Vajon mi történt volna, ha George Lucas a Csillagok háborúja helyett Flash Gordon-filmet készített volna? Vagy ha dokumentarista stílusban filmre viszi az Apokalipszis mostot? Netalántán hagyja a francba a forgatókönyvírást, úgyis a háta közepére kívánta az egészet? Mérföldkövekkel lenne foghíjas a filmtörténet: sosem ismerjük meg a Skywalker Sagát, nem lenne kincsek után kajtató régészprofesszorunk, és közvetve még számtalan film, amely alapjaiban határozta meg a popkultúránkat. Brian Jay Jones életrajzi könyvében olvasmányosan és kompromisszumok nélkül villantja fel azt a rendkívüli életutat, amely az észak-kaliforniai Modesto-tól fénysebességgel repítette George Lucast egy messzi-messzi galaxisig.
Brian Jay Jones: George Lucas – Galaxisokon innen és túl
Fordította: Varró Attila, Bookline Könyvek, 2017, 619 oldal, 2590 HUF
Szerencsére Jones a „mi lett volna” helyett a tényirodalom mestere: nem véletlenül választotta a patinás Kirkus könyvkritikai magazin a George Lucas – Galaxisokon innen és túl című életrajzot 2016 legjobb könyvei közé. Az író, aki korábban Jim Henson, a Muppetek atyjának életéből írt bestsellert, részletekbe menően mutatja be nemcsak a népszerű filmest, de a mögötte meghúzódó korszakokat is: a nagy stúdiófilmek alkonyát, a televízió térhódítását, a független filmek virág-, majd a filmstúdiók új aranykorát, amelyet már a Lucas-féle úttörő filmeseknek köszönhetünk. Az már csak hab a tortán, hogy az újkori hollywoodi trendek kőbe vésője egyben a stúdiórendszer legnagyobb renitensének bizonyult.
Jones a könyvet szerkezetileg három részre tagolja, stílusosan feleltetve meg ezeket az eredeti Csillagok háborúja-trilógia egyes epizódjaival. A REMÉNY a korai évekről szól, az apai örökségként megkapott vállalkozói attitűdről, miszerint a befektetett munka és pénz elnyeri méltó jutalmát. Ez az álmok alapja. A Nagy Amerikai Álmoké, amelyeket a verejték tart egyben. A kitörési pontot kereső ifjút végül megigézi a mozgókép világa. Amit bátran szabdalhat darabokra. És kedve szerint tapaszthat össze ismét.
A hagyományos formai megoldásoktól ódzkodó, művészfilmes fenegyerek, akinek szenvedélyévé vált a filmvágás, végül társakra lelt kolléganője, a később feleséggé avanzsáló Marcia Griffin, az akkoriban befutó Francis Ford Coppola, valamint az ismeretlenségből vele egy időben kitörő Steven Spielberg személyében. Ők azok, akik hittek benne, a korszakalkotó filmesben, még ha magában az emberben nem is mindig. Coppolával közös álmukat, egy független filmes kommunát végül Lucasnak sikerült megteremtenie, bár a Skywalker Ranch egy élet munkáját igényelte. Rengeteg lemondást. Egy derékba tört házasságot, ami Kőmíves Kelemennéhez hasonlóan épült be habarcsként egy BIRODALOM alapjaiba.
Less be a Star Wars kulisszái mögé!
Az ébredő Erő bemutatása óta most először nyerhetünk bepillantást a Lucasfilm művészeti részlegének kulisszatitkaiba, ahol a film fantasztikus világai, felejthetetlen karakterei és minden képzeletet felülmúló lényei születtek. Az ébredő Erő világa a Lucasfilmnél és a Skywalker Ranchen zajlott első találkozóktól a gyártási munkálatok sokszor pattanásig feszült pillanatain át az utómunka befejezéséig sok apró kulisszatitokról lebbenti fel a fátylat, a rajongók mindemellett látványtervek, vázlatok, storyboardok, tervrajzok és háttérfestmények tucatjai között tobzódhatnak.
Az ébredő Erő bemutatása óta most először nyerhetünk bepillantást a Lucasfilm művészeti részlegének kulisszatitkaiba, ahol a film fantasztikus világai, felejthetetlen karakterei és minden képzeletet felülmúló lényei születtek. Az ébredő Erő világa a Lucasfilmnél és a Skywalker Ranchen zajlott első találkozóktól a gyártási munkálatok sokszor pattanásig feszült pillanatain át az utómunka befejezéséig sok apró kulisszatitokról lebbenti fel a fátylat, a rajongók mindemellett látványtervek, vázlatok, storyboardok, tervrajzok és háttérfestmények tucatjai között tobzódhatnak.
Lucas két nagy álmot dédelgetett: elszántan építgette a magánélete Bábel tornyának bizonyuló innovatív filmes központot, és eltökélten tágította a Csillagok háborújának univerzumát. Tulajdonképpen ezeknek a mellékterméke a Lucasfilm, a produkciós cég, amely kiszolgálta hóbortjait. Speciális effektusokra van szükség? Hozzunk létre egy leányvállalatot! Digitalizáljuk a filmkészítés folyamatát? Kell egy számítógép-fejlesztő csapat! Nem túl jó a hangzása A Jedi visszatérnek a moziban? Vezessünk be egy minőségbiztosítási szabványt (THX) minden modern filmszínházban!
A Csillagok háborúja így nem pusztán egy filmes franchise-t és a rá épülő marketinget jelentette, ahol még az utolsó csavart is el lehetett adni a Millenium Falconból, hanem egyben a Lucasfilm dübörgő szívét! Ami meghajtotta a filmvilág motorját. Hiszen Lucas speciális effektgyárának, az ILM-nek köszönhetjük a Jurassic Park dínóit vagy a Forrest Gump XX. századi vesszőfutását. Nem beszélve arról, hogy az animációs műfajban úttörőnek számító, a Walt Disney-t maga mögé utasító Pixar Stúdió is közvetve Lucas boszorkánykonyhájából bújt elő. A filmes újra és újra VISSZATÉR a messzi-messzi galaxisba, amely a Lucasverzum megingathatatlan tömegközéppontjának bizonyul.
George Lucas kontrollmániás. Nem egyszer állította föl a rendezőt vagy a vágót, és maga ült a székükbe, hogy személyesen dirigáljon le vagy vágjon meg egy-egy jelenetet. Csak az és úgy volt jó, ahogy azt ő elképzelte. Legszívesebben mindent maga csinált volna, mert akkor minden úgy, vagy közel úgy alakult, ahogy azt ő eltervezte. Ahogy előre látta a fejében. A vállalatbirodalma is így épült fel, autokratikusan, a piramis csúcsán pedig egymaga foglalt helyet. A felelősség terén azonban ez a piramis a feje tetejére állt, és teljes súlyával ránehezedett. Egy életen át ez elviselhetetlen teher. Eljött az idő, hogy megszabaduljon Atlasz szerepétől. Sikerült felülemelkednie saját természetén, és megtanulta csak úgy elengedni a dolgokat.
Jones könyve, a George Lucas – Galaxisokon innen és túl megkerülhetetlen olvasmány a Csillagok háborúja rajongóinak. Végigkövethetjük benne a forgatókönyvírás kínkeserves folyamatát (Lucas gyűlölt írni), a figurák keletkezéstörténetét – Mi köze van Csubakkának Lucas feleségéhez? Honnan kapta R2-D2 a nevét? -, és a filmforgatás kálváriáját, amely kiváló szemléltetési példa – „R2-D2 megtagadta a munkát.” - Murphy törvényének működéséhez. De kronologikusan végigveszi Lucas valamennyi filmjét, köztük a kultikus Indiana Jones quadrológiát, amely szerves részévé vált a popkultúrának is.
George Lucas rajtunk hagyta a keze nyomát. Vizualitását beleégette a szürkeállományunkba. Művészetét pedig az egyetemes kultúránkba. Az Erő csupán energia. Lucas legyen veled!
Szerző: Bányász Attila