdemel, amiért következetesen magyar helyszínekkel és magyar szereplőkkel töltik meg a különbejáratú, századeleji misztikus Budapestjüket, erőltetett, modoros és viccesen gáz magyarkodás nélkül. De ezzel a hangulatteremtéssel és képzelőerővel harmadik nekifutásra egy sima nagyvárosi, okkult gyilkosságból kellene inkább kihozni a maximumot, hogy a végeredmény egy ütős ponyva legyen, aminek az alapszintje akkor is szórakoztató, ha az olvasó a rejtett utalásokat már fel sem fogja.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!