Egy birodalom lassú szétesésének és káoszba süllyedésének vagyunk a tanúi

Rusznyák Csaba | 2014. december 16. |

Első mondat: A test meztelenül, arccal lefelé feküdt, halottszürkén, körülötte vér pettyezte a havat.

Aki tudni akarja, hogy mik a science fiction műfajának legnívósabb, legjelentősebb díjai, annak csak vetnie kell egy pillantást a Mellékes igazság borítójára: ott van rajta az összes, ugyanis mindet megnyerte. Pedig ha Ann Leckie első kiadott regényét a cselekménye felől közelítjük meg, akkor nem könnyű meglátni benne a díjesőt érdemlő ötletcunamit: egy tipikus űroperáról van szó, benne egy hatalmas, csillagközi birodalommal, bolygókkal, űrhajókkal, galaktikus válsággal és egy bosszúhadjáratot folytató főhőssel. A Mellékes igazság (egy trilógia első darabja, mint manapság szinte minden) igazi ereje karaktereiben és világábrázolásában rejlik.

Kezdjük a legnyilvánvalóbb és legtöbbet emlegetett különcséggel: a folyamatosan, immár több ezer éve – nyilván agresszíven – terjeszkedő Radch birodalomban nem sokat törődnek a nemekkel, és a nyelvük semmilyen módon nem is különbözteti meg azokat. Leckie ezt a koncepciót odáig viszi, hogy a főbb szereplők egyikéről sem derül ki, hogy férfiak-e vagy nők; mind leírásaikban, mind tetteikben, mind körülményeikben, mind dialógusaikban hiányoznak a nemre utaló elemek. Az író ezzel totálisan lebontja a genderekkel kapcsolatos sztereotípiákat, és egyetlen gondolattal átlépi a nemi szerepekből adódó tipizálásokat – ami érdekes, izgalmas és üdítően friss.

Ann Leckie: Mellékes igazság

Fordította: Kleinheincz Csilla, Gabo Kiadó, 2014, 440 oldal, 2542 HUFB+

 

De nem véletlenül kezdtem ezzel, és hagytam a többit a végére: a feminista és a feministaellenes kritikusok és olvasók egyaránt túlpörgették kissé a könyvnek ezt az aspektusát – ez a genderkérdés inkább csak színesíti a Mellékes igazság világát, az ugyanis messze nem ekörül forog. Breq, a könyv főhőse nem nő. Nem is férfi. És nem is ember. Hanem egy rég megsemmisült csapatszállító hajó mesterséges intelligenciájának emberi testbe zárt töredéke – tudata egykor egyszerre volt jelen a Toren Igazsága nevű hajóban és több ezer halandó testben (ún. mellékesben), azóta azonban egyedül van, régi értelme és képességei mindössze egy apró szilánkjával rendelkezik. Besorolhatatlan létforma, nem ember, nem is az, ami egykor volt – a része valaminek, ami már nem létezik (vagyis nem annyira genderkérdésről van szó, mint inkább identitáskérdésről).

Breq célja az, hogy mindezért – és egy árulásért meg egy hadnagy haláláért – bosszút álljon, de hogy ki ellen, és hogy az illető pontosan mit is követett el, az csak fokozatosan derül ki a két idősíkon párhuzamosan futó könyvből (a múltbeli jeleneteknél Lecki valósággal brillírozik a még több ezer részre oszló Breq tudatának leírásában). Egy ezer éve halottnak hitt hajókapitánnyal az oldalán Breq kérlelhetetlenül törtet célja felé, és Leckie közben szépen, gondosan, finoman feltárja ennek a nem ember, ám mégis egyre inkább emberibbé váló, érzelmekkel és moralitással felruházott lénynek az esszenciáját. „Kicsiben” tehát a Mellékes igazság egyfajta karakterdrámaként működik, középpontjában egy önmagától megfosztott, szinte felfoghatatlan mértékig megcsonkított, az egész univerzumban mérhetetlenül egyedül lévő mesterséges életformával.

És „nagyban”? Leckie egy Római Birodalomhoz hasonló, roppant kiterjedésű hatalmat ábrázol, amelyet ugyanaz az egyetlen – noha szintén több ezer tudatra oszló, így lényegében megölhetetlen – uralkodó, Anaander Minaai vezet immár több ezer éve. A vele kapcsolatos revelációk (amelyeket nyilván nem fogok lelőni) a cselekmény legizgalmasabb mozgatórugói lesznek, és meglepően kiszámíthatatlanná és eredetivé teszik a könyvet. Egy birodalom hanyatlásának, lassú szétesésének, káoszba süllyedésének vagyunk a tanúi, de a bravúr nem a „mi”, hanem a „hogyan”. Leckie következetesen, okosan viszi végig a koncepcióit, és bár a sztori némileg nehezen indul be (az első úgy 150 oldal, ha messze is van attól, hogy unalmas legyen, mindenképpen elnyújtott kicsit), amikor beindul, menthetetlenül beszippantja az olvasót.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!