Festékszóró, fű, filcek

-Vass- | 2013. január 29. |

Bódi Péter: Szétírt falak

Ab Ovo, Budapest, 2012, 224 oldal, 2242 Ft

Házibulik, könnyűdrogok, tagek és szerelmek, avagy egy huszonegyedik századi unatkozó tinédzser idővonalra hangolt epizodikus hányattatásai. Ingázás nagyváros és periféria, közösség és magány, ösztönlét és jelhagyási vágy között. Bódi Péter Szétírt falak című könyve csacsogó naplónyelven elbeszélt tiniregény, amelyből hiányoznak bár a vámpírok és a varázslók, a vörös szemekről és a – megállókba, tűzfalakra festett – varázsigékről mégsem mond le (interjúnk a szerzővel itt).

A kötet hőse egy a kamaszkor és a felnőtt élet, a főváros és az agglomeráció közti kötött pályán pendliző fiatal fiú. Szív, fúj, iszik, szeret, szerencsétlenkedik. Alkalmi tripekként leírható tettei frappánsan jellemzik bizonytalan léthelyzetét. Random partik, spontán festések és a szülők válása utáni kényszerű költözködés. Mind a tizenévesek vargabetűkkel teletűzdelt mindennapjait meghatározó motívum. „Mivel a pillanat volt elbaszva, a pillanaton próbáltunk változtatni" – árulja el az elbeszélő. S jelzi azt is egyszersmind, hogy a monoton extázisból, a bespurizott punnyadásból a graffiti jelent számára kreatív kiutat. Nemcsak az adrenalin, hanem a szubkultúrák által rendszerint felkínált közösségi lét és tisztelet ígérete vonzza elsősorban a falakhoz. A flow márpedig addiktív.

A könyv cselekménye azonban meglehetősen vékony. A sodró párbeszédek közé így körülményes, erőltetetten kikacsintó, idegenül eltartott, vagy szimplán funkciótlan és unalmas részek is kerültek. A firkász-argót mondjuk remekül megtanulhatjuk a regényből. Fájó viszont, hogy Bódi jobbára betoldott töredékekként mesél a falfújó közösség etikai kódexéről, térhasználati és hierarchikus viszonyairól, így ezek a szlengben elbeszélt szociográfiai egyperceseknek tűnő passzusok – bár izgalmasak és informatívak – gyakran leválnak a cselekményről, s olykor a narrációt is megakasztják. Mintha – akárcsak főhőse – a szerző sem tudná/akarná egyértelműen eldönteni, hogy a kiábrándult túlélő, vagy a sodródó tizenéves szemszögéből mesélje el történetét. Az (ön)ironikus, az észosztó-világjobbító szándékú, valamint a vállaltan és őszintén szenvedélyes részek tehát ahelyett, hogy erősítenék, véleményem szerint inkább kioltják egymást, furcsa kétarcúságot kölcsönözve a kötetnek.

A könyv kihagyja az a ziccert is, hogy a firkálást a kamaszkor metaforájaként használja. Pedig a hasonlítás kínálja magát, elég csak arra gondolnunk, hogy a graffitizés és a serdülőkor a szabadságvágy és a külső megerősítés igénye, a közösségi élmények hajszolása, az önmegvalósítás szándéka, valamint a lázadó attitűd megélése szempontjából is analóg. De sajnos, ez a regényből nemigen derül ki. Kapunk viszont egy átfogó – és kívülről szemlélve – hitelesnek tetsző képet a „writerek" mikrotársadalmáról, ahol verés jár egy menő rajz fedéséért, de respekt egy forgalmas helyre fújt névjegyért. Megtudjuk ezen felül azt is, hogy esetenként azért tanácsos az állomáson veszteglő szerelvényeknek az elejét festeni, mert a hátsó kocsiban az egyik graffitis nagymamája utazik épp.

De hangsúlyozom megint: a fújás csak egy szál, ami végigfut ugyan a cselekmény gerincén, megítélésem szerint mégsem a legfontosabb motívum a könyvben. A Szétírt falakat „graffitis regény" helyett ezért sokkal hasznosabb társadalmi látleletként olvasnunk. Szereplői elvégre a Nullánál is kevesebb antihőseinek kelet-európai unokaöccsei, akik kokain helyett dizájner drogokkal dobják fel magukat, whisky helyett leértékelt Kőbányaitól kábulnak és szmog takarja el előlük a napfényt.

Bódi Péter első könyve – minden hibája ellenére – alapvetően szórakoztató, szerethető, könnyed olvasmány, aminek azért jót tett volna, ha szerkesztője szikárabbra húzza. Leginkább vonatutak társául ajánlott. Erejét úgy méretjük le, ha a szerelvényről leszállva visszaemlékszünk: egy-egy állomáson kinéztünk-e az ablakon telerajzolt kerítések után kutatva, vagy annyira belemerültünk az olvasásba, hogy fel sem pillantottunk. A Szétírt falak mindkét esetben elérte célját.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Kirsten Thorup dán író: El kell dönteni, hogy a hatalom vagy az ellenállás oldalára állunk

Egy rendszer kegyetlensége mindig a kis lépésekkel kezdődik – figyelmeztet interjúnkban a dán író. 

...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók